HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad är egentligen Gain-card/clone ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/13 :  19:13:56  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Ja, vad är det egentligen
Har kollat runt lite men får inte riktigt koll på denna sak.
Är det endast ett slutsteg eller har man nån volymkontroll integrerat? Behövs det nån separat nätdel till den, eller?
I TNT:s test kör man Gaincard tillsammans med nån Power Humpty, vad är det?

Lite underliga frågor kanske men är väldigt tacksam för lite förklarande kommentarer.
mvh Mullansson

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/02/13 :  19:29:10  Show Profile Send haffe a Private Message
Som jag har förstått det så är ett gaincard en komersiell förstärkare. Tydligen en rätt dyr en också. Gainclone har därefter blivit samlingsnamn på alla möjliga kloner av denna. Därför beror dina följdfrågor helt på vilken version det gäller. Även om jag tror att de flesta har volymkontroll.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/13 :  21:30:51  Show Profile  Visit peranders's Homepage
http://home5.swipnet.se/~w-50719/hifi/gainclone/index.html
Här finns lite samt länkar.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/02/14 :  01:21:35  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Gaincard är en förstärkare som säljs av ett japanskt företag, med en massa tekniksnack för att väga upp det dyra priset. Rod Elliot har skrivit en artikel om deras "försäljningsargument". Hur som helst så består den av ganska enkla komponenter och är väldigt lättbyggd. Därför har det kommer extremt många kloner av den, Gainclones. Det är förstärkarens Proac 2 :)

"Power Humpty" Är deras externa nätdel som man måste köpa separat för ytteligare några tusen.

Tror slutpriset ligger runt 12k? för något som inte kostar mer än MAX 1000kr att köpa komponenter. Då talar vi 1 och 1 komponenter inte flera tusen som köps in när företaget gör dom.

EDIT: Skriver från minnet, mindre sakfel!?! kan förekomma men du ville ha en snabb översikt, så.

Edited by - zie on 2004/02/14 01:26:44
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/14 :  09:00:32  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag hade tyckt att det var helt OK att betala 12 kSEK om bygget hade varit ett mästerverk, typ som Peter Daniel www.diyaudio.com . Han är emormt duktig på den mekaniska. Jag har försökt att få tag på ett verkligt bevis på att de bilder som cirkulerar är äkta. Bilderna visar ett hemetsat och dessutom fult kretskort. Ingen här i Sverige som har sett en Gaincard?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/02/14 :  11:03:59  Show Profile Send freann a Private Message
Jag har haft en AudioZone Amp One hemma:

http://www.6moons.com/audioreviews/audiooasis/audiozone.html

Ruggigt imponerande! 6Moons testar även "originalet" 47Labs Shigaraki.
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/14 :  17:21:07  Show Profile Send Mullansson a Private Message
ok, nu börjar jag få lite bättre koll på denna mojäng.
Verkar ju dock lite underligt med en separat nätdel, vad är vitsen med att göra på detta vis tro?
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/02/14 :  17:33:40  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Man kan sälja den dyrare.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/02/14 :  22:10:34  Show Profile Send freann a Private Message
Ultrapuristminimalism... 9 komponenter i signalvägen, ett par cm från ingång till utgång, endast en ingång, separata volymkontroller per kanal och så extern nätdel. Det återspeglar sig på ljudet kan jag intyga. Maken till stort och upplöst, men samtidigt dynamiskt ljud...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/15 :  00:21:53  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ultrapuristminimalism... 9 komponenter i signalvägen....

Knappast, det finns säkert 30-100 transistorer i IC-kretsen också. 100 integrerade komponenter i signalvägen kallar jag inte för 1 komponent i signalvägen.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/11 :  17:02:04  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Var hittar jag en ritning på en Gainclone i orginalutförande eller så likt som möjligt? Jag hittar mycket ritningar men de flesta är mer avancerade varianter.

Tänkte försöka mig på att bygga nått förstärkaraktigt och antar att denna grej kanske vore lämpligt för en nybörjare. Eller?
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/03/11 :  19:03:17  Show Profile Send Freddie a Private Message
Mullansson,

Kolla databladet (s.1)för LM3875, där har du ritning på en lämplig koppling på en Gainclone.
http://www.elfa.se/pdf/73/733/07338908.pdf

En Gainclone är definitivt ett lämpligt nybörjarprojekt, enkelt, förhållandevis billigt och bra. Go for it

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000