HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pick-up till "nya" Thorens TD166 mkII, orig.arm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/02/15 :  19:42:00  Show Profile Send 24U a Private Message
Tar tacksamt emot tips på lämpliga pick-uper till mina Thorens TD166 mkII med original tonarm. Armen är vad jag fått höra väldigt lätt och, har jag vidare fått intutat, skall då compliansen vara stor på pick-upen alternativt tung pick-up.

Det jag kan tänka mig betala är max 2.500 - 3.000:-

Väntar med spänning på den samlade expertisen...

Vidare tweaks kan vara kul att få höra oxå, men jag sätter inte igång med massiva ombyggnader, utan mer typ byte RCA-kabel, resonansdämp, odyl.

https://www.facebook.com/stefanstudio

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:24:13  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Shure passar bra i lätta armar, t.ex.
Shure M97xE , Svalander säljer den för 1090:-
Han säljer också Shure V15VxMR för 4490:- vilket är över ditt "tak" men ändå värt att överväga.
Ett billigare alternativ kan vara att försöka hitta en beg Shure V15III , brukar gå hitta för några hundralappar, och köpa en ny originalnål från www.mantra-audio.co.uk för £120. Den nålen har samma Micro-ridge slipning som V15VxMR. Ortofons OM-serie går också bra i armen, men personligen föredrar jag Shure då de har ett varmare sound och en närmast oöverträffad spårningsförmåga.

Enkla och vanliga Thorens-tweaks:
* Byt till en kraftigare bottenplatta i plywood eller liknande, eller ta bort den helt. Kom dock ihåg att du blottlägger strömförande delar om du tar bort den helt...
* Ta bort skumkuddarna ur fjädrarna.
* Dämpa subchassi med kork- eller bitumenmatta
Vissa dämpar själva plinten också, men själva fjäderkonstruktionen isolerar verket så pass bra från plinten så jag tycker personligen det är rätt verkningslöst.

Ett roligt tweak jag läste om på ett annat forum är "kaffekopps-tweaket" , vilket innebär att man tar bort bottenplattan och balanserar verkets tre fjädertorn på upp-och nervända kaffekoppar ! Har dock inte provat själv , men man måste nog testa nån gång :-)
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/02/17 :  08:34:15  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Har själv en Thorens 166 MK4 tror jag att det ska vara.
Använder för tillfället Ortofon OM 40 med nöje.
Bör gå på ca 3000:- för en OM20 samt en OM40-nål.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/02/26 :  21:31:07  Show Profile Send 24U a Private Message
Tackar för tips! Nån mer som vill. Brukar ju komma igång många vinylfantaser om man säger att vinyl e' ren skit... Vill tända igång dessa go'a kompetens-centra...

*garvar*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/02/27 :  00:52:03  Show Profile Send edison a Private Message
I en snar(?) framtid kan jag berätta hur en 166 MK II låter ihop med Shure 97, då jag bestämt mej för köp av detta pkt begagnat (eller var det 95´an som följde med...nåja det visar sej)
Dröjer ett tag att få den från Sthlm till hemmet i Örebro men sen kan jag leta upp denna tråd igen och förhoppningsvis säga ngt om vad den presterar.
Har fn tyvärr inget vidare bra sätt att ordna med RIIA-biten; ännu så länge får det bli genom en stackars H/K PM620 slangad till Edison 60´an...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/02/27 00:52:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000