Author |
Topic |
|
Dendron
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 13:02:24
|
Hej
Om någon har några råd eller tips att komma med så skulle det uppskattas. Jag håller på att skaffa mig en ny anläggning (kommer att behålla den gamla för film då den består av en DVD och Surroundförstärkare).
Det enda jag köpt är ett par Audio Vector Signatur M3 (som just nu är kopplade till min DVD + HK AVR85).
Har sneglat (och lyssnat) NAD S300 + S570 (om det blir NAD skall jag lyssna på S500i innan det köps något). Har även lyssnat lite på Arcam dels A80 + CD82 samt Fmj A32 + CD33 (tror jag).
Har kikat (men ännu inte lyssnat) på Vincent....S6 + SV236 kanske.. eller S3 + SP331 + SA91...???
Åsikter om vilken väg man skall gå, är det något annat som man absolut borde överväga?
Har lyssnat på Thule IA100 och CD?? (samtidigt som NAD) men där känndes NAD mer intressant (kostar väl dock dubbelt mot NADen).
/Dendron
PS NADen markerar den övre prisgränsen men jag ju "billigare" det blir ju gladare är jag ;-) DS |
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 13:14:32
|
Det verkar som att alla som köper Audiovector funderar på samma elektronik tycker jag.. Det finns mer där ute så jag skulle nog titta på lite annat oxå.. Nu vet jag dock att det inte alltid finns butiker på orten som har fler grejer, men försök kolla på lite mer...
Själv tycker jag Arcam och Audiovector inte är nån vettig kombination, dom passar inte varandra helt enkelt... |
|
|
binmarv
Member
403 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 13:49:08
|
Arcam och Audiovector passar varandra som handen i handsken. Tillverkaren av Audiovector använder sig av Arcams elektronik då de tar fram nya modeller så helt fel kan det ju omöjligt bli ?!!
Men i alla fall...
Audio Analogue, S.A.T och Arcam är helt klart mina rekomendationer. NAD spelar troligtvis för slött till dina Signatur. De är dessutom inga strömkrävande monster och du kan därför välja mellan ett större utbud av förstärkare.
Du måste erkänna att FMJ-serien lät lysande till ?
|
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
|
|
trippelbogey
Member
159 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 14:03:44
|
Hade samma funderingar och som dig och var inne på Arcam. fastnade till slut för Primares kit (D30 cd samt I30.2 Integrerad först). D30+I30.2 rekommenderas att lyssna på då jag tyckte de passade audiovector bättre än Arcam gjorde. Primare grejerna var mer dynamiska medan Arcam gav lite cafémässigt,tillbakalutat intryck med Audiovector. Den slutliga vinnarkombon var Primare med Monitor audio GR20 golvare. Dock kommer jag att ta ett steg till med för o effektförstärkare(Pre 30+A30.2) att betjäna mina proac kloner om jag lyckas med dem. |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 17:31:14
|
Pathos Classic One bör nog övervägas En riktig skönhet, och kostar 19000:- hos http://www.ljudmakarn.se/
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 17:33:16
|
Hej har Primare kommit ut med en efterträdare till A30.1? I annat fall så heter den integrerade förstärkaren som prisats i bla Whats Hifi! A30.1 och inget annat. Mvh Kristofer |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 18:21:09
|
>binmarv
Trots att audiovector utvecklas med Arcam så är det väldigt många, inklusive mig själv, som tycker att det blir alldeles för ljust och tunnt när man kör Arcam och audiovector tillsammans.
Tycker också det är kul att du tycker att både audio analogue elektronik och Arcam fmj elektronik passar bäst till audiovector, när arcams fmj serie och audio analogue är som dag och natt i ljudkaraktär. Jag fattar inte riktigt hur det går ihop?
Annars håller jag med Martin H, titta på nån elektronik som är lite roligare än Arcam och nad silverline. T ex Naim, Copland, Unison Research, Rega och kanske också Holfi. |
Give me my medal because I bleed for it. |
Edited by - Akhenaton on 2004/02/12 18:22:03 |
|
|
binmarv
Member
403 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 21:23:17
|
Akhenaton: Håller med om att det blir aningen åt det ljusa hållet, men gillar den typen av ljud. Mörkt, och än värre blött har jag haft och tröttnat på.
