HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hjälp med sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lindberg
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/02/16 :  08:04:10  Show Profile Send Lindberg a Private Message
Skulle behöva lite hjälp, då jag inte är så duktig själv. Får inte till subben till musiklyssning (till film är jag jättenöjd). Tycker att den är för slö, hänger inte med, känns oxå så dov. Det är en Audio Pro B1.35 Till front har jag Mirage OM-10, förstärkare H/K AVR500. Rummet är rektangulärt på 30kvm.
Nuvarande placering är vid ett hörn, brevid soffan. Är det bättre att placera subben mellan frontarna?? Spelar kabellängden någon roll (subben)?? Hur bör subben ställas in (generellt)??
Är min placering felaktig, eller är jag bara okunnig på att ställa in subben. 1.35 har ju fått mycket bra betyg, även till musik.

Hoppas ni kan hjälpa mig, då jag inte är så insatt själv.

Lindberg

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/16 :  10:34:27  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Börja med att flytta suben mellan frontarna alternativt brevid.
Kabellängen spelar inte så stor roll om Du har en vettig kabel.
Ställ delningen runt 80hz till att börja med och volymen strax under hälften. Sedan är det bara att laborera.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/02/16 :  10:47:12  Show Profile Send orthanc a Private Message
Om inte jag minns fel så är väl B 1.35 en sub nova med pianolack. Mitt tycke angående denna sub är att den är väldigt prisvärd och fungerar toppen till hemmabio, men när det kommer till musik är det mina erfarenheter att den inte riktigt klarar av att hänga med. Sub Focus från AP specar väl 400w på steget eller så och låter bättre till musik. Men vill du ha en sub som spelar musik riktigt bra skulle jag nog kolla på en REL eller varför inte en Kappa sub eller så. Men börja med att flytta runt din nuvarande b 1.35 och se om du inte kan hitta en bättre plats. Flyttade själv om mina för 2 helger sedan. Det kan göra underverk att flytta omkring.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000