HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Harmonic Tech Precision link VS. Audioquest Viper?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/02/11 :  19:10:14  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Behöver lite snabb hjälp med att välja signalkabel, har ingen möjlighet att provlyssna själv så jag överlämnar detta till er! Har sökt lite på forumet men hittar ingen direkt jämförelse. Hoppas någon har något att säga om detta? Erfarenheter, lyssnings intryck, tips och förslag mm. Vad skulle passa bäst till min anläggning? Den består av NAD C320BBE, H/K DVD 2550S och Monitor Audio B4, till detta använder jag Analysis Plus Clear Oval högtalarkabel. Mycket tacksam för snabb hjälp!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Edited by - Henrik Nilsson on 2004/02/12 15:26:04

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/11 :  20:22:53  Show Profile Send Otto a Private Message
Hej själv,

Vid en signalkabelstest för ett par år sedan
var Harmonic Tech precision Link den kabeln
vi verkligen kunde plocka ut vid blindtest.
Vi blev och är fortfarande mkt imponerade av
H/T:s signalkablar känns som dom gör det mesta
rätt, luft, bas e.t.c.
Jag tycker H/T P-L är en extremt prisvärd kabel.
Däremot har jag ingen erfarenhet av Audioqests
signalkablar.

Välj det som känns mest "Harmoniskt" !
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/02/11 :  20:34:25  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hej igen!

Otto: Man tackar för tipset.

Tackar så mycket för svaret! Det bästa hade varit att visst hur de var i ljudkaraktären, då hade det kanske varit lättare att välja och chansa. Hoppas det är någon annan som vet hur de är i karaktären! Tack på förhand för alla tips och erfarenheter.

MVH Henrk

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Edited by - Henrik Nilsson on 2004/02/12 15:27:04
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/02/12 :  15:25:05  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hej igen!

Har sneglat lite på ett par Van den Hul D102 mk2 III oxå. Hur står sig dem till Aq:n och HT:n? Ljudkaraktär? Inget som har något och säga om hur de låter inbördes? Tacksam för fler tips och erfarenheter. Tacksam för svar!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/12 :  15:30:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har en viper till bra pris ( ny )..har väll inte lyssnat på den så mycket tyvärr, men harmnic tycker jag kan bli lite ljus i vissa system, bra detaljer men lite slank kanske...
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/12 :  17:03:12  Show Profile Send Otto a Private Message
"slanka" vill jag definitivt inte kalla H/T:s kablar.
Jag hittade en stor signalkabeltest i Hifi & Musik
Om Precision-Link skrev man:
"En ruskigt bra kabel, som ger mer muskler och
kroppstyngd än många andra kablar, på samma
gång som den låter lätt, luftig och påtagligt
3-dimensionell.Ett förträffligt och välbyggt
köp utan svagheter".
Jag kan bara hålla med, jag kör själv med H/T Truth-
Link om den skrev man:
"Väldigt lik P-L, samma VARMA kroppsliga klang"
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/02/12 :  17:10:27  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Hej, jag skulle välja H/T alla dagar i veckan. Jag kör själv med H/T truthlink och H/T PRO-11, jag tycker om dom för just sitt varma luftiga ljud och djupa bas.


Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/12 :  17:11:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo men tyvärr så är det helt beroende på i vilket system man sätter den i, och som ofta så nämner inte tidningarna det.. I mitt system när jag hadde hemma Precision Link och även Pro-silway så var dom för stela.. men det är bra kablar och visst ska man pröva dom i sitt system, men hemma hos mig fungerade Kimbers kablage bättre...
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/02/12 :  17:56:38  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Oj, man tackar för alla erfarenheter, tips och rekomendationer. Verkar vara lite klyvigt här och var ändå, det gör det ju inte lättare.
Som sagt det skall matcha mitt system. NAD:en räknas väl som varm i ljudet likaså H/K:n. MA B4:orna vet jag inte riktigt.
Är riktigt nöjd med ljudet nu som det är med "lakris" snöre mellan dvd:n och stärkaren. Hade en Pionner DV-646A och Supra ply 3.4 innan och bytet till H/K:n och analysis högtalarkabeln blev ett riktigt lyft.
Så jag vet inte riktigt vilken av dessa tre jag skall välja? Får ge 3-400:- mer för AQ och HT P-L än VDH. Det kanske är värt 3-400:- mer?

Tacksam för svar!

MVH Henrik

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/12 :  18:15:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Skulle lätt ta AQ-kabeln, bra allroundkabel! HT-kablar låter inge vidare tycker jag.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/02/13 :  07:12:23  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Testar en sista gång om någon har något mer att tillägga, hoppas det. Måste fatta beslut idag vilken jag skall ta *tänker och läser*

Tacksam för mer svar!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2004/02/13 :  08:45:32  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag har tidigare använt audioquest viper i mitt system och jag tycker att det är en riktigt bra kabel (föredrog den framför nordost blue 2.800 kr). Den är väl inte direkt känd för att vara bäst på något däremot ligger den i topp på alla olika områden. Det jag uppskattade mest var mellanregistert och sättet att framför akustisk musik.

Är du intresserad har jag en Viper (0,75 m med rca kontakter), kabeln finns i Malmö och det går självklart att få prova innan köp.

nypris 2.100 kr nu under halva priset.

Johan Lindberg 073 - 684 45 57
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/02/13 :  16:13:29  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

lindbergmalmoe: Låter intressant till rätt pris. Såg Vipern är utgående, hur gammal är din kabel? Hur länge har den funnits?

Det är ingen i Malmö som har en Harmonic Tech Precision link som kan hjälpa mig och lyssna och testa den och då med Vipern tillsammans?

Jag är inte övertygad hur mycket bättre det skulle låta nu när jag e så nöjd med ljudet, vill bli det Kanske skall gå ner lite i pris?

Tacksam för hjälp!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/13 :  16:55:50  Show Profile Send Otto a Private Message
Klart du kan få testa en H/T P-L kabel
om du vill.
Jag har både 1/2m och 1m längder.
PM:a till mej vid intresse.

/ "otto" utanför Lund
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2004/02/13 :  21:50:47  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag har haft min kabel sedan augusti förra året (-03) hur länge den funnits har jag ingen koll på men det kanske någon annan kan hjälpa till med.

Om du är nöjd med ljudet nu kommer du att bli stormförtjust efter att fått in en riktig signalkabel i systemet, skillnaderna kan vara enorma.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000