HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Funderingar om kablar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/02/11 :  22:05:59  Show Profile Send matså a Private Message
Hej!

Jag har läst lite om kabeldebatterna på alla hififorum och det är rätt så mycket det. Det har då kommit upp att den kabeln ger bättre bas och den kabeln ger bättre diskant osv. Nu är min fråga (förmodligen dum, men jag kör ändå) om tillverkarna vet om att dessa kablar ger en viss effekt, varför nämner de inte det i paketen så att säga(hm det skulle jag kanske frågat dom inte er)? Det skulle ju varit jättebra om det stod att kabel x gav lite mer bas på paketet och kabel M gav ett neutralt ljud osv.


Vidare av mina funderingar är detta att vissa kan höra stora skillnader på kablar och andra inte.

Jag har inte hört på så många kablar men jag får för mig att (om man går på det att man kan höra skillnad) de som inte kan höra skillnad oftast inte har så högupplösta anläggningar mot de som har högupplöstaanläggningar kan höra det. Förmodligen där meningsskiljaktigheterna kommer upp och vad jag tror så kan man inte höra någon skillnad om man kopplar in ett par dyra Transparent kablar mot ett par EKK kablar i en Proson anläggning utan att man måste ha en lite bättre anläggning för att kunna höra det.

Kontentan av detta är att jag kommer att fundera lite extra om en kabels kvalite innan jag säger något. Tex bara för att jag inte hör någon skillnad på min anläggning så kanske den inte är kass. Det är bara det att kabeln är lämpad för mer högupplösta anläggningar som ex Bat. Jag har läst många inlägg som säger att, -jag provade denna svindyrakabeln på min anläggning och den var kass. Jävla skit enligt den personen och då enligt personen kass på alla anläggningar.

Ja ja bara lite funderingar från en trött Mats



Min fotosida på flickr

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/11 :  22:28:33  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
om tillverkarna vet om att dessa kablar ger en viss effekt, varför nämner de inte det i paketen så att säga

Vore ju himla bra matså! Men förmodligen skulle det inte funka något vidare, pga det som du själv skriver, "OLIKA ANLÄGGNINGAR" har ju olika effekt på hur kabeln låter!

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/11 :  22:34:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nog kan det vara så att högupplösta anläggningar ger större möjlighet att höra skillnader.
Dock tycker man ju att en viss skillnad borde kunna höras om än aldrig så liten.

Kablar låter olika, men jag skulle tro att de flesta tillverkare inte vill låsa kablarna till en vis grupp. Dock brukar väl vissa tillverkare beskriva sina kablars karaktärer. Dessutom lär de ju i värsta fall kunna ge olika resultat i olika anläggningar precis som "SebastianG" säger ovan.

Bravo

Edited by - Bravo on 2004/02/12 06:03:24
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/02/12 :  07:33:57  Show Profile Send CC a Private Message
De flesta (alla?) tillverkare vill väl att just deras kablar ska vara de bästa o neutralaste på marknaden? Om de då skulle påstå att deras kablar inte var neutral utan låter si eller så skulle de skjuta sig i foten!

Sanningen är nog kanska komplex vill jag tro. Att kablar "låter" olika vill jag stå först i kön o hävda och har upplevt detta sedan min "hifibarndom" med NAD o allt det där...
Men, HUR jag upplever en kabel beror helt på alla de andra ingående komponenterna! jag lyssnade för ett tag sedan på en dj*** dyr högtalare kabel o den var överlägsen mina "budget"kablar... Det var ingen kul att lämna tillbaka de jag hade lånat då de verkligen fixade till saker som jag upplevt som brister i min ljudåtergivning... Men efter att jag bytte ut säkringen (!) i mitt proppskåp så var plötsligt inte skillnaden så stor å de till min egna högtalarekabels förtjänst!!!

Vad jag vill ha fram är att det inte spelar så vansinnigt stor roll om du har en högupplöst stereo eller inte. Det viktiga är att allt är i balance med varandra! Sviktar en komponent så kanske du kan lappa dess svaghet med någonting annat osv... Nu menar jag inte att svindyra kablar skulle vara onödiga, men, om inte din övriga elektronik/kablage/placering osv är i kondition så blir det lite luftskott... Först när allt stämmer förövrigt så kan det vara av värde med dessa lite exlusivare kablage om ekonomin håller
Men skillnader, det kan man (jag) höra på en gammal pioneér stereo inköpt på Siba tidigt nittiotal! Kanske inte lika tydligt som hemma, men ändå

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:11:15  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Kablar ja ! Ett intressant inlägg från mässan var att olika kablar har sina specifika egenskaper och dessa egenskaper påverkade slutresukltatet olika. Dock var det inte själva "transporten av ljud" genom kabeln som påverkade i lika hög grad som hur kabelns egenskaper påverkade hur elektroniken uppförde sig och därmed gav olika slutresultat. Av detta följer att en och samma kabel kan ge olika resultat vid användning med olika elektronik.
Källa: ing Öhman
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:26:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Visst är det betydligt lättare att höra skillnader i ett system med hög upplösning. Tveklöst. Det gäller också t.ex. skillnader i musiken, sångarens förmåga att hålla ton, trummisens läckra spel på hihat'n etc osv.

Jag tycker också att vi ser en tydlig trend att mindre internetbaserade företag erbjuder siganlkablar som är mycket billiga (1000:-för 1m par) och