HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare som matchar nad 208!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2004/02/13 :  15:14:44  Show Profile Send sub_sonic a Private Message

Hej på er alla!

Tror att det här är den första tråden jag skapar någonsin!

Jag skulle vilja veta ifall det finns något slutsteg att rekommendera som har ett bättre prestanda än nad 208 samt kan leverera effekt upp till 600 watt. (Nad 208 kan leverera 600Watt i ett par sekunder.)

Pris: under 10 000:-

Skulle verkligen behöva ett eller ett par!

mvh Lars.

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/13 :  15:26:12  Show Profile Send audiojan a Private Message
Lars-

En fråga.. Varför behöver du alla dessa watt? Det var någon som sade "om den första watten låter s**t så kommer inte de nästa 99 watten låta bättre...". Nu vill jag inte säja att NAD låter dåligt, inte alls, men bäst är ju faktiskt att lyssna och se vad som funkar med dina högtalare. Det kan mycket väl vara just en NAD208, men kanske lika gärna ett litet rörsteg (lite extremt åt båda håller kanske...).

Hellre spendera pengar på kvalite än kvantitet.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2004/02/13 :  15:37:05  Show Profile Send sub_sonic a Private Message

Hej Jan!

Jag utgår från att alla watten är bra!

Effekt! Det behöver man ifall man vill spela okomprimerat det vill säga att det finns ljud från verkligheten som kan vara enormt starka. flygelanslag, eller körsång där alla stämmorna hamnar i fas med varandra. Tufft för förstärkaren som inte kan leverara effekt och som därmed kommer att klippa och den lille lyssnaren kommer få höra något mycket otrevligt.

Förstärkaren ska alltså ha låg dist. kunna leverera mycket effekt samt kosta under 10 000:-

Såg på en annan plats att det skulle vara ocker att sälja en nad 208, så då undrar man naturligtvis var man kan hitta en ickeockrad förstärkare med prestanda!

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/13 :  15:49:06  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ofta brukar effektstarka steg inte låta speciellt bra tyvärr. Du kanske kan leta upp ett beg. Rotel 1090, även om det inte ger 600w vid 8 ohm har det tillräckligt bra headroom för de flesta transienter.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/02/13 :  15:53:04  Show Profile Send s60761 a Private Message
Lätt...

Två bryggkopplade NAD 218 2x700W+. 5000:- på begagnatmarknaden styck.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/02/13 :  15:56:02  Show Profile Send s60761 a Private Message
Lab 2000.

2x900W FTC 8ohm Dubblar ner till iallafall 2ohm.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2004/02/13 :  16:29:06  Show Profile Send har-man a Private Message
en piano transient kräver väl ca 1kW för att låta naturtroget? (innan all komprimering alltså)? har läst det här nånstans.

/aLEX

Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/13 :  16:47:53  Show Profile Send audiojan a Private Message
Självklart förstår jag varför man behöver en förstärkare som klarar att återge transienter naturligt... Men det som jag försökte (på mitt vanliga konfunderade sätt) frambringa var att man måste anpassa förstärkaren till högtalarna. Visst finns det högtalare som är mycket svårdriva (inte bara låg effektivitet, men också hög fasvridning) och där kan man mycket väl behöva 600W (eller ännu mer). Det är naturligtvis rätt man bör ha tillräkligt med kraft för att inte klippa förstärkaren, det är ju normalt det som får en högtalare att gå sönder.

Titta inte på siffrorna! Lyssna istället!

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2004/02/13 :  16:55:29  Show Profile Send andreas s a Private Message
Det finns inga slutsteg under 10k som låter bättre än en 208 vad gäller prestanda/ljudkvalitet.
Defenitivt inte Nad 218, helt olika konstruktioner.

Jag ägde tidigare en Amplifix, kan ju säga att den kommer inte i närheten av en 208 på något område.

Mitt råd köp en 208 även om du får betala över 10k.

/Andreas
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/13 :  17:04:41  Show Profile Send Aton a Private Message
Vet ni inte att det tyder på dålig smak att gilla mycket watt. Det orsakas av samma gen som gör att man kan gilla cerwin vega. Såna laster bör man dölja när man talar på hifi-forum .
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/02/13 :  18:00:30  Show Profile Send Snutten a Private Message
Aton: mycket effekt av fin kvalité = mycket dyrt. Men visst har pengar på hög så varför inte. Jag skulle inte tacka nej till Krells senaste monoblock om jag hade pengarna/behovet. Dålig smak är däremot att bara stirra sig blind på effekt och inte ljudkvalité, det är ett tonårsfenomen så att säga .
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2004/02/13 :  18:04:57  Show Profile Send andreas s a Private Message
Jaha, om man dras till prylar som Krell FPB 600 så gillar man Cervin Vega.
Eller?
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/02/13 :  18:30:39  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej Andreas S,

quote:
Det finns inga slutsteg under 10k som låter bättre än en 208 vad gäller prestanda/ljudkvalitet.
Defenitivt inte Nad 218, helt olika konstruktioner.

Jag har läst såväl proffessionella som "hem" tester på 208 mot 218 och de är inte helt entydiga, men samtliga ger intrycket att 218 är bättre på vissa saker och 208 bättre på andra.

quote:
Jag ägde tidigare en Amplifix, kan ju säga att den kommer inte i närheten av en 208 på något område.

Jaha, så får man tycka, men jag tror det handlar om vilken karaktär på ljud man föredrar. Vilka högtalare har du? Vad har du för cd-spelare? Vilket kablage använder du?

Hur kan inte Amplifixen mäta sig mot 208:an? Beskriv gärna med vilka parametrar och hur den spelar dessa bättre än Amplifixen. Det du skriver antyder att 208:an förmodligen även sopar mattan med Thor och kanske t.o.m. andra dyrare advantageprodukter, vad vet jag?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

andreas s
Member

83 Posts

Posted - 2004/02/13 :  19:53:49  Show Profile Send andreas s a Private Message
Hej Jeppe,
Min Anläggning består av:
Monitor Audio GR 60
Cd Fix
Electocompaniet 4,5
Harmonic Tech Pro silway Mk2 X2
Harmonic Tech pro 9
Nad 208

När jag bytte Amplifixen mot 208:an fick jag:
Betydligt stramare djupare basåtergivnig, renare naturligare mellanregister med betydligt mer närvaro och kropp i röster och instrument.

Jag har även ägt Nad 218 för ett antal år sedan, den som påstår att den slår 208:an på vissa parametrar är verkligen ute och cyklar.
/Andreas

Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/13 :  20:34:10  Show Profile Send crion a Private Message
Om du vill ha mycket "watt" så är väl rotels RB-1090 pris/prestanda beggad. Sjysstare look oxå ;-)

Har dock inte sett en till salu på ett tag...

Säljtext:
Each of the RB-1090's two totally Independent power supplies is based on two large 1.25 kVA custom made, multiple-secondary toroidal ransformers and four 22,000 µf Slit Foil storage capacitors. This enormous potential feeds an output stage with four pair of power transistors, each rated at over 200 watts with more than 17 amps current capability. (Remember, these are figures for only one of the RB-1090's two channels!) The result is truly prodigious output, making the RB-1090 more than able to meet the worst speaker-induced torture tests. The RB-1090 is stable down to 2 ohms and delivers peak power in excess of 1000 watts under these demanding conditions.

But the RB-1090's real worth lies in its flexibility and sound quality. With both balanced (XLR) and single-ended (RCA) inputs and dual sets of heavy duty, "biwire-ready" 5 way binding posts, the RB-1090 easily interfaces with an encompassing range of system components. The RB-1090 also features a detachable power cord.

Sound quality, the raison d'etre for this amplifier's existence, is stunning. Authoritative bass response extends to below the limits of hearing while mid and high frequencies emerge with a supple liquidity. The result is absolutely involving. You'll literally feel the spirit of whatever source you choose.
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2004/02/13 :  20:49:28  Show Profile Send LJN a Private Message
Crion: Vad kostar en begagnad RB-1090?

/Lennart
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/02/13 :  21:33:34  Show Profile Send J-son a Private Message
Löjligt mycket snack om watt här. Lyssna på "riktiga watt" så inser man att effekten räcker långt även om det är 100-200 W.
Perfekt exempel är t.ex Krell KSA 80 steget. Lyssna på det och jämför med t.ex nad 208.....nad:en låter som en liten skolpojke som är rosslig i halsen i jämförelse
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/13 :  22:00:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ligger mycket i det. Min OTL (2x90W) som är strömbegränsad i rören spelade ju ut Accuphase
E406 (2x170W) fullständigt just vad gäller höga ljudtryck med bibehållen ljudkvalitet.
(Se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22537&whichpage=2 )

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/13 22:02:37
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/13 :  22:18:00  Show Profile Send matson a Private Message
Menar J-son och Bernt på fullt allvar att det är skillnad på en watt beroende från vilket tillverkarnamn det står på frontpanelen?

Vill man ha en förstärkare som beter sig som "a straight wire with gain" så är 208an perfekt(!) upp till ca 250 Watt(sen är den inte transparent även om den inte klipper).

Mvh
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/02/13 :  22:27:20  Show Profile Send EAR a Private Message
Håller med Bernt fullständigt

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/02/13 :  22:37:20  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Monitor Audio GR 60
Cd Fix
Electocompaniet 4,5
Harmonic Tech Pro silway Mk2 X2
Harmonic Tech pro 9
Nad 208

Det var inga dåliga grejer! Då lär det inte vara några problem att höra vilken förstärkare man föredrar. Den där 208:an måste skilja sig rätt mycket från alla andra NAD-produkter jag har hört. Med mer naturligt ljud i mellanregistret, djupare/stramare bas och betydligt mer närvaro och kropp i röster, måste 208:an vara en riktig dräpare. Advantage Thor lär se sig akterseglad även den, eller? Det trodde jag faktiskt inte om den 10 år gamla NAD produkten.

Hur står sig förresten NAD silverline mot 208:an är det också sämre produkter? alltså S200 men också S300

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2004/02/13 22:42:06
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/13 :  22:43:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
matson: Jag bara konstaterar vad som hände. Jag har själv mätt upp OTLen till 90W kontinuerligt
i 8 ohm eftersom jag själv byggt den. Hur Accuphase hade mätt vet jag inte. En perfekt förstärkare
existerar inte - sorry. Jag ställer gärna min OTL för ett test mot en NAD 208, inga problem.
Det skulle vara intressant.

Varför slutade man tillverka 208... Var den FÖR bra?!?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/13 23:21:34
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/02/13 :  23:39:00  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Varför slutade man tillverka 208... Var den FÖR bra?!?

Bra fråga

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/02/13 :  23:48:19  Show Profile Send Amazon a Private Message
Tycker inte du ska hänga upp dig på att steget måste kunna lämna ett visst antal Watt. Det finns många fler faktorer som spelar in, t ex hur mycket ström steget kan lämna. Sen så mäter tillverkarna upp effekt på olika sätt med olika toleranser gällande t ex distorsion, frekvensområde och hur länge steget måste kunna lämna den angivna effekten.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/14 :  00:11:21  Show Profile Send marbrink a Private Message
Om du vill ha mycket effekt tycker jag du ska kika på Emblas slutsteg.
www.emblaaudio.no

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/14 :  00:49:15  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Är det inte NAD 208 som går sönder titt som tätt?

Läste "nånstans" att LTS demorum på mässan i sthm. inte lät bra delvis beroende på trasigt slutsteg, var det månne en NAD 208??

Svårt att förstå hur man kan rekommendera något som går sönder lite då och då.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000