HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörtestare - behöver hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/15 :  22:58:29  Show Profile Send eliot a Private Message
Hej,
jag har aldrig haft problem med mitt rörförsteg tidigare och har det varit något rör som blev dåligt så var det enkelt att lokalisera det....
Nu är det tydligen så att ett rör är dåligt så att ljudet på en kanal försvinner efter några timmar (2h-6h) och nästan omedelbart därefter den andra kanalen och sedan kommer ljudet igen och dör igen och det flera gånger tills jag hunnit slå av "fanskapet". Det är tydligen en skyddskrets som slår till och sedan slår den på spänningen till rören igen och då slår naturligtvis skyddskretsen på igen. Det räcker med att jag slår av för några minuter så kan jag höra igen - men det är inte så jag vill ha det....Jag har två rör för nätspänningsstabilisering i lådan och en extern nätdel med halvledarlikriktar.

Jag skulle vilja gå in i en affär och bara testa rören - finns det någon som kan testa rör i Stockholm ? Någon som säljer rör ?

Rörbestyckning:
per kanal: 2st Tesla E83CC, Telefunken ECC802S, Mullard EC88
och för båda kanalerna: Mullard EC88 och Tesla E88CC

- Jag har reserv på E88 av Tesla, Philips och Siemens - men inga E83!

Kan någon je mig tips!

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/02/17 22:13:22

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/16 :  08:46:21  Show Profile Send Flint a Private Message
eliot
Det låter ju inte som rörfel eftersom samma fel drabbar båda kanalerna. Knappast troligt att det skulle vara stabb/spänningsmatning heller för då borde det komma samtidigt på båda kanalerna såvida dom inte kör en stabb per rör eller rörfunktion vilket i och för sig är möjligt. Kanske kan det vara rörens bias som krånglar. Antingen en krets som ger rören negativ gallerspänning eller så katodmotstånd och gallerläcka på röret direkt. Utan gallerläcka kan gallret bygga upp en så hög statisk spänning att det stryper röret. Det har jag varit med om i min gröna rörungdom när jag tog bort gallerläckan men lät kondingen före vara kvar för att få så låg fu som möjligt.

Har du schema på pjäsen. Är den moddad?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/16 :  10:17:58  Show Profile Send eliot a Private Message
Flint: tyvärr har jag inget kopplingsschema - det är en Convergent Audio Technology SL1...

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/16 :  10:23:12  Show Profile Send Flint a Private Message
Kan du maila dom och skaffa ett?

Steget är för dyrt för att jag ska känna till det.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/16 :  10:51:07  Show Profile Send eliot a Private Message
Flink: Jag tog just en bild av innanmätet

Winston Churchill

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/16 :  11:09:18  Show Profile Send Flint a Private Message
eliot
Tyvärr säger inte bilden mer än att steget innhåller en massa komponenter där det kan gå snett. Det verkar inte finnas nå' digitalt typ signalväljare. Om du har du en multimeter kan du ju mäta spänningen på rörstiften när det krånglar och försöka lista ut ett samband. Ett skåp vore också en tillgång. Då kan du se vart i steget signalen behagar sluta existera.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/16 :  11:45:29  Show Profile Send eliot a Private Message
Flint: Jag letar just nu efter Convergent Audio Technology's webbsida men finner den inte. Jag vet att de hade en webbsida för något år sedan och då laddade jag ned ett dokument och där fann jag en mail-adress - men den visade sig vara ogiltig!

Killen som äger företaget och som konstruerar apparaterna heter Ken Stevens.
- Jag köpte steget begagnat och det var min första rörapparat när jag köpte det för c:a 10 år sedan.....

Jag har multimeter - men är lite allmänt rädd att pilla i rör-apparater, medan jag har byggt om halvledarprylar....

Finns det ingen i Stockholm som kan hjälpa till ? Någon affär där de är experter på rörapparater och har en egen verkstad ?

Winston Churchill

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/16 :  12:20:36  Show Profile Send Flint a Private Message
Om du inte hittar någon i din närhet så kan du skicka steget med posten till mig. Jag tar bra betalt men det brukar bli bra. Ingen falsk blygsamhet här inte.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/16 :  12:29:12  Show Profile Send eliot a Private Message
Tack Flint! Det är skönt att ha Dig som backup!

- Jag har pratat med min handlare i Schweiz och han tror att det är Telefunken 802S - de får arbeta rätt hårt och jag har haft dom i c:a 10 år....

