HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svalander-erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:25:43  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hej!

Som topic:en lyder så är jag lite smånyfiken på era erfarenheter kring Svalanders tweaks?

Har bara hört signalkabeln (flätan), det lät mycket bra i systemet som spelades!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:32:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
CD-floppyn gör skillnad. Jag vet inte varför.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:32:44  Show Profile Send svejk a Private Message
Har användt/använder nätfilter och spikes. Båda har jag vart nöjd med. Ingen revulution men funkat, ja. Har inte träffat honom men jag gillar hans inställning, förutsättninglös och fritänkande. Javisst kom på Tempur det använder jag under apparater funkar minst lika bra som SD och Sorbothane.
Det skulle behövas mer Svalanders i Svedala!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Edited by - svejk on 2004/02/16 23:38:10
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:37:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Enligt min uppfattning, en seriös fritänkare och entusiast.
Har alltid blivit trevligt bemött och aldrig haft något krångel med honom.
Många av produkterna kan du ofta testa innan.

Bravo
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:52:11  Show Profile Send Larsho a Private Message
Bernt

Den var inte så dyr väl ?? kan ju vara värt att testa,
lägger man den ovanpå cd-skivan eller hur funkar det ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:58:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är en gammaldags 5 1/4 tums floppy, man klipper till den så den är lika stor som en CD och lägger den ovanpå skivan när man spelar. Dämpar väl vibrationer skulle jag tro. Svalander skriver magnetmediat påverkar har jag för mig, jag vet inte om det kan stämma.
Vill du testa så har han ett testkit man kan låna mot portokostnad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/17 :  00:05:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
OK ska kontakta honom för test o utvärdering, men det
är ingen risk för att skivan åker med in i cd-spelaren
och fastnar ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/17 :  00:07:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det har inte jag råkat ut för i alla fall.
Det finns någon liknande produkt på marknaden, tror den heter stat-mat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/17 :  00:09:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jo det stämmer, men de hade det problemet i början men
de var visst för tunna då, nu är de lite tjockare visst,
ska bli intressant att testa

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/02/17 :  06:48:53  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Har bara positiva erfarenheter av Svalander. Har handlat skivor av honom och han svarar vänligt på frågor. CD-floppyn ger ingen för mig hörbar förändring, men jag har aldrig varit med om att den fastnat i spelaren.

Kalle
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/02/17 :  07:51:32  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om du vill någon som verkar ha gått hela vägen med Svalander så läs tråden om Vägen till ett harmoniskt lyssningsrum, del 1 & 2.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7143&SearchTerms=,lyssningsrum
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/17 :  08:44:58  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
de var visst för tunna då, nu är de lite tjockare visst

Nja, det är två olika produkter snarare: Da Mat och Stat Mat.
Den ena var en tunn plastfoliedisk och den andra en gummidisk.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/17 :  08:46:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gebex, förväxlar du möjligen Svalander med Svanå?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/17 :  08:55:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hotspur

Det vet jag men den första versionen var tunnare än vad
den är idag

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/17 :  08:58:55  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Larsho: Jaha, okej. Plastfolien är numera tjockare alltså?
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/02/17 :  10:39:52  Show Profile Send Gebex a Private Message
Bernt Jansson: Du har rätt jag förväxlade dom båda.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/17 :  11:15:39  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hotspur

Ja aning då man hade avsevärda problem i början


Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/02/17 :  11:31:58  Show Profile Send Guru a Private Message
Går det med vilken 5 1/4 floppy som helst ? Man lever ju kvar i gamla IBM 3174 världen så det finns några disketter kvar i gömmorna :)

Svalander var väldigt bra att handla ifrån, hjälpsam, trevlig och snabba leveranser.

Mvh

Edited by - Guru on 2004/02/17 11:34:56
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/02/17 :  12:21:09  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Jo, det går med vilken 5 1/4 floppy som helst. Det är i alla fall det som jag använder. Enligt Svalander skall det finnas data på den (kanske därför jag inte hör skillnad, det är fel data på den ) och att det blir olika beroende på hur man vänder den.

