HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Totalt oviktig/ointressant iaktagelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/17 :  18:54:59  Show Profile Send mace a Private Message
Respekt är något man förtjänar !
Trevligt uppförande är något som är ÄR (borde vara) självklart tills man vet om respekten förtjänas eller inte.

Sedan anser jag att ett språk som inte utvecklas hela tiden, det dör !!
Lämplig hastighet på utvecklingen kan dock säkert diskuteras in finitum.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/17 :  20:40:54  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Basjuden menar du väl?!?
Var bor han?

Pryttlar är annars ett hifi-ord som borde vara felstavat! Det är nog det fulaste ord jag vet .
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/02/17 :  21:43:40  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Möjligen kan man skriva "svenskalärare" nuförtiden, men själv tycker jag inte alls om denna stavning.

Hur folk uttrycker sig och/eller stavar spelar egentligen inte någon större roll så länge man förstår vad de menar, men det är naturligtvis trevligare att läsa välskrivna inlägg.

Själv tycker jag inte att man skall skylla alla stavningsproblem på skolan. Föräldrar bör verkligen uppmuntra sina barn att läsa (och skriva), för om man läser rättstavade ord kommer man sedan själv att stava dem rätt när man väl skriver något.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/17 :  22:20:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hmmm, svensklärare kontra svenskalärare ja.
Är det inte så att ord som slutar med -a (suffix), under senare tid allmer behåller detta -a i sammansättningar. I äldre ord har detta fallit bort.
Troligen kommer denna variant med -a att snart vara jämställd med den suffixbortfallande varianten.

Voisst borde rättstavning och diktamen återkomma i skolan samt obligatorisk bokläsning, så skulle mycket av dagens underligheter försvinna.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/17 :  22:48:42  Show Profile Send henricsson a Private Message
"obligatorisk bokläsning"

Hjälper inte mycket (imho) blir nästan lite anti istället för dem som verkligen hatar att läsa böcker. Speciellt skollitteratur alá 1800-frös-ihjäl.
Been there doin it tänk om skolan hade haft lite modern teknisk litteratur så som ex. Brian Greens, "Ett utsökt universum" (precis läst, ) då hade jag personligen förmodligen kommit under full med vad jag velat veta här i livet fett mycket tidigare.

Böckerna man tvingades läsa i grundskolan -

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

frauxm
Member

101 Posts

Posted - 2004/02/17 :  22:50:59  Show Profile Send frauxm a Private Message
patn skrev:

quote:
Vill absolut inte agera språkpolis. Egentligen tabu i forum. Enbart nyfiken i detta fall.

Jag är också nyfiken...

Varför många stavar ordet "iakttagelse" med bara ett "t"...som är fallet i trådnamnet

Jag är nog mer för plockepinn än schack...
Go to Top of Page

patn
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/17 :  23:27:05  Show Profile Send patn a Private Message
Jo men visst slarv ass det en hel del med fel stavning och sär skrivning...

Men "ljup" är så uppenbart att jag blev nyfiken.

Klokare har jag inte blivit i det jag undrade över trots många och ljuplodande kommentarer. HAL kanske var inne på något? Oavsett ska min nästa sub döpas till ljupbas.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/02/17 :  23:37:34  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Avskaffa det svenska språket helt och hållet!!! Det är ju ändå bara ett minoritetsspråk Gör istället engelska till det officiella språket här i landet!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

patn
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/17 :  23:42:01  Show Profile Send patn a Private Message
Näää! Hur ska man översätta ljupbas?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/18 :  00:09:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Stavningen justeras då och då allteftersom språket ändras. Exempel på det kommer varje år i SAOL. Uttalsmässigt är det ingen skillnad på uttal av lj- och dj- i ljus och djup. Går man tillbaka i tiden var det däremot skillnad, fornsvenska lius och diuper. Det är lätt att se skillnader om man läser gammal text. Blifva - bliva - bli är alla rätt i sin tidsålder. Det är bara att konstatera att språket lever och jag tycker inte felstavning är något att uppröras över. Om några år kanske felstavningen är det rätta, vem vet!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/18 :  00:41:57  Show Profile Send henricsson a Private Message
nerkis,

jadu.. varför så många onödiga språk? Historien har ju visat att det mest leder till missuppfattningar, kass kommunikation - krig.

EU kommer förhoppningsvis leda till utraderande av vissa språk succesivt.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/18 :  01:54:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej min gode "henricsson", skönlitteratur skall det vara för att öva upp språkkänslan och använda de vanliga orden.
Däremot kan man ju diskutera VILKEN SKÖNLITTERATUR SOM SKALL LÄSAS.

Att bekanta sig med en äldre författare skadar dock inte, om inte annat så för språkets skull.
Enligt min åsikt skrevs det bättre förr, ordförrådet och språkbehandligen, med undantag givetvis, var klart bättre.

Att läsa och skriva är egentligen den enda möjligheten att öva (skrift)språket.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/18 :  03:37:51  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nej min gode "Bravo",
jag vill på sätt o vis hålla med men det går lixom () inte riktigt på 2000-talet. (ja, där lever vi nu )
Shakespeare & c:o har gjort sitt, nu är det dags att låta språkutvecklingen gå vidare.. (imho).