Audio Analogue hade jag initiellt, men saknade lite av spelglädjen. Arcams Diva-serie tilltalade mig däremot inte alls, mest tack vare förstärkarens klang. Där kom det ljusa verkligen fram, även om spelglädjen fanns. FMJ-serien går inte att jämföra med Diva-serien. Där finns allt som den billigare serien saknar.
Primare har jag hört vara en mycket bra partner till Audiovector, men ej lyssnat på. Måste erkänna att jag blev nyfiken på Naim som Akhenaton sa. Det borde helt klart testas.
|
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2004/02/13 : 14:24:41
|
>binmarv
Jag håller helt med om att fmj serien spelar i en helt annan division är diva serien. Så borde det dock vara. Men jag tycker inte alls fmj och audiovector funkar. Fmj och sonus faber cremona auditor däremot, det funkade jävligt bra! Samma sak med fmj cdn och krell förstärkeri. Så fmj serien har helt klart sina kvaliteter, speciellt cd spelaren, som i rätt kombination är mycket övertygande. Men till audiovector, usch och nej, i mina öron.
Men det blir rapp och snabb bas iallfall, det kan jag hålla med om. Men mellanregistret låter skit i mina öron. Tunnt och med en onaturlig metallisk klang. När man kör arcam fmj tillsammans med audiovector alltså.
|
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
binmarv
Member
403 Posts |
Posted - 2004/02/13 : 16:33:00
|
Akhenaton: Smaken är ju olika...Det var just mellanregistret som jag gillade med FMJ och Avantgarde, eller rättare sagt möjligheten att utnyttja hela registret. Där tyckte jag att CD-fixen fick ge med sig i jämförelsen. Har tyvärr inte lyssnat på Cremonan, men är säker på att det hade blivit en trevlig bekantskap.
Dendron: Som du märker finns det många bud. Allas bästa råd till dig är nog att själv lyssna. Det kanske slutar med något helt annat till sist. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/02/13 : 16:37:41
|
Jag lyssnade på de nya M3 tillsammans med Advantage Thor och Audio Research CD3 mkII i förgår, lät mycket bra måste jag säga! Absolut inte ljust (kanske lite off budget på cd:n ). Lyssnad också som hastigast på nya M3 avantagred tillsammans med Surround FMJ grejorna, inte heller det lät ljust! |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2004/02/13 16:38:35 |
|
|
Dendron
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 18:00:39
|
Ja, ja som jag trodde. Får kika mig omkring. Skall ta och lyssna på Vincent och höra vad jag tycker. Efter lite nät surfande verkar de på pappret göra bra grejer.
Det jag hört av NADen är tycker jag låter bra (har dock inte lyssnat med mina M3 Signatur så det kan ju stå på öronen). Men om jag skall lägga 35.000:- + kablar så får det allt låta _mycket_ bra.
Vet inte vad det är med Arcam men jag är inte helt förtjust i dem, kanske bara är något undermedvetet.
Jag är ingen expert (nybörjare) så det är svårt att säga vad jag vill ha, dessutom måste jag erkänna att _jag_ inte hörde någon stor skillnade på Arcam A80 + CD73T och A32fMj + CD33fMj....
/Dendron |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 22:15:20
|
Låna Rega ett öra också. Mycket musikalisk förstärkare. Sen håller jag med om att arcams Fmj förstärkare låter klasser bättre än A-85 som ex. Jag är också intresserad av Naim samt ett märke som heter AVI. Har naim samma ljudkaraktär som rega? |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 23:23:37
|
Naim är klart bättre än Rega.. Men visst finns en del av karatkären där, ett varmt och lite tilbakalutat ljud, fast behagligt...
/Martin |
|
|
Dendron
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 16:22:47
|
Hmm, om Naim skall vara intressant så får det ju bli Nait5i + CD5i om jag skall klar budget (alternativt Nait5??). Är detta något som ni tror skulle vara intressant.
Jag bor strax utanför Göteborg så ett besök på Tonläget skulle ju kunna lösas.
Någon talade om Primare finns dessa att lyssna på i GBG? Och ligger de inom "mitt" prisområde?
/Johan |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 16:26:01
|
Jag tycker helt klart du ska gå och lyssna på de nya i-serien från Naim, det känns som man där har fått en riktigt trevlig kombination till ett vettigt pris...
/M |
|
|
|
Topic |
|