Kalle
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/02/17 :  18:11:24  Show Profile Send krippe a Private Message
Kikade runt lite på Svalanders hemsida. Måste säga att det är en lysande affärsidé killen har: "I de fall jag hör skillnaden är ju allt gott och väl. Då finns det en skillnad men vi vet kanske inte varför. I de fall jag inte hör någon skillnad så innebär det inte att skillnaden inte finns utan bara att jag inte hör skillnaden själv."

Och med det som utgångspunkt kan man sedan sälja gamla begagnade (desto mer använda desto bättre antar jag?) floppydiskar för hundra spänn styck. Genialt
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/17 :  18:17:51  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tja för ynka 100 spänn kan det vara värt att testa
i alla fall, var får man annars ett tweak för denna låga
summa ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/02/17 :  18:33:11  Show Profile Send krippe a Private Message
Visst, så länge man håller i minnet att det är förhoppningen om ett fungerande "tweak" man betalar för. Ta bort den premissen och betrakta "gammal floppydisk för hundra spänn" ensamt. Låter lite lätt absurt då
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/17 :  18:51:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
krippe: Det finns inget som hindrar dig att ta efter denna som du säger "lysande affärsidé". Skaffa ett gäng floppys, öppna dom, skär till dom i rätt mått, håva in drivor av beställningar och skicka dom med posten. Jag tror tyvärr att du då inser att det inte är så lysande. Timpengen för allt detta skulle nog bli väldigt mager.
Svalander uppmanar dessutom att man gör detta själv, så inte f-n försöker han tjäna pengar på det vad jag kan se.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/02/17 :  19:08:26  Show Profile Send krippe a Private Message
Vadan denna aggressiva ton? Har jag trampat någon på tårna ber jag givetvis om ursäkt! Mitt utgångsläge var enbart att 100 kr för en gammal floppydisk inte direkt låter som ett självkostnadspris. Vinsten man gör på att sälja diskar till det priset torde ligga på en sisådär 1000 procent, speciellt om man plockat dem gratis i ett gammalt soprum. Och timpenning? Att skära till disken efter en CD kan väl knappast ta mer än 10 min, om man inte helt har tummen mitt i handen förstås.

Min kommentar ang affärsidén gällde hela konceptet, d v s "även om du inte hör skillnaden så betyder det inte att den inte finns där". Jag har varken intresse eller lust att för egen del driva en affärsverksamhet som går ut på att sälja gamla floppydiskar. Och slutligen: om syftet inte är att tjäna pengar, varför då inte helt sonika sälja diskarna till självkostnadspris, för säg 10 kr styck? Att ta hundra kronor för det och sedan beskriva det i tongångar som närmast för tanken till att killen skulle pyssla med ideell verksamhet låter inte vidare trovärdigt.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/17 :  20:13:04  Show Profile Send MatsT a Private Message
Världen behöver fler som Svalander, påhittig och med många roliga ideer. Man väljer själv om det är värt att köpa något eller inte. Jag själv är lite sugen på CD-svarven.

Jag tittade igenom avdelningen "tankar" och känner nog att vi är likasinnade, kanske därför jag tycker att han är bra?!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/17 :  21:39:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag gillar också Svalander, han gör så udda grejer. Hans system är något av det mest extrema jag sett över huvud taget, det skulle vara roligt att lyssna på.
Jag lånade hans testkit en gång, man står för portokostnaden och så får man ha det hemma i tre dagar. Där fanns tre olika brända skivor och en floppy. Skivorna var i olika stadier av tweakning, original och svarvad och en svart svarvad. Det var rätt intressant att testa det där. Störst skillnad i den Denonspelare jag hade då blev det med floppyn. Det förvånade mig en hel del.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000