Om det hade funnits ett forum som detta för 100 år sedan så hade nog medlemmarna fasat för språket som används här.

Jag har säkert fel, jag är noll insatt i det svenska språket.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/18 :  03:39:23  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nu ska jag titta vidare på en riktigt fräsig 1900-tals-action-rulle, nämligen Dödligt vapen 2.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/18 :  05:27:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
"henricsson" min vän, skolan skall även öppna nya vyer, eller skall jag säga skulle.......

Vitsen är ju just att vidga och fördjupa, alla kommer inte nödvändigtvis gilla allt, men vetskapen finns där och brukar oftast senare i livet komma till nytta.
Ta t.ex. historia som så många elever finner fullständigt menigslöst, oavsett om det handlar om 1600-t. eller 1900-t. Detta ämne har numera drabbats av en boom av vuxna som söker sina rötter, vill veta hur det var förr osv.
Språkkänslan kan endast utvecklas med läsning och skrivning, språkstudier kräver tragglande av glosor osv.
När man har kunskapen brukar den inte vara svår att bära, och oftast vidgas horisonten och man upptäcker saker som aldrig skulle ha gjort på egen hand.

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/18 :  07:49:37  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag håller med HanssoN om att rättstavning beror minst lika mycket på att man läser böcker som att man studerar rättstavning i skolan. Det är genom böckerna som ordens stavning präntas in i medvetandet. Ser du ordet trolig 50 ggr under en vecka så är nog chansen rätt liten att du skriver trollig eller trålig veckan efter. Men tyvärr funkar nog denna inlärning bäst när man är barn. Som vuxen är man inte lika receptiv, hjärnan verkar har lagt av på nåt sätt . Åtminstone växlat ned. Eller så har focus flyttats till andra uppgifter som att identifiera åtråvärda hifi-objekt . En nog så krävande uppgift.

Edited by - Aton on 2004/02/18 07:51:15
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/02/18 :  08:58:44  Show Profile Send huzze a Private Message
"Svenska lärare"
För mig så är det pluralformen för lärare som är svenska och undervisar i valfritt ämne

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/02/18 :  09:56:57  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag tycker det är svårt att ta folk på allvar om de särskriver eller sätter fem punkter efter varje mening (totalt meningslöst). Jag är av åsikten att en persons skrivsätt återspeglar dennes intelligens.

Man får verkligen hoppas att särskrivning inte utvecklas till att bli "korrekt" svenska! Det är extremt frustrerande att läsa en text fullspäckad med särskrivningar. Tyvärr är det idag mycket vanligare att särskriva än att skriva korrekt. Man undrar om inte särskrivarna själva tycker att det är jobbigt att läsa en särskriven text. Ingen läser väl "djup fryst kyckling lever" rätt på första försöket...

/Fredrik
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2004/02/18 :  10:15:19  Show Profile Send Rutger a Private Message
HENRICSSON:
Ja, Rutger är Mac-clean; han använder PC.

MAGNUZ:
TT:s skrivregler säger:

"Kan man skriva svenskalärare i stället för det traditionellt
korrekta svensklärare? ---> Det är en bildningsform som nog har
framtiden för sig, men rekommendationen är att alltfort skriva
svensklärare."

Svenska språknämnden (SAOL:s chef) säger:

"fråga
Är det accepterat att skriva svenskalärare?
svar
Vi bedömer former som svenskalärare och tyskatimme som vardagliga i
stilläge, men inte felaktiga. Detta tycks vara en generationsfråga,
för yngre generationer verkar svenskalärare vara den mest naturliga
formen. När förledet i ett sammansatt substantiv består av ett
tvåstavigt substantiv som slutar på -a faller slutvokalen ofta bort:
flicknamn, fickpengar, åskväder. Men bibehållet -a är vanligt i
sammansatta ord där förledet är ett lånord: pizzabagare, datasystem
och villatomt."

Vad betyder detta? Svenskalärare är fortfarande talspråk,
så i skrift gäller svensklärare åtminstone några år till.

HUZZE:
- Alldeles just så! Men "Svenska lärare" kan också vara
början på en arkaisk mening där en olycksalig *sammanskrivning*
gjort det svårare för Sven att utbilda sig till lärare:
"Sven ska lärare [bliva]."
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2004/02/18 :  10:52:53  Show Profile Send huzze a Private Message
Rutger
quote:
"Sven ska lärare [bliva]."

Ännu bättre

Kan vi utveckla det ännu längre

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2004/02/18 :  11:15:55  Show Profile Send Rutger a Private Message
"Svens ka-lärare": Läraren som lär Sven att köra sin
nya Ford ka.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/18 :  15:06:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/18 :  15:15:32  Show Profile Send Poe a Private Message

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2004/02/18 :  16:23:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Ka är väl den bil alla vi fattiga Hifi-nördar kör...

Huzzes musikanläggningar

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000