HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ULTRADRIVE PRO DCX2496 firmware uppgradering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/02/16 :  22:06:42  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Ni som har denna fantastiskt trevliga burk...
-gå in på deras hemsida och ladda ner uppgraderingen av firmware!!!
Tillgängligt minne ökade från 5% till 21% i min efter uppgradering, -lär skall bero på smartare skrivna algoritmer/kod...

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/17 :  14:26:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hur trivs du med detta lilla underverk ?

Hur använder du den ?

Kan du ge mig lite info som verklig användare, det brukar vara mer relevant än det man kan läsa sig till på nätet.

Jag har starka funderingar på att införskaffa denna.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/02/17 :  22:55:18  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Hej Martinsson...

Jag trivs väldigt bra med detta lilla underverk...!

Det jag använder det till just nu är att:
Rums Eq'a mitt högtalarsystem och dela mellan ett par OA51.3 alt OA52.2 och en dipolsub med 8 st 12" basar...

En riktigt skojig grej är att jag har HTPC och Projektor, vilket då ger möjligheten att koppla upp DCX till HTPC och sedan sitta i bästa lyssningsposition med trådlöst tangentbord/mus och justera in frekvenser, nivåer, fördröjningar, parametriska Eq's etc. och se vad man gör grafiskt representerat på 2 m bred bild...

Jag har även använt den för att "designa" passiva filter till ett par Dantax lågbudgethögtalare... Jag moddade lådorna (gjöt gummi/sand-blandning i dem) och kopplade elementen direkt till terminalerna... Sedan satte jag mig och labbade med DCX-filtret för att hitta något som lät bra... När jag var nöjd med ljudet tog jag och "räknade" baklänges i ett delningsfilterprogram för att sedan bygga en passiv ekvivalent till det aktiva filter jag tidigare blivit nöjd med.

Det är väldigt lärorikt att kunna snabbt göra små förändringar, lyssna, gå tillbaka, lyssna igen osv.

Jag har högvis med högtalarelement i källaren av varierande kvalté, och dessa skall användas till en del olika projekt framöver... Både seriösa projekt och sådana där jag bara vill "testa" något...

Det man behöver är naturligtvis en binge slutsteg...
-Och då är det tur att man håller på med hembio oxå, Jag har ett
HK AVR 8500 5*100 W
HK Signature 2.1 5*100 W
Vincent SP 331 2*150 W
Quad 520 (på väg in) 2*150 W
+ lite andra mindre roliga steg...

Jag har ännu inte provat att köra digitalt in och använda den som DAC... Det skall funka jättebra men det blir så besvärligt med de prylar/användningssätt jag har nu...
Man bör då ha ett försteg extra med 5.1 ingång, ett beggat HK Signature 1.0 t ex...

Då jag alltså kör den analogt in blir det ju en extra vända AD-DA omvandling, dock i 24/96... så det enda negativa med detta jag upplever är en aning brus (om man lyssnar med örat i högtalaren)

Minneskapaciteten var tidigare lite snålt tilltagen... men det har ju nu lösts med ny firmware... (fritt minne ökade från 5% till 21% med samma inställningar)...

Har du en icke "perfekt" rumsakustik eller gillar du att bygga högtalare... Köp en!!!

Den är otroligt bra!

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/02/18 :  11:53:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kul att höra, jag är helt klart intresserad, jag har tidigare använt en DSP8000 (aka. ultracurve) för rumskorrigering och eq, men jag kommer nog att ha lite snålt med utrymme i mitt Holmberg RST rack (10he), så då funderade jag på den här.

Jag kommer att försöka få all min utrustning rackmonterbar med början på slutstegsfronten då jag ämnar använda mig av 3st QSC Powerlight2 PL224 för att driva kanalerna i hemmabion.
Då borde ju DCX´n kunna bidra med något, vidare planerar jag en ny för DVD-spelare och MD samt någon form av avkodare (DD / DTS etc...) som allt skall in i mitt snart införskaffade RST rack.

Tack för din hjälp

mvh/martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000