Det är vanligt att när ena kanalen "försvinner" så drar den med sig den andra och det är "nästan" alltid rören när det gäller apparater av denna kaliber.....

Han rekommenderar mig att titta i gulasidorna och gå till en "musiker-affär" där de alltid har billiga rör eftersom musikerna behöver det till sina gitarrförstärkare mm.
Pröva med att först byta ut 802S mot 82:or och fungerar det så kan han sedan skicka mig nya parade telefunken 802S....

Comments ?

Winston Churchill

Edited by - eliot on 2004/02/16 12:31:18
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/16 :  12:39:05  Show Profile Send Flint a Private Message
Kan kanske stämma. Det som är knepigt är att den ena kanalen drar med sig den andra. Kanske delar båda kanalerna på ett rör. Triod1-H och triod2-V. Då skulle glödproblem kunna vara orsaken. Alltså rörfel???
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/16 :  20:12:39  Show Profile Send eliot a Private Message
Har varit hos den lokala elektronikaffären och han sa på telefon att de hade några ECC82 i lager för 135kr/st - men när jag kom dit hade han bara en. Han beställer 2st till i morgon så jag får vänta med testen till i morgon....

Han hade dessutom i affären JJ ELECTRONIC ECC83 S (f.d. Tesla) och de kostade 200kr stycket. Av kommentarer på internet så har han rätt när han säger att de är de bästa ECC83 som görs idag: http://www.newtube.com/content/estore_details.asp?product=10

Någon som har erfarenhet av rör från JJ electronics? Nedanstående kommer från en site där de säljer jj rör: http://www.eurotubes.com/

quote:
JJ ELECTRONICS ECC83: A very linear tube with a deep low end, a natural mid with a lot of harmonic content and a nice sweet high end that has a lot of sparkle and chime when played clean. When over driven this tube gets fat and is rich with harmonics. This tube is very close to one of my favorite 12AX7’s which is the Telefunken. One of the best things about the Telefunken 12AX7 is the smooth break-up and the JJECC83 does this very well without loosing it’s detail or harmonic content. The JJECC83 does seem to compress a little more than the Telefunken when over driven real hard but not by much. The bottom line is that this is a world class tube which ranks right up at the top.

JJ ELECTRONIC ECC83 S: I was just about ready to update this web site when I received some of the new "S" tubes. After some initial comparing of this tube to the original JJ ECC83’s it was obvious that JJ had done their homework. The new "S" tube has an improved mid and high range. It’s even more natural and smoother than the original when played clean and the chime and sparkle are top shelf. When over driven this tube has it! I can honestly say that this tube surpassed my all time favorite Telefunken 12AX7. It’s thick, lush and doesn’t compress as hard as the original. It maintains all of it’s sparkle and definition at all levels of saturation. The bottom line is, there is nothing better in current production tubes by a wide margin.

JJ ELECTRONIC ECC81 and ECC82: I lumped these together because the comparison is easy. There are no other 12AT7 and 12AU7 tubes being made today that even come close to these tubes. I was very happy to find out that after three years of asking JJ to build both of these tubes, they did! While they were at it they also did a wonderful job. Both the ECC81 (12AT7) and the ECC82(12AU7) are just as nice as all their other tubes. They are very musical and smooth,. They are excellent for reverb drivers and phase splitters and wonderful in HI-Fi applications. So, if you want to get rid of the "doink" in your reverb these are the tubes.

Winston Churchill

Edited by - eliot on 2004/02/16 20:15:15
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/17 :  16:34:37  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har precis kommit hem med ett par ECC82 (electro-harmonix, ELFA, 135kr/st) samt ett par JJ Electronics ECC83S. Jag börjar med att byta ut telefunken ECC802S mot de "billiga" ECC82 utan att höra på anläggningen innan bytet - oj vilken skillnad, otroligt! Man tror inte att det är samma anläggning. Mycket mer bas - men okonturerad ("röraktig" för de som har förutfattade meningar om rör), mycket mer mittenbetonat. Hela anläggningen blev baslastig! Skillnaden är så stor att var man än är i min lägenhet hör man skillnaden!

- Jag vet inte hur det är med "inspelning" av rör ?!?. Nu låter jag anläggningen gå!
Jag kör nog lite med Purist Audio Design "System Enhancer" och Exorcisten (Gryphon)...men då får man nästan lämna lägenheten!

Winston Churchill

Edited by - eliot on 2004/02/17 16:39:41
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/17 :  16:56:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Telefunken har ju ett nyktert ljud så jag är inte så förvånad över skillnaderna.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000