HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Datorn som en del av anläggningen!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/02/15 :  12:15:17  Show Profile Send Merry a Private Message
skulle man kunna använda datorn som försteg med ett 5.1 dts ljudkort i (ett dyrt ljudkort förstås) och ett fler kanals slutsteg och köra film och musik där igenom. om man spelar upp waw filer istället för mp3 så ska väl kvaliten bli bättre eller? jag tycker att datorn borde ju va en av grejerna att satsa på med tanke på att andvänings området är ju så stort. ett externt ljudkort för 7000:- och ett par riktiga signal kablar + en låt med bra upplösning så borde det ju bli rätt bra va? jag provade ett externt ljudkort idag och vart väldigt imponerad fast än jag spelade mp3, ingen större skillnad tyckte jag. iofs kanske jag börjar bli lomhörd efter all lyssnande och laborerande, men jag tycker att man kanske bör överväga möjligheterna att lägga pengarna på att gradera upp pc'n det är ju ändå där det kommer att sluta tror jag . hoppas att nån kanske kan svara som har snöat in på samma grej som jag och kan komma med tips.

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/02/15 :  13:02:02  Show Profile Send filkingian a Private Message
Jag har hållt på med datorer och musik i flera år och som jag kan se det så är största nackdelen man inte utnyttja källans (läs cd-skivan, vinylskivan) fulla potential. En cd/dvd-rom är inte konstruerad för välljud och D/A omvandlaren i datorer är inte i närheten av de som sitter i bättre cd-spelare. Jag är också kritisk till om strömförsörjningen i datorn är så bra i stereosyfte. Hårddiskar, fläktar, cd/dvd-romar, brännare, instickskorten och processorn ska dela på en strömkälla. I lite bättre cd-spelare så finns där en nätdel för analogdelen och en för den digitala, bara för att få bort så mycket störningar som möjligt och få fram välljud(läs det som mediet är kapabelt till)!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/02/15 :  13:08:44  Show Profile Send iffe a Private Message
Hejsan. Jag kört ett RME-ljudkort som signalkälla till min anläggning. Har inga problem att konkurrera med vilken mid-fi-spelare som helst i mina öron, och då kostar det bara 3000:- och ger samtidigt möjligheter till rumskorrigering etc. Är väl antagligen en bit kvar innan ljudkort konkurrerar med riktigt dyra cd-spelare, men det har jag ändå inte råd med.

Inget 5.1-ljud för min del dock. Hur DVD/CD-romen är konstruerad spelar absolut ingen roll (så länge den är fullt fungerande) eftersom man inte bör använda en kabel mellan cd-spelaren och ljudkortet utan låter ljudsignalen buffras i datorn vilket ger lågt jitter då signalen inte klockas förrän i DAC:en på ljudkortet. Strömförsörjningen är däremot mycket riktigt ett problem. Det finns breakoutboxar för pci-kort med separat strömförsörjning. Kan vara ett alternativ.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/02/15 :  13:47:46  Show Profile Send orthanc a Private Message
Jag har fundet på att göra det. Skaffa ett RME Digi 96/8 Pad 24/96K PCI Card. Men jag har liksom inte bestämt mig än hur det blir.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/02/15 :  13:48:26  Show Profile Send Kajsa a Private Message
En grej som jag funderat på är ett USB-kort med digital in/ut enligt RCA/EBU-standard och/eller balanserad analogt in/ut (XLR).
Då skulle man kunna sätta ljudkortet nära stereon och låta USB-kabeln vara "den långa sladden".
Är det någon som kollat ljudkortsmarknaden och vet om sådana kort finns (till rimlig kostnad). Eller har tips om var man letar?

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/02/15 :  13:55:10  Show Profile Send iffe a Private Message
Kajsa: M-audio har usb-ljudkort iallafall. Men det verkar som är folk överlag är kritiska till USB-ljudkorten, men jag minns inte riktigt varför. En av anledningarna var att USB-standarden inte klarar av nog bandbredd för att både spela upp och spela in signaler samtidigt.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/15 :  15:36:56  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Är det någon som kan rekomendera bra ljudkort?

Någon sida kanske?

Lite andra märken än Creative.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:05:19  Show Profile Send Kaleid a Private Message
http://www.emu.com/products/product.asp?maincategory=754&category=754&product=2209
Finner denna väldigt intressant, trots att det är Creative som äger EMU. Inte så tokig pris hos musikbörsen för den delen heller, ca 2500kr.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/15 :  22:25:01  Show Profile Send Aton a Private Message
Hur gör ni som använder datorn för musiklyssning med fläktarna? Jag skulle aldrig drömma om att ha datorn kopplad till stereon eftersom den låter en hel del.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/02/15 :  23:02:44  Show Profile Send iffe a Private Message
Aton: Bor i en oändligt liten lägenhet och är datanörd, så datorn står ändå på för jämnan. Har dock tänkt köpa tysta fläktar och dylikt då datorn låter väl mycket. Nu har jag ju dessutom fläktar i slutsteget också..

Halbermensch: Det såg faktiskt riktigt intressant ut! Bra specifikationer, balanserade utgångar och ett bra pris gör det ju helt klart värt att kolla upp. Kanske kommer en dag då vi kan jämföra ljudkort på hifiträffarna som anordnas här och var.

Edited by - iffe on 2004/02/15 23:06:24
Go to Top of Page

jocke
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/02/15 :  23:10:15  Show Profile Send jocke a Private Message
jag bytte för ett tag sen ut min nad c 521 mot ett m-audio audiophile ljudkort som primär signalkälla (rippar mina skivor till .flac å kör från datorn) blev ett klart ljudlyft tycker jag...

okej att datorn för en del oväsen men den är juh endå alltid på så :-)
Go to Top of Page

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2004/02/15 :  23:43:00  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
En dum fråga bara:

Med vilket program spelar du upp .flac filer? Du kanske vet hur man spelar upp .ape oxå?

tack på förhand

www.svsubwoofers.com
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/16 :  08:13:22  Show Profile Send dumbo a Private Message
För .ape finns det iaf plugin för winamp. Vet inte om det finns det för .flac dock. Monkeys Audio är snabbare och komprimerar bättre så jag har inte använt flac annat än för att installera och konstatera att det är olidligt långsamt, om man jämför.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/02/16 :  09:09:52  Show Profile Send Decadent a Private Message
En av de svagaste länkarna i de flesta ljudkort till datorn är d/a-omvandlingen. Skaffa en extern d/a-omvandlare så lyfter det rejält. Jag kör spdif ut från mitt M-Audio Delta 2496 till en ART DI/O. Det låter alldeles förträffligt. ART DI/O har blivit något av en budgetfavorit - en del säger att den är bättre än flera gånger dyrare 'high-end' omvandlare. Det finns dessutom en växande skara människor som modifierar och förbättrar ART DI/O. En kultpryl helt enkelt. Mer information:

http://www.artroch.com/
http://www.stereotimes.com/acc070601.shtm
http://www.angelfire.com/ca/rchau/audio.html#4.2

Edited by - Decadent on 2004/02/16 09:10:28
Go to Top of Page

jocke
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/02/16 :  09:48:27  Show Profile Send jocke a Private Message
jag använder foobar2000 för uppspelning av flac. Att flac skulle vara långsammare än ape är jag tveksam till, jag kör båda formaten å ape är långsammare, iaff om man väljer högsta komprimeringsgraden. Sen är flac lite större än ape men skillnaden är försumbar tycker jag, ca 5 meg per album kanske där varje album är på runt 200-300 meg komprimerat

foobar2000 klara för övrigt i princip alla ljudformat du kan tänka dig. kan vara lite klurigt att komma igång med det dock om man inte är så datorvan...
Go to Top of Page

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2004/02/16 :  11:47:13  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
Skulle du kunna ge mig nån länk vart man kan ladda ner dessa plugins? Har googlat som en tok, hittar ingenting...

tack på förhand

www.svsubwoofers.com
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/02/16 :  11:58:27  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Aton:
quote:
Hur gör ni som använder datorn för musiklyssning med fläktarna? Jag skulle aldrig drömma om att ha datorn kopplad till stereon eftersom den låter en hel del.


Jag har en "HTPC" som är utan fläktar, det sitter kylflänsar på processorn (P4 2,4 GHz) och grafikkortet (Radeon 9600), Nätdelen är också utan fläkt. Det sitter en liten 80 mm fläkt (Papst 12 dB) i chassit som startar när temperaturen på moderkortet går över 50 C. (det är inte så ofta, och det hörs inte mycket)

Hårddisken (200 Gb ATA 7200 rpm) är monterad i en ljuddämpande skal med kylflänsar på.

Jag använder M-Audio Delta 2496 med SPDIF ut till min surroundreciver (Sony).

Ljudet, ja det låter helt OK, både på CD och DVD.

Har även provat att köra 5.1 ut från ljudkort, direkt till slutsteg, men jag tycketr att det är bättre att använda en separat surroundreciver, på grund av bättree basmanegement och det är bekvämare att hantera flera olika källor.

Om man jämför med min ordinarie CD spelare (Meridian) så låter Meridianen bättre, men det är inga jätteskillnader. Mest att ljudbilden är större och öppnare.






Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/02/16 11:59:12
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/02/16 :  12:03:26  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
filkingian:
quote:
En cd/dvd-rom är inte konstruerad för välljud


Håller inte alls med dig om detta!

I många CD spelare, bla Meridian 800 så sitter det en Data CD/DVD ROM spelare, och den spelaren är rankad bland de absolut bästa CD spelare som finns.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

jocke
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/02/16 :  12:37:07  Show Profile Send jocke a Private Message
basnarkoman:

http://www.foobar2000.org/ för foobar och från denna sida finns det en länk som heter components där flac å ape finns (encoders också) om de inte redan är med i orginalinstallationen dvs.. lite osäker på vilket...
Go to Top of Page

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2004/02/16 :  13:30:17  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
Tackar för hjälpen jocke, det hade visst inbyggt stöd för flac som du misstänkte.

www.svsubwoofers.com
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/02/16 :  17:38:47  Show Profile Send filkingian a Private Message
Gemeni: Vilken tillverkare och vad heter detta drivverk, som är i referensklass och sitter i vanliga cd/dvd-romar samt "många" cd-spelare? Vilka cd/dvd-rom tillverkare och modeller har det drivverket? Ta inte mig som en pessimist, jag är bara ute efter fakta

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/02/16 :  17:55:55  Show Profile Send iffe a Private Message
Meridians toppmodell 588. Har fått mycket bra kritik och kostar kring 20' om jag inte missminner mig.

http://www.meridian-audio.com/p_588.htm

Anledningen att den bara använder en vanlig cd rom-drive är att den buffrar signalen mellan läsaren och DAC:en. Då spelar det ingen roll vad man har för transport (så länge den fungerar) eftersom den inte skapar något jitter som leds vidare till DAC:en. Precis som sker i en dator om man undviker att gå genom den optiska anslutningen.

PS. Pessimist tycker jag man ska vara, oavsett om det handlar om datorljud, highendutrustning eller tweaks. Däremot bör man inte vara allt för snabb att döma ut saker. DS.

Edited by - iffe on 2004/02/16 17:57:33
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/02/16 :  19:49:57  Show Profile Send filkingian a Private Message
iffe: Låter som en bra och intressant teknik för att få så ren signal som möjligt. Synd bara att en dator har mycket skitigare ström än en stationär cd/dvd-spelare och att det är så mycket vibrationer i datorer. Geminis HTPC är ju ett alternativ, om man nu kan undvika "den optiska anslutningen". Vibrationerna verkade ju eliminerade. Var kan jag hitta info om att det sitter en "vanlig" cd-romdrive i Meridian 588/800(dvd-rom i 800:an)?

PS. Jag ifrågasätter och är kristik, till jag vet fakta. I denna frågan så har jag inte dömt ut något, bara kritiserat och ifrågasagt. I det fallet att cd/dvd-romar inte är konstruerade för väljud så har jag inte blivit motbevisad än. En pessimist, är en sådan person som redan har dömt ut allt. Förväxlat orden kanske? DS.

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/02/16 :  21:06:12  Show Profile Send iffe a Private Message
Alternativet att ha en pci-breakoutbox med separat strömförsörjning till ljudkortet finns ju. Vore intressant. Bra ljudkort är ju dock bättre på att hantera "skitig ström" än dåliga ljudkort. Har själv inga problem med brus/brum. Att undvika den optiska anslutningen gör man genom att ordna ett plugin till winamp eller foobar om du har en gammal version, i nya winamp är det inbyggt att gå genom datorn istället för genom cd-kabeln.

Jag har överhuvudtaget ingen kabel mellan CD och ljudkort. All data som läses laddas in i minnet innan den går till ljudkortet. Hur skulle då valet av cd rom-drive kunna påverka? Det enda som kan påverka signalen förutom rena felläsningar är jitter som förutsätter att signalen klockats. I datorn är det bara rena data och ingen klockad signal.

Det finns många hinder på vägen för att nå riktigt välljud från en dator, men cd-driven är inte ett av dem.

Du kan läsa mer om meridians teknik på länken i mitt förra inlägg.
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/02/16 :  21:30:17  Show Profile Send Pontan a Private Message
Hur trixar man till en pci-breakoutbox med separat strömförsörjning? Finns det färdigt eller skulle man få bygga själv helt och hållet? Någon som har erfarenhet av detta?

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/02/16 :  22:15:19  Show Profile Send Merry a Private Message
skitkul att så många höll på med det här på denna sajt,(jag va nästan lite rädd för att bli bannad när jag tog upp tråden).Det jag tyvärr märkte va ju att jag kan ju ingenting om det här.Så om nån inte har nåt för sig så kan ju ni ju komma hem till moi och hålla kurs i dacar,pci-breakoutbox, flac ,foobar2000 för uppspelning av flac.,spdif ,ART DI/O,Monkeys Audio ,och allt va det heter.Som sagt jag har en del att lära mig men roligt att jag inte va ute och yra i mina funderingar.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000