HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Njoe Tjoeb: Philips eller Siemens rör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/14 :  20:21:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Svenska Försvaret hade ju stora mängder E88CC rör i en del av sin gamla radioutrustning. Främst var de av märket Telefunken, Philips och Siemens. Säkert har de kasserat tonvis med sådana rör.

Eftersom detta kom upp kan jag säga att jag hört att försvarets rör destruerades på Sakab. Det finns nog inte mycket kvar.
Snacka om dårskap!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/14 20:22:17
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/14 :  20:56:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Flint> Synd, då får du aldrig veta vad jag skrev.

Jag tycker inte om din ton för fem öre, vem tror du att du är egentligen. Har jag gjort nått i mitt förra liv mot dig eller vad är det frågan om? Iof verkar du finna ett nöje att bråka med folk (har märkts i rätt många trådar). Skulle vara intressant att veta varför du skriver som du gör! Hade du målet att reta upp mig så har du lyckats.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/14 :  21:07:46  Show Profile Send Flint a Private Message
Rydberg
Jag säger vad jag tycker men jag hävdar inte att jag har rätt. Jag har dessutom inga ekonomiska intressen i det jag säger.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/14 :  21:35:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bra svar!

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/14 :  21:37:38  Show Profile Send Flint a Private Message
Rydberg
Då kör vi vidare ett tag till.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/14 :  23:58:07  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej qwert!

Inte alltid så lätt att få ett enkelt svar här på forumet nej! Du gör dock alldeles rätt som intresserar dig för Njoe Tjoeb! Jag har själv Tjoeben med Siemens och är mycket nöjd. Har dock ett par av originalrören som sitter i från början dvs Philips, dock inte testat dessa ännu, men om du inte får ett vettigt svar på annat sätt får jag göra ett test åt dig! Annars kan du kolla på Audioreview, där står en del om folk som testat olika rör till Tjoeben. http://www.audioreview.com/PRD_125042_1586crx.aspx#reviews
Om du är i Stockholm så kan du säkert bege dig till HiEnd på Hantverkargatan, så hjälper dom dig säkert att lyssna själv, viket ju alltid är bäst!

Mvh Sebastian

Ps: För 3000 kr i uppgraderingskitten så ingår det en hel del smått och gott mer än bara andra rör...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/15 :  15:08:31  Show Profile Send zip a Private Message
Jag tycker att de flesta NOS rör låter bättre än nytillverkade, dom nytillverkade rör jag provat i min Njoe Tjoeb har varit tråkigare att lyssna på är NOS rör. Om sedan Siemens E288CC är värda 3000 kr paret låter jag vara osagt eftersom jag inte har hört dom (vilket jag för övrigt antar att alla som sagt att dom är aldeles för dyra har gjort? )

Flint: Har du jämfört nya rör med NOS-rör, eller sågar du dom bara för att dom är gamla? Det framgår tyvärr inte i dina inlägg.

MVH /Zip
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:39:05  Show Profile Send Flint a Private Message
zip
Jag har massor med både nya och gamla rör och märker ingen ljudmässig skillnad pga. åldern. Om röret är helt och håller sina spec. vilket jag mäter upp och kontrollerar så låter det i regel bra. Men jag har bara byggt med rör i 35år så det kanske är för kort tid att säga säkert. Däremot har jag tyckt mig märka att äldre effektrör har något bättre livslängd.
Gamla rör har tyvär fått samma mytfaktor som inbrända kablar. HiFi-folket vill bli lurade likt medlemmar i religiösa sekter. I sekten slipper man tänka själv.

Edited by - Flint on 2004/02/15 16:53:41
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:08:40  Show Profile Send zip a Private Message
Flint: Du har visst ganska svårt att skriva inlägg utan syrliga kommentarer jag hann se dett inlägg innan du editerade det och det var ju riktigt trevligt

Nåja, jag kan ju bara tala av egen erfarenhet och säga att de NOS rör jag lyssnat på har låtit bättre än de nytillverkarade jag har provat. Fast jag kan hålla med om att 3000 verkar lite dyrt, men jag föredrar ändå att inte uttala mig med bestämdhet utan att ha hört dom.

MVH /Zip
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:17:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Gjorde blindtest av X-Canv2, en med orginalrör och en med Telefunken E88CC, 4 av 4 valde utan tvekan Telefunkenrören, ingen statistikst signifikant resultat men en fingervisning. Nos rören var här helt klart värt pengarna. Att vissa inte hör skillnader på knappt nått är väl kännt vid detta laget, vad det beror på har jag ingen aning om, tilltagande dövhet kanske, ovilja, förnekelse, ja buden är många.......

(X-Can burkarna var kopplade till en ARcam cdspelare med 2 fasta parallell kopplade utgångar, samma kabel och orginalnätdel användes till båda. Volym ställdes in därefter flyttades plastsen på burkarna så vi inte visst vilken som vilken. 4 av 4 med ungefär samma motivering)

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:22:08  Show Profile Send Flint a Private Message
zip
Jag tycker att massor inom HiFi är rena healingen. Mycket tycka och tro och lite fakta. Massor med hemmagjorda tolkningar. Spydigheten är inget sämre än trenddumheterna som sprids.
Jag säger inte att din uppfattning inte kan vara sann men den kan också vara ett svar på önsketänkande. Sen är det inte röret i sig som låter och hörs. Det är det totala resultatet av kretsen som det sitter i som du bedömmer. Aningen skillnad i förstärkningsfaktor kan ge olika ljudresultat. Olika rör av samma typ låter också olika vid olika matningsspånningar. Om man vill veta sanningen kan man alltid blindtesta rör i den koppling man vill ska låta bäst. Det är enkelt. Har du gjort det med dom dyra klenoderna?

Edited by - Flint on 2004/02/15 17:34:01
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:24:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett rör som låter bäst i en tillämpning kan mycket väl låta sämre i en annan har jag märkt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:28:53  Show Profile Send Flint a Private Message
Bernt Jansson
Exakt. Det kommer nog aldrig dom som inte lever med konstruktion och byggande att förstå.
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:41:37  Show Profile Send zip a Private Message
Flint: Hm, jo, jag har ju då provat rören i min egen Njoe Tjoeb och hört en klar och tydlig skillnad. Det jag huvudsakligen lyssnar efter när jag jämfört olika rör är hur pass verklighetstrogen klangen i olika (klassiska) instument är. Huvudsakligen violiner (som har en tendens att låta rätt artificellt på många cd-spelare) och fagott (är själv fagottist så jag är rätt bra på att märka små nyanskillnader i klangen där). När jag har NOS-rör i spelaren så låter det mer verklighetstroget än när jag har nytillverkade rör, och det är (troligen ) inget som jag bara inbillar mig. Kan ju tillägga att de NOS rör jag har inte har varit speciellt mycket dyrare än nya, så det är inga "klenoder" direkt. Jag antar att du också hör skillnader mellan olika rör (i samma apparat), oavsett om dom är NOS eller nytillverkade?

MVH /Zip
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:48:37  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det är väl inte Bernt Jansson som ansvarar för att priserna på vissa rör haussas upp. Han säljer bara, och inte har jag lagt märke till att han har predikat något särskilt evangelium.

Men, det är lätt att gnälla, särskilt i Sverige. Komma med något positivt är betydligt svårare.

Hatten av för de som t ex rekommenderar ersättning till "dyra" NOS-rör. T ex EF86 kan efter lite modifikation ersättas av PF86 eller EF40, dom kostar en bråkdel av vad de "riktiga" kostar, även som NOS. Kolla t ex http://tdsl.duncanaamps.com för ersättning...

Hoppla hoppla

Sen låter t ex Svetlana EF86 SKIT jämför med gamla NOS Mullard eller Tfk i min Quad, och de är värda prisskillnaden, säg vad ni vill...däremot är inte GEC KT66 värda prisskillnaden jämfört med Saratov KT66 för $15 styck. Men diskanten i GEC:arna svävar som himmelska änglar i rummet!

Det bästa är att köpa ett gäng olika rör och prova vad som funkar bäst i din CD, de man inte gillar kan man ju sälja vidare...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:50:41  Show Profile Send Flint a Private Message
zip
Du har rätt i att jag hör skillnad mellan olika rör men när jag har mätt och jämfört dom har det oftast eller alltid funnits klart mätbara skillnader mellan dom. Inte minst Ri kan variera en hel del och det är en ganska viktig faktor för t.ex. brytfrekvenser. Visst är det skillnad på rör men dom går oftast att mäta. Sen finns det vissa fullträffar då allting stämmer som kan vara svårt att förstå varför men det finns en logisk förklaring där med när man väl förstår den.
Det som verkligen ger ljudskillnad är konstruktionen i sig. Den påverkar tiofalt mer än röret som individ. Det tror jag också att ickebyggare/konstruerande har svårt att förstå. Ett ECC88 är ett ECC88. Lika intelligent som att säga att alla däck uppför sig exakt likadant bara dom innehåller gummi.

Edited by - Flint on 2004/02/15 17:58:11
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:52:41  Show Profile Send Flint a Private Message
Zombie
Det är ingen som har beskyllt Bernt för att hissa priserna. Det har du missuppfattat.
quote:
Det bästa är att köpa ett gäng olika rör och prova vad som funkar bäst i din CD, de man inte gillar kan man ju sälja vidare...
Perfekt sammanfattning.

Edited by - Flint on 2004/02/15 17:56:24
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/15 :  22:20:42  Show Profile Send zip a Private Message
Det skulle faktiskt vara intressant att få veta varför HF:s mätningar skiljer sig så mycket från Stereophile, dom flesta (?) verkar vara överens om att det är något skumt med resultaten i HF. Någon som har möjlighet att kontakta dom som ligger bakom mätningarna för en kommentar? Finns det någon som har teorier om varför resultaten blev så olika?

MVH /Zip
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000