Author |
Topic |
frauxm
Member
101 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 01:05:24
|
sub sonic skrev:
quote: Jag skulle vilja veta ifall det finns något slutsteg att rekommendera som har ett bättre prestanda än nad 208 samt kan leverera effekt upp till 600 watt. (Nad 208 kan leverera 600Watt i ett par sekunder.)
jag tror inte att sub sonic är så vetgirig och undrande som han vill göra gällande... Jag får en speciell känsla av att han redan på förhand har bestämt sig för att det faktiskt inte finns något slutsteg som stämmer bättre in på de kvalitets- och prestandakrav som han ställer... Subben får gärna rätta mig om jag har fel |
Jag är nog mer för plockepinn än schack... |
Edited by - frauxm on 2004/02/14 01:07:57 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 01:13:23
|
Det känns ju väldigt trist om man hostat upp 17kkr för en Amplifix om den sedan får spö av ett NAD slutsteg som är ca 7kkr billigare. Jag är dock mycket nöjd med min amplifix men om nu detta "supersteg" är så bra så tycker man det är lite konstigt att NAD inte fortsätter att tillverka det? Hade ju helt klart varit kul att själv kunna jämföra.
Mvh,
|
|
|
frauxm
Member
101 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 01:16:40
|
mangew skrev:
quote: Är det inte NAD 208 som går sönder titt som tätt?
Läste "nånstans" att LTS demorum på mässan i sthm. inte lät bra delvis beroende på trasigt slutsteg, var det månne en NAD 208??
Svårt att förstå hur man kan rekommendera något som går sönder lite då och då.
Intressant spörsmål, har jag själv funderat över. Vad gör man om 208:an går sönder? Finns det någon som kan reparera dem, och i så fall vem? Själv är jag ju inte kapabel att laga en hifi-produkt, och man vill ju inte köpa en begagnad pryl utan att veta att det finns hjälp att få OM oturen är framme... Någon som vet vart man vänder sig i ett sådant läge får alltså gärna dela med sig av sin kunskap.
När det gäller LTS:s ljubild på mässan läste jag att det handlade om rummets påverkan. Jag vill även minnas att de inte använde 208:an, utan jag tror det var någon Denonförstärkare... |
Jag är nog mer för plockepinn än schack... |
|
|
Amazon
fd. arne
490 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 10:42:25
|
Skulle 208 steget gå sönder så kan man lämna in det till hi-fi klubben, men det kostar naturligtvis... |
|
|
rowa
Member
569 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 11:03:06
|
Låter helt befängt att ett gammalt Nadsteg ska en spöa Amplifix. Men men, är det LTS åsikt ? För de hävdar väll att den bästa förstärkaren man kan köpa är en gammal denon förstärkare för typ 2000kr ? |
MVH/ Niklas ICQ: 21211745
|
|
|
sub_sonic
Member
82 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 11:14:43
|
Rydberg:
Ofta brukar effektstarka steg inte låta speciellt bra tyvärr. Du kanske kan leta upp ett beg. Rotel 1090, även om det inte ger 600w vid 8 ohm har det tillräckligt bra headroom för de flesta transienter.
½ Ja men Roteln kostar ju bortåt 25 000:- Men okay det är en kandidat.
s60761:
Lätt...
Två bryggkopplade NAD 218 2x700W+. 5000:- på begagnatmarknaden styck.
½ Hmm Okay det får bli en kandidat, har dock hört att det 218 inte ens är i närheten av 208 som inte är en Nad produkt i konstruktions hänseende.
"Labb" steg??? Du skojar va????????
Kan INTE tänka mig ett steg med switchad nätdel, tycker inte om ultraljudssmuts.
Allmänt:
Varför nad 208 slutade att produceras verkas som att nad tyckte att produktionen var för dålig den var ju trots allt made in England.
Varför byter man produker hela tiden...... Titta bara på bilindustrin......Oj Här kommer femtielva nya förkortningar på hur bra våran bil är.
Tillbaka till jakten på slutsteg!!!!!
Dom behöver inte kunna leverera mycket ström, ty jag har extremt snälla högtalare som har en impedans på nära 10 ohm konstant.
Bernt:
OTLen till 90W kontinuerligt i 8 ohm eftersom jag själv byggt den. Hur Accuphase hade mätt vet jag inte. En perfekt förstärkare existerar inte - sorry. Jag ställer gärna min OTL för ett test mot en NAD 208, inga problem. Det skulle vara intressant.
Hmmm 90 Watt är garanterat för lite för min del...... Spelar starkt! men i och för sig vad kostar ett kommersiellt otl steg i dagens läge?
|
"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 11:19:46
|
Ibland kan man göra beg. fynd
Nad 208 går sönder rätt ofta men jag vet att Morello har lagat några så han har vanan inne! Han är antagligen billigare än hifiklubben. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
sub_sonic
Member
82 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 11:27:54
|
Hej Frauxm!
Har bestämt mig! Nä det skulle jag väl inte säga, men med all rätt så tror jag att nad 208 är ett extremt bra slutsteg, begnat pris lika högt som ny priset, testat av ett gäng LTSare och man har kommit framtill att det inte går att skilja stegets färgning från en kabel i ett sk F/E-lyssningstest .... Man kommer nog inte med sådana påståenden utan att ha något på fötterna.
Att säga att ett sådant steg är dåligt känns som att man inte har riktigt koll... Läste på ett annat forum att en kille som var starkt skeptiskt mot steget men köpte ett bara för att verkligen testa ifall det ens var i närheten av vad som det sägs. Han kommer att ha kvar det verkar det som.
Rockern: Ja visst verkar det vara befängt men man kan aldrig veta utan att ha undersökt. Hjulet verkar fortfarande vara runt trots all utveckling....
Nä men kom igen nu det måste väl finnas flera kandidater!!
|
"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 11:43:58
|
quote: Nad 208 går sönder rätt ofta men jag vet att Morello har lagat några så han har vanan inne!
Det känns ju tryggt. Om man då har två kan man ju förhoppningsvis alltid ha ett som är helt.
quote: vad kostar ett kommersiellt otl steg i dagens läge?
Dom är dyra. Transcendent Monoblocks T8-LN kostar $4195 för ett par i USA. http://www.transcendentsound.com/T8OTL.htm Atma-Spheres OTLer är dyrare. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
andreas s
Member
83 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 12:24:51
|
"Det var inga dåliga grejer! Då lär det inte vara några problem att höra vilken förstärkare man föredrar. Den där 208:an måste skilja sig rätt mycket från alla andra NAD-produkter jag har hört. Med mer naturligt ljud i mellanregistret, djupare/stramare bas och betydligt mer närvaro och kropp i röster, måste 208:an vara en riktig dräpare. Advantage Thor lär se sig akterseglad även den, eller? Det trodde jag faktiskt inte om den 10 år gamla NAD produkten.
Hur står sig förresten NAD silverline mot 208:an är det också sämre produkter? alltså S200 men också S300"
Nad 208 skiljer sig mycket riktigt mot andra Nad produkter. Varför man slutade tillverkade den kan jag inte svara på.
Nad silverline har jag själv inte jämfört med 208:an inte heller Advantage Thor.
/Andreas
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 12:39:52
|
Kan INTE tänka mig ett steg med switchad nätdel, tycker inte om ultraljudssmuts.
Hur vet du det, har du lyssnat?
testat av ett gäng LTSare och man har kommit framtill att det inte går att skilja stegets färgning från en kabel i ett sk F/E-lyssningstest .... Man kommer nog inte med sådana påståenden utan att ha något på fötterna.
Nej, det är nog sant, å andra sidan får du i så fall skriva under på LTS åsikt att Denon DCD-625 är bland de bättre CD-spelarna på marknaden. Efter att ha lyssnat på den blir jag lite tveksam till den åsikten. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 12:54:53
|
Bernt> Den har nog bättre driftsäkerhet än hemmabyggt iaf ;) |
|
Edited by - Rydberg on 2004/02/14 12:55:19 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 13:02:38
|
Kanske det - min har inte gått sönder ännu så det är svårt att säga. Är du dålig på att bygga? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/14 13:06:22 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 13:12:31
|
quote: Är du dålig på att bygga?
Mvh,
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 13:40:32
|
Bernt Jansson |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 13:47:25
|
Ganska dålig (ett hembyggtsteg har brunnit för mig även om jag matchade alla transistorer, strömåterkoppling kan vara lite knepigt ibland) |
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 13:57:28
|
Hade en kompis som hade 208:an, det kom en svart rökpelare ur den, kondingarna säckade ihop, men om det är ett vanligt fel kan jag inte uttala mig om, men oroväckande är det i alla fall.
Låter ju intressant att en NAD 208 skulle spöa Amplifix |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 13:57:48
|
quote: Ganska dålig (ett hembyggtsteg har brunnit för mig även om jag matchade alla transistorer, strömåterkoppling kan vara lite knepigt ibland)
Jag förstår hur du menar Rydberg - jag har väl bränt en och annan komponent också. Pangad elektrolyt luktar inte gott t.ex. Fast OTL-erna bara går och går, frånsett ett par gånger då något rör har gett upp. Men det är bara att byta röret så går den igen. Svårt off topic nu... |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/14 13:58:34 |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 14:11:39
|
Transistorer är mycket känsligare än rör. Om jag skulle behandla trissor som mina hunsade rör så skulle jag aldrig komma igenom någon passkontroll. Min kropp skulle vara full av splitter från exploderade transistorminor. Förstärkare med ”efterbrännkammare” typ NAD208 skrämmer mig till sömnlöshet. Jag ser för mig bilden när Jas Gripen försökte göra potatisland av en landningsbana.
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 14:14:41
|
Har något rör exploderat för dig nångång Bernt |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
Edited by - EAR on 2004/02/14 14:21:30 |
|
|
andreas s
Member
83 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 14:20:29
|
Låter ju intressant att en NAD 208 skulle spöa Amplifix
Ja, jag kan ju säga att det inte var av estetiska skäl jag bytte till en 208:a
En Amplifix är väl inte heller det ultimata valet vad gäller drifstsäkerhet.
/Andreas |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 14:25:44
|
quote: Har något rör exploderat för dig också nångång Bernt
Nä, men dom har glödit där dom inte ska glöda. Däremot korslöt jag av misstag en konding med 350 volt på mitt i natten en gång. Frun vaknade och undrade om jag fortfarande levde... Fullgott alternativ till smällare kan jag säga!! |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 14:34:55
|
Jag hade ett slutrör som exploderade igårDet röret har sjunkit snabbare från bias än de övriga men det tog ändå över ett år. Som tur var där inga fel i övrigt.Ursäkta OF TOPICEN Mats |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 14:57:54
|
Har aldrig brytt mig om det estetiska, för min del är ljudet viktigast |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 16:21:02
|
Larsho Då är vi två om den uppfattningen. Jag ski*er i seuten. Altarstereo är löjligt. |
|
|
Topic |
|