HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Primare SPA20.... 7.1 samt designfråga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David S.
Member

55 Posts

Posted - 2004/02/13 :  11:38:29  Show Profile Send David S. a Private Message
Hej där.

Kan jag använda de inbyggda kanalerna på en SPA20 som center, surround samt surround-bak och routa om höger/vänster front via preout till ett externt Primare-slutsteg (för att få mer mos i dessa kanaler )?




Edited by - David S. on 2004/04/11 01:23:24

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/02/13 :  19:50:25  Show Profile Send weezer a Private Message
Enligt manualen på Primares web har den preouts för samtliga kanaler, så svaret är ja.
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2004/02/13 :  20:45:07  Show Profile Send LJN a Private Message
David.S: -Enligt mitt sätt att läsa manualen så är svaret nej på din fråga. Det finns pre-out för alla kanaler, men tyvärr så finns inga "pre-in" för dom inbyggda slutstegen. Tror nästan att Harman Kardon är ensam om denna flexibla funktion, har själv ägt AVR-8500 som har "pre-in" för samtliga inbyggda slutsteg.

/Lennart
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/02/13 :  23:22:12  Show Profile Send weezer a Private Message
Hu? Ta det där igen...det enda han ska göra är att ta signalen och förstärka den på annat håll än i stärkaren.

När jag lånade hem ett SPA20 använde jag endast försteget i det, och körde preouts för frontarna till mitt Linn-slusteg, funkade alldeles utmärkt.

Edited by - weezer on 2004/02/13 23:23:07
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2004/02/14 :  08:53:08  Show Profile Send LJN a Private Message
Weezer: David,s fråga avser 7.1 och SPA20 har "bara" 5 inbyggda slutsteg. Läs hans inlägg i en gång till

/Lennart
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/02/14 :  14:12:48  Show Profile Send weezer a Private Message
Ahha! Nu ramlade poletten ner, ber om ursäkt . Så hur funkar det, måste man ha ett extra steg till surround-bak, finns det bara steg till 5.1-uppsättning?
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/02/14 :  17:33:27  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
det är 5 inbyggda slutsteg. alltså 5.1 men har utgång för 7.1 :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

David S.
Member

55 Posts

Posted - 2004/02/15 :  13:51:05  Show Profile Send David S. a Private Message
Joakim: Aha, då var det som jag misstänkt.
5.1 med möjlighet till 7.1 med externt steg endast till bak-surround.

Tack för info men nu återstår den STORA frågan: är SPA20 så prisvärd som det verkar och vilka är de direkta konkurenterna? (dvs. integrerade 5.1 för flerkanals-HiFi)


Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/02/15 :  14:31:17  Show Profile Send weezer a Private Message
Jag tycker SPA20 är ett tvåkanalssteg med multikanalsfunktioner, så bra lät det i mina öron när jag körde det hemma; men som sagt, enkom förstegsdelen då.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:27:24  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
den låter grymmt bra! och jag vet inte riktigt vad som är mer prisvärt, hur många flerkanalsstärkare låter som en 2 kanalare? inte många :)

hur mycket kostar de nya nu då?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/02/15 :  19:50:13  Show Profile Send weezer a Private Message
http://www.audioactive.se/prislistor/Prislista_PRI0302B.pdf

Listat för 26, men det är rätt bra prutmån på Primare, cashar du upp allt för den (ingen abis) kan du nog räkna av 20%.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/03/28 :  19:12:02  Show Profile Send 24U a Private Message
Hej!

Listpris sänkt från 26 till 24 kkr. Lyssnat på h/k AVR 8500, 7500, arcam AVR 200, större Marantz oxå, men hittar inget som spelar jämnt med SPA20. Har en själv och driver "jävliga" Dynaudio-högtalare.
Har en egenskap som man kan reta sig på om man är lagd åt det hållet; då man spelar CD-skivor på sin DVD och använder digitalingången på SPA20'an (alltså inbyggda DACen), så "öppnar" inte DAC'en förrns efter ca en halv takt och vid längre uppehåll mellan låter på skivan kan DACen hinna "stänga igen" med samma fördröjning då den hoppar igång igen.

Men som sagt, jag vet inget som slår denna i denna prisklass! Uppställning skall ske på synnerligen robust hylla, dock. Den känns som helt homogen av bly vid marklyft...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/28 :  22:28:01  Show Profile Send weezer a Private Message
quote:
Har en egenskap som man kan reta sig på om man är lagd åt det hållet; då man spelar CD-skivor på sin DVD och använder digitalingången på SPA20'an (alltså inbyggda DACen), så "öppnar" inte DAC'en förrns efter ca en halv takt och vid längre uppehåll mellan låter på skivan kan DACen hinna "stänga igen" med samma fördröjning då den hoppar igång igen


Samma med min SP31.7, men jag stör mig inte på det särskilt mkt...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/01 :  20:11:24  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Störande att dom inte implanterat 7.1 från början. Dom visste ju säkert om det :(

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/04/05 :  07:41:18  Show Profile Send Invest Again a Private Message
MaxMartin:

Det är nog bara ett sätt att lite hålla ner priset...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/05 :  23:21:02  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
jaja, men ändå. Hur dyrt hade det varit och slänga i två steg till? Det är ju inga A20.2 som sitter i direkt. Säg att den hade kostat 3 tusen till, det hade väl inte varit så farligt.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/04/09 :  15:13:59  Show Profile Send 24U a Private Message
Med den höga bias som SPA20'an har kanske inte det finns "termisk" plats i "låddan". Den blir duktigt varm redan i tvåkanal utan att spela att man spelar speciellt högt. När h/k lade till de extra kanalerna på 4550 och 5550 var de tvungna att sätta dit fläkt. Det behövs förmodligen ytterligare storlek på toroid-transingarna för de extra kanalerna oxå, vilket kan vara svårt att få plats med. Kanske finns logiska anledningar helt enkelt... ;-)

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2004/04/09 :  15:47:53  Show Profile Send Polarity a Private Message

SPA20:n är "helt rätt" i mitt tycke iallafall

Mitt grundargument för att skaffa spa20 var att slippa 7st slusteg. Man vill ju slippa skräp (kostnadsmässigt) såsom tuner m.m. - allt för att inte kompromissa med 2-kanalsljudet. Sedan är det ju plätt-lätt att hänga på ett steg till om man vill

Allmänt bra att veta, apropå temperaturen alltså...
Design-temperaturen internt i SPA20 är väl nog en bit över 60C. SPA20 har emellertid 2st 80mm skyddsfläktar som startar "om nu" hela paketet blir för varmt. Dessa regleras i 4steg. Är temperaturen fortfarande för hög eller stigande, stängs förstärkaren av.


Närmaste konkurrenten till Primare:n är väl Thule:s 6.1 burk, eller?...


Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2004/04/09 16:05:52
Go to Top of Page

David S.
Member

55 Posts

Posted - 2004/04/11 :  01:16:52  Show Profile Send David S. a Private Message

Polarity: Tack för ditt utlåtande, jag är fortfarande helt inställd på ett SPA-köp men det drar ut på tiden då jag just nu genomgår en tung skilsmässa.
Jag vet ännu inte hur mycket av "min" ljud och bild-anläggning som måste säljas av i bodelningen....som om det inte var nog jobbigt att bli av med den person man älskar så ryker även delar av hobbyn!


Har det förresten kommit några indikationer från Primare att även SPA20 kommer byta design och få samma samma utseende som SP31/DVD30?

*snälla-snälla-hoppas-hoppas!*



Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/04/12 :  08:52:54  Show Profile Send Invest Again a Private Message
David S:

Tråkigt med en skilsmässa. Blir riktigt rörd av att läsa din text...

Enligt Primare och Audioactive är den 30 serien som fått sin nya design. Inget tal om annat...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000