HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rekomendera rörförstärkare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/15 :  01:36:45  Show Profile Send eliot a Private Message
De flesta som diskuterar rörförstärkares för och nackdelar mot transistorförstärkare har aldrig hört en bra rörförstärkare. Det är riktigt att "klassiska" och billigare rörförstärkare låter "varmt" och inbjudande och erbjuder ett mycket skönt mellanregister medan diskanten är lite mjukt avrundad och basen svampig. Upplösningen är då inte heller så bra. När det gäller riktigt bra rörförstärkare så har de minst lika hög upplösning som de bästa transistorförstärkarna och basen är torr och rapp. Jag skulle t.ex. inte kunna leva med Krell och liknande förstärkare för att de saknar upplösning - förutom allt annat jag tycker att de saknar.....
Rörförstärkare har också mycket mer dynamik och skillnaden mellan "live"-musik och "konserv" är till stor del skillnaden i dynamik!

Det var en god vän som en gång envisades med att jämföra sinna Nelson Pass Aleph (pris c:a 50'000kr) mot mina rörmonoblock och i det fallet lät Pass'en mer som rör än mina rörförstärkare. Sedan saknade naturligtvis Pass'en upplösning och ljudbilden var tvådimensionell mot rörförstärkarens ljudbild som var större och mycket mer verklighetstrogen.

Jag är civilingenjör och tekniskt intresserad och trodde en gång också att rören gav ett skönt skimmer som har mindre med verkligheten att göra....men jag blev överbevisad och har ingen transistor i signalvägen (när jag spelar vinyl).

Unison Research (Italien) gör bra rörapparater.....
Audion däremot bekräftar alla förutfattade meningar....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/15 :  08:57:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Eliot, vi är rörande ense! Jag är SÅÅÅ trött på tjatet om "rörljud" från folk som aldrig hört en riktigt bra rörförstärkare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/15 08:58:27
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/15 :  09:16:53  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Det är just DET som jag prioriterar! Det mjuka mellanregistret!
Jag vill ha Svamp-basen!
kanske är hemligheten att steget måste åldras..
kanske lite oxid "mjukar" upp ljudet =)

Fixaren
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/15 :  09:19:36  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Jag är SÅÅÅ trött på tjatet om "rörljud" från folk som aldrig hört en riktigt bra rörförstärkare.
Jag med, men jag kan till viss del förstå dom. Jag har samma förhållande till metalldomar, bredbandselement, hornhögtalare, inbränning av kablar och transistorförstärkare. Skillnaden är kanske att jag har provat det jag har förutfattade meningar om och då är det kanske inte längre en förutfattad mening utan bara en mening. Undantaget skulle kunna vara inbränning av kablar. Det begreppet avfärdar jag som inbillning tills någon har bevisat med en blindtest att det existerar.

Edited by - Flint on 2004/02/15 09:20:20
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/15 :  19:10:28  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Unison Research (Italien) gör bra rörapparater.....
Audion däremot bekräftar alla förutfattade meningar....


Intressant... Spelar du på Unison Research och isf vilken? Deras S8 är trevlig, men inte helt billig dessvärre...

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/02/16 :  13:55:04  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag har lyssnat på ett flertal av Unison Researchs rörförstärkare och de låter alla mycket bra! Speciellt förälskad är jag i den nämnda S8, som jag en dag skall äga! Men även S6 är en mycket bra förstärkare, som du får för halva kostnaden av S8.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000