HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 När ni talar om transparens
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/16 :  22:42:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Trots allt så begriper nog de flesta vad som menas om man inte hårddrager det hela. Problemet är ju att försöka beskriva någonting som egentligen är väldigt abstrakt och därför begreppsmässigt flytande för de flesta.
Men visst kan det leda till en mängd tokroliga uttryck och floskler.
Frågan är om en hifiordbok skulle hjälpa men skulle kunna vara värt ett försök.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:21:52  Show Profile Send henricsson a Private Message
David A,

quote:
Har man levt med 5 olika hårda/ eller mjuka högtalare under 7år, och fortfarande inte kan märka någon skillnad i hårdhet/mjukhet sinsemellan dom.... Ja då är man en dåligt tränad lyssnare, och har antagligen inget att vinna på att läsa tester


Hur skall man rimligtvis kunna avgöra om en högtalare anses som mjuk om man inte har något att relatera till?





Utifrån min egna lilla erfarenhet så kan jag bara precis säga; alla musikupplevelser är i högsta grad beroende på i vilket sinnestillstånd man befinner sig i.

Jag menar, jag har fått fetare musikupplevelser i en bilstereo á 5kkr (på väg norrut till en skidresa t.e.x.) än (för att ge ett skräckexempel, [Coltrane - bladelius - transparent-kablage = 1.000.000kr+ demat av sladd på ljudcenter i Halmstad.] Usch.)

Inget illa om produkterna, men så illa kan det bli (imho).

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:02:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jo visst kan det vara så "henricsson" att sinnesstämmningen avgör, men det har ju ingenting med beskrivningarna att göra.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:29:05  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vilka beskrivningar?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:38:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Uttrycken, målandet, eller vad du vill kalla dessa försök att beskriva abstrakta erfarenheter som vi trots aldrig kan veta hur den andre innerst inne uppfattar.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:54:52  Show Profile Send henricsson a Private Message
Aha.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:56:13  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag citerar mig själv:

quote:
Hur skall man rimligtvis kunna avgöra om en högtalare anses som mjuk om man inte har något att relatera till?


Bara ett exempel i den subjektiva djungeln.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/17 :  02:39:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nä!

Fast jag tror att de flesta refererar, medvetet eller omedvetet, till en tänkt verklighet, fast den vet vi ju inte heller hur den andre uppfattar egentligen. Mjukt för dig, hårt för mig osv.

Bravo
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/02/17 :  08:27:41  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Flint:

Jag vet att du är en känslig själ men det där var väl att ta i? Förutom att du lätt blir aggressiv så fort jag skriver något alls menar jag. Vad är problemet? Och varför skall du alltid ha in mig i ett fack där det jag skriver då automatiskt inte är värt något alternativ skall läsas med misstänksamhet? Du är en smula tröttsam, lägg ned och sprid otrivsel. I alla fall här.

Resten:

jag vänder mig bara en smula mot idén att det skulle vara så enkelt detta med hifi. Det borde gå att göra en ordbok.....typ...... Det blir ju lite lätt så att allt som har med subjektiv hifi att göra är "flum" eller hokus pokus. Så veeeem skall man lita på......?

Det är ju subjektivt. Då blir det ganska vanskligt att försöka fyrkantisera ämnet.
Läste i går kväll en ny recension på 3 sidor. Det var full med uttryck som "transparens", "utsträckthet", "intertransienttystnad". Det är möjligtvis det sista uttrycket jag kan fundera över. Tystnad mellan transienterna?

Sedan så har ju varje skribent sina ordvändningar och "favoritmeningar". De menar förmodligen olika även när de använder samma ord!

Så, vad är problemet?

Inget alls enligt mig.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/02/17 :  08:35:33  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Flint: Varför hugga så hårt mot Sladd? Håll er till ämnet istället för att hugga mot varandra. /Neo

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/17 :  12:05:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
NN

Nu förstår jag efter att ha läst dina inlägg på annat forum. Du vill att vi inte ska beskriva ljud alls eftersom det inte går/är meninglöst.
Det tycker jag vore trist, då fick vi ju lägga ner all skriftlig utväxling av erfarenheter - varför JBL är så bra:) Vad blir kvar? en värld utan forum. Tråkigt för mig och många andra som det verkar.

Sen tycker jag inte att det är meningslöst när andra beskriver hur de upplever ett systems ljud. Vissa är bra på det medans andra är lite sämre och visst finns det en stålligheter bland journalister. Om skribenten beskriver vad han menar med de ord/uttryck han använder så ger han/hon oss andra möjligheten att förstå och vi kan sedan utvärdera om det är något vi behöver bry oss om.

Att sluta verkar vara uppgivet eller så är det bara ett uttryck för 25 års ångest, vad vet jag.

Grattis förresten.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2004/02/17 13:24:09
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/17 :  13:14:21  Show Profile Send henricsson a Private Message
Sedär, NN är en månad äldre en mig.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/17 :  13:14:35  Show Profile Send henricsson a Private Message
Gamle gubbe.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/02/17 :  13:29:10  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Mycket bra liknelse, not. En bildskärm & en TV-apparat fungerar inte alls på samma sätt serru.



Jag anser att man kan se det på samma sätt. Bildskärmen = högtalaren och källan, DVD/VHS eller CD-spelare/förstärkare.


quote:
En kul grej: Hur många 10kkr-kablar finns det att koppla mellan monitor & grafikkort? Inte många.. datakillar hade nog garvat gott åt blotta tanken.



Ursäkta men jag tror inte du har helt hundre koll på detta. Kör man med en bra projektor så märker man ganska lätt skillnaden mellan bra och dåliga kablar. Detta är inget som är speciellt svårt att se. Så även om det kanske inte finns bildkablar för 100 000-tals kr så finns det för flertalet tusen kr.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/17 :  14:21:44  Show Profile Send henricsson a Private Message
TV ja, bildskärm tveksamt.
Det var nog skräckexemplet (VHS/DVD) jag reagerade på. Det är ju som att jämföra en bandare med cd.

Jag har hyfsad koll projektorer är lite en annan femma då dom tenderar att stå flera meter från elektroniken.
En dataskärm sällan >1m.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/02/17 :  22:52:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ni måste ju förstå lite att denna tråd är lite på skoj!
Det fattar ni väll? Eller?

Klart jag inte vill att folk ska sluta beskriva LJUD heller.
Men jag vill på ett sorts sätt säga det att när EN person
beskriver ljud med ETT ord, så kan den som läser det ordet
tolka det på ett HELT annat vis än det som va meningen.

nu märker jag att folk blir arg i denna tråd, Sladd o Flint
råkar i luven osv.. Det är ju inte meningen.

kanske ÄR ett knepigt ämne detta!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/17 :  23:25:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, vad är det som är så svårt egentligen, vi behöver ju använda ord för att beskriva abstrakta eller emotionella upplevelser.
Dessa ord är ofta målande, eller består av liknelser som vi begriper, och oftast begriper vi nog, åtminstone intuitivt, vad som menas.
Ibland blir det stolligt, ibland i det stolligaste laget, men det finns nog inget att göra åt.
En ordbok skulle kanske kunna lösa en del av problemen men jag är långt ifrån säker.
Hur skulle man annars kunna beskriva sina ljudintryck om man inte fick laborera med orden.

Bravo

Edited by - Bravo on 2004/02/18 01:55:53
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/02/18 :  08:50:40  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

NN:

Se där ett lysande exempel på att precis allting kan tolkas och beskrivas olika efter vem som skriver. Då kan längtan efter facit dyka upp, en handbok, något enkelt, gud va jobbigt det är att leva... välkommen i gänget

Vi rök inte i luven på varandra, för att det skall uppstå bör det väl finnas något att vara oense om? Nu var det mer myggspray fram eftersom det surrade så ilsket.

I sakfrågan:

Det behövs MEEEER ord som målar, beskriver, flyter ut, blir euforiska, lyckliga, brusande, expressiva, exstatiska, härmande, onomatopoetiska, semantiktänjande, bubblande, ångande, lyriska, entusiastiska, fabulerande, svettiga, lustfyllda, mustiga, mörka, jordkällarsvala, fågelfria, daggstänkta j-a självupplevda känslostormar, ge mig för f-n något annat än

"finns det inget facit"...

no offence men det är ju något STORT vi håller på med, något som FÖRFÖR, konsumerar, BETVINGAR våra själar, vårt liv, våra förstånd hela vårt väsen.

Låt mig slippa alla mjäkmeningar som

"ett för prisklassen relevant perspektiv i djup- och sidled"

Vad blir det till middag?

Relevant intag av essentiella aminosyror klädda i det för normala middagsvanor brukade tilltugget.

Va jobbigt, berätta så man fattar!

OK en kemisk formel alltså?

Ja!




mvh

sladd, röker inte gräs.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/02/18 :  11:09:24  Show Profile Send ninja a Private Message
Hade tidigare Proson och nu är mina VR-1:or installerade hemma så nu förstår jag lite bättre vad transparens betyder.

Edited by - ninja on 2004/02/18 11:11:33
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/02/18 :  11:46:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Just det!
Svåra ämnen!

Angående middagen, jag blir bjuden idag!
Blir nog nått helt oväntat!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/18 :  11:53:31  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
sladd, röker inte gräs.

Trevligt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/02/18 :  21:00:24  Show Profile Send Viking a Private Message
Off topic.

// Pär
// Admin

MVH Viking
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000