HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nordost "Blue Heaven RevII" Nån som lyssnat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/02/04 :  01:35:00  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
både högtalarkabel och signal hade varit fint..

Nån som jämfört denna mot andra i samm eller angränsande prisklasser?

Är lite intresserad av att testa dessa.

Fram nu med både postiva och negativa åsikter.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/02/04 01:36:24

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/04 :  02:19:35  Show Profile Send Saro a Private Message
Jag lyssnade på den som hastigast under några dagar här hemma.

Kort sagt om den: Öppen topp, inte vass, Stramt/torrt mellanregister, tunn bas. Bra 3-D.
Det går att skriva en oerhörd massa om kabeln men när det var ett tag sedan så är detta det jag kommer ihåg klart och tydligt.
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/04 :  02:20:15  Show Profile Send audiojan a Private Message
Blue Heaven II kan låta lite för ljust... Visserligen mycket rent och snabbt.. Kräver m.a.o. rätt utrustning ikring. Om ditt system drar sej mot det mörka hållet så kan de göra underverk, men om inte så kan det bli mycket ljust och sprött.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/04 :  02:31:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Den lät inte lika ljust som Red Dawn mkI i mitt system. Skulle vilja säga att det är mycket bra för pengarna. Men som jan säger så är de kanske inte så bra ihop med ljusa saker.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2004/02/04 :  10:09:40  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag har bara lyssnat på signalkabeln vilken jag blev enormt imponerad av till att börja med. Ljudet öppnades upp, detaljrikedom samt ett härligt "skimmer". Basen var däremot lite tun även om den bas som fans där var snabb och torr. Det kändes som om allt komm mycket närmare, efter ett tag upptäckte jag dock att det inte var lika roligt att lyssna på musik längre. Jag saknade lite värme i framförallt mellanrigistret och musikaliteten försvann. Om du är spekullant låna hem och prova minst i en vecka gärna två och lyssna mycket.

Som sagt var en mycket imponerande kabel inledningsvis men jag tyckte att den saknade det viktigaste (även om den var lysande på enskilda perametrar så saknade den förmågan att återge helheten)- musikalitet.

Mitt system består av marantz pm och cd 17 mk II samt JmLab Cobolt 816 signature med audioquest midnight blue+ högtalar kabel samt audioqest viper signalkabel (QED silver med bullets är på ingående)
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/02/04 :  13:15:38  Show Profile Send Nagra a Private Message
positivt: mycket detaljer
Neg: lite för ljust för mitt system, tunn bas.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/02/04 :  14:37:49  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag brukar likna nordosts kablar vid att ställa alla fönster på vid gavel och vädra ut den intängda inneluften och släppa in frisk, syrerik uteluft.
Har testat Blue heaven II tom Valkyrja, jag köpte Red Dawn den passade mitt system bäst. Samma kablage på signal och högtalardito.

Blue HeavenII är en riktigt bra kabel för pengarna, känslan, om man nu kan beskriva ljud med bilder, tycker jag är en höstdag med hög kall luft, klara vackra starka färger, vindstilla så det inte blir för kallt. Red DawnII är mer som en vårdag, ett uns mer antydan till värme och kropp, mer sprittande förväntan i luften.
Nog med amatörpoesi.
Possitivt: Släpper igenom allt, dåligt som bra, dvs musiken får fritt spelrum. Klara klangfärger och övertoner, microdynamik, ren och polerad topp utan hårdhet.
Negativt: Saknar det varma skimmer som Red dawn besitter, saknar lite kropp, basen kan uppfattas som slank i direkta ABjämförelser.

Nordosts bas är det som gör att man gillar eller ogillar kablarna, ena lägret tycker den är undertryckt, vi som gillar den tycker den är underbart ofärgad och nyanserad, mycket beror på systemanpassning.
Lyssna gärna en vecka och med både signal och högtalarkabel så vet du sen om det är rätt eller fel för dig och ditt system.
Det behöver inte sägas hur läckra dom är designmässigt, dom ser ut som de låter. (även designen brukar vara en vattendelare mellan anhängare och ogillare)

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/02/04 :  14:41:50  Show Profile Send matså a Private Message
Hur mycket kostar denna kabel?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/02/04 :  15:58:16  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
6700kr för 2*2m. Esoterisk säljer en för 3500 beggad. Red Dawn är nästan dubbelt så dyr.

Vad jag förstått ska det vara stor skillnad mellan MkI och II!?

Jag har själv haft Gold MKII Biwire och den var ljudmässigt som ni beskriver om Blue heaven. Tyckte dock att den ibland kunde överdriva ganska bra, man kunde lätt bli lyssningstrött.

Blue Heaven lär ju vara bra mkt bättre, silverpläterad och allt... Kanske ännu ljusare i klangen?

Det är först och främst ht-kablarna jag har tittat på.

Tack för alla svar.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/02/04 15:59:13
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2004/02/04 :  17:09:18  Show Profile Send ekman a Private Message
se till att spela in den ordentligt helst bränna in med nordost c-bid så ska du se att varken blue heaven eller red dawn är speciellt ljusa
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:11:24  Show Profile Send nurfen a Private Message
Hur bränner man in kablar då? Vad är C-Bid?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:30:41  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
se till att spela in den ordentligt helst bränna in med nordost c-bid så ska du se att varken blue heaven eller red dawn är speciellt ljusa



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:20:14  Show Profile Send molsson a Private Message
Nordost, konkurrent till norrmejerier i burträsk eller?

No hay banda!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000