HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell ksa 50s
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hifimannen
Member

57 Posts

Posted - 2004/02/13 :  16:25:52  Show Profile Send Hifimannen a Private Message
kan denne bryggkoplas? hvor stor effekt blir det da? kan man benytte seg av -bryggkoplingskabel- eller må de bygges om innvendig?
Jeg har slike kabler spesialbygget av Electrocompaniet for bryggkoppling av deres effektforsterkere... det skulle vel gå att benytte de?

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/13 :  16:50:45  Show Profile Send audiojan a Private Message
Om jag kommer ihåg rätt så kan man inte bryggkoppla KSA50.. De flesta Krellarna har en switch på baksidan som ställer om förstärkaren till mono (och därmed bryggkopplar internt). Frågan är varför du måste bryggkoppla? KSA50 är en helt underbar förstärkare och matchade med rätt högtalare och inom normal volym, så är det få som är bättre. I min mening en av de bästa som Krell någonsin har designat.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

Hifimannen
Member

57 Posts

Posted - 2004/02/13 :  17:02:21  Show Profile Send Hifimannen a Private Message
du har rett.. den er en av de bedre forsterkerene jeg vet om. men jeg trenger mere effekt. derfor tenkte jeg kjøpe to. men om den har en bryter på baksiden er vel problemet løst? da kan den altså bryggkoplas internt som du sier..
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/02/13 :  17:48:05  Show Profile Send David A a Private Message
Det är inte många av Krellarna som kan bryggkopplas. Jag har aldrig sett en switch på baksidan av en Krell. Måste isåfall vara dom absolut äldsta modellerna som har det. KSA-250 och 150 kunde bryggas om man skickade dom till fabrik. Men dom nyare serierna går det inte alls med
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/13 :  21:16:26  Show Profile Send audiojan a Private Message
Nej, inte de äldre, men faktiskt de nyare har en switch. T.ex. KAV-serien.

KSA50 ger faktiskt mer effekt än vad de borde... Enligt Stereophiles tester ett par (rätt många) år sedan, 87W i 8ohm, 143W i 4ohm, vilket faktiskt räcker till de flesta högtalarna/rummen.

Hur som helst, så kanske du behöver att spendera lite mer pengar och köpa en KSA150 eller liknande.... Synd bara eftersom KSA50 låter så underbart...

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/02/13 :  21:40:48  Show Profile Send M3 a Private Message
Jag har läst här på forumet att alla stereoförstärkare går att brygga om man bygger en adapter till xlr eller rca ingångarna på ingångsteget på förstärkaren. Kolla på DIY forumet här så kanske de har förslag. Hur det blir ljudmässigt kan man ju undra över... Men det går att lösa på samma sätt som krell själva gör, det finns ritningar till detta på nätet frågan är bara var...

Hälsningar. Ronnie.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000