HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Brum i förförstärkare med OPA2134
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/02/13 :  01:06:28  Show Profile Send zahnn a Private Message
Skapar en ny tråd, eftersom det blev en lite brutal kapning av en annan... (ursäkta zie)

Håller på och bygger en förförstärkare baserad på OPA2134, och har kommit en bit på väg. Dock har jag problem med brum när man skruvar upp volymen. Har testat med olika signalkällor, och utan något inkopplat. Brummet blir värre om ingången är öppen, och försvinner (nästan, tror det är steget som brusar) helt om jag kortsluter ingången... Brummet/bruset är tydligt vid normal lyssningsvolym.
Nätdelen är:
Likriktare - 2*1000uF - 7815 - 4*1000uF
Likriktare - 2*1000uF - 7915 - 4*1000uF
Alla kondingar och op-amparna har 0.1uF kondingar precis vid resp inkoppling. Skall kolla hur ripplet ser ut när jag kommer åt ett oscilloskop.

Någon ide på hur man kan lösa problemet med brum/brus...

Hade problem med att trafon blev varm också, men det skall visst vara normalt för icke toroider...

[z]

I like boolean logic
NOT

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/13 :  01:40:42  Show Profile Send Uniper a Private Message
Operationsförstärkare är normalt mycket bra på att undertrycka störningar på matningsspänningen, så det är nog inte i själva nätdelen problemet ligger. Hur är din jordning? Kolla så att du inte har lyckats göra jordslingor som kan plocka upp brummet. Har du en dubbel opamp per kanal? Volymkontrollen mellan opamparna? Eftersom det blir högre när du höjer volymen bör brummet komma från något som sitter innan volympotten.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/02/13 :  01:55:53  Show Profile Send Lash a Private Message
Har du kopplat skyddsjord till chassiet? Prova utan fram o tillbaks.
Har du kopplat signaljorden i chassiet? Prova utan fram o tillbaks.

Det tog iaf bort det brumm jag hade.

Edited by - Lash on 2004/02/13 01:56:49
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/02/13 :  10:16:03  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag tycker det är lite väl mkt kapacitans efter stabbarna.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/13 :  12:21:02  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Hade problem med att trafon blev varm också, men det skall visst vara normalt för icke toroider...
IE-trafon blir inte varmare än toroider. Tvärs om. Dom har betydligt bättre värmeavledning eftersom största delen av kärnan har luftkontakt. I en toriod är kärnan helt inkapslad och värmeisolerad. Att trafon blir varm och att det brummar tyder mer på att något på belastningssidan är fel. ICn drar ju mycket lite effekt och borde inte värma upp en trafo mer än vad den värmer sig själv med sin egen tomgångseffekt. Med tanke på bruset så kan du ha en högfrekvent självsvängning och den kan ändra sig om ingången är öppen eller ansluten till jord via ett motstånd. Kolla med ett skåp.

Edited by - Flint on 2004/02/13 12:22:04
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/13 :  13:49:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Flint jag tror att du blandar ihop begreppen.

Toroid, väldigt små tomgångsförluster. Vid full spätta så är kärnan 105 grader (aj!)

EI, ganska varm även vid tomgång, inte så h-s het vid fullt kräm.

En OPA2134 är tyst om förstärkningen är låg. har du ett schema möjligtvis, samt kanske bilder?

Brummet är säkert ett jordproblem. Onödigt höga impedanser plockar också upp brum lättare.

Läs här hur Freddie löste sitt brumproblem.
http://www.instantboard.com/users/peranders/viewtopic.php?t=8

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/02/13 13:52:56
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/13 :  14:01:21  Show Profile Send Flint a Private Message
peranders
Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Toroider bir fort varma när dom belastas med max effekt. Blev det rätt nu då?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/13 :  14:06:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ja.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000