Author |
Topic |
|
kjellen
Member
161 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 18:06:35
|
Mitt första riktiga system bestod av: Högtalare - Martin Logan Aerius í Kraft - NAD 218 THX Signal - SONY DVPS725D DVD-spelare
Sedan bytte jag mig till ett komplett hembiosystem från Canton: Fronthögtalare - RCL Center - CM52 Bakkanaler - R52 Bas - AS2 Kraftkälla - H/K AVR 7000 Signal - H/K DVD 25
Tyvärr vissnade sambon och jag fick lov att sälja mångt o mycket för att klara oss ur en lång tid. Jag sålde bort allt och fick ett litet Pioneer 5.1 hembiosystem som surrogat:
Nu mår sambon bra. Hon har jobb o vi har så ledes två löner istället för en. Allt känns otroligt bra och jag har lärt mig att uppskatta livet som det är utan materialistiska drömmar. Men, jag älskar musik...
Istället för att rusa iväg och handla det min budget klarar just i skrivande stund tänkte jag köpa en komponent åt gången. Bra ljud lagom till sommaren hade jag hoppats på.
På Highend 04 föll jag pladask för Boston Acoustcs stativhögtalare VR-M60. 10800 är kanske inte mycket i andras plånböcker men för mig är det en högt uppflyttad smärtgräns. Jag har istället tittat på begagnatmarknaden vad som står till buds för samma peng. Mitt val står mellan Dalí Grand Diva eller mina gamla högtalare Canton RCL. När jag för några år sedan valde RCL var det mest för att jag ville ha mycket bas och rent visuellt såg Grand Diva lite klen ut. Jag köpte nyligen en DENON DVD 2900. En stabil CD-spelare och bra DVD-spelare, också utrustad för att spela multikanalsformaten DVD-A och SACD. Kraftkällan har jag inte löst ännu men jag tror att jag ska slå till på en ONKYO hembioreceiver.
Ursäkta den långa inledningen, men det verkar vara det bästa sättet att bli tagen på allvar på hififorumet, att öppna sig
Kokboks-Micke vill att vi ska lyssna på oss själva och låta var o en själv avgöra vad som passar dem bäst. Men, ni är ju så många som kan hjälpa en med era egna erfarenheter. Dali Grand Diva vs. Canton Ergo RC-L Jag vet varken ut eller in
Kjellen den velige |
|
kjellen
Member
161 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 20:31:16
|
Är det bara jag som tycker att svar är trevliga, oavsett om de är välskrivna och väl underbyggda som korta och tagna ur luften? Ska man flytta till Prisjakt/forum... |
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra". |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 20:43:55
|
quote: Dali Grand Diva vs. Canton Ergo RC-L
Det är ju två skilda världar. Med Rcl lär du aldrig bli lyssnings trött men du kan nog bli utråkad i längden. Men sen har man möjligheten att kunna justera basen.
Med Diva behöver du vara lite försiktig med vad du kopplar in annars kan det lätt slå över till ettriga hållet.
smaken är som baken eller hur........
ha det bäst J |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
lazyboy
Member
120 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 20:52:09
|
Personligen är jag alltid inne på stativare, så jag tycker ju att du inte ska välja nån av dom.Fördelen med stativare är ju också att du får högre kvalitet för samma pris, och eftersom du tänker bygga upp systemet på lite längre sikt så kan du ju köpa bra stativare nu och en sub senare. Som förslag på stativare: totem mite för ~6500, någon beggad dynaudio, eller varför inte von schweikert vr1(som jag själv har) ~9900kr |
lazyboy |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 22:40:46
|
Jag har för mig att jag hade Dali hemma för några år (är det samma?) sedan och jag tyckte den hade ett mycket varmt trevligt ljud som var mycket lätt att leva med. Inte den mest detaljerade men mycket gosig och lättlyssnad. Canton vet jag inget om.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
kjellen
Member
161 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 00:15:02
|
Tack för svaren!
Lazyboy>> Hm, jag har inte helt gett upp Dalí Grand Coupe som tyvärr lär vara en tungdriven rackare. En polare (bor för långt bort) har sådana fast med Copland 2-kanalsförstärkare. Jag å min sida vill ju ha flerkanalsstärkare för framtida surround och sacd/dvd-a. Vad sägs om att strunta i processorn till att börja med och köpa ett bra 2-kanals slutsteg och styra allt från DVD-spelaren? I framtiden kunde jag köpa en hembioförstärkare men låta effektsteget driva frontkanalerna separat, via main-in... De här tankegångarna öppnar ju helt oanade möjligheter. Ett par Grand Coupe monitorer får jag säkert för 7000 SEK och då kan jag också få undan lite till ett bra slutsteg :) |
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra". |
|
|
|
Topic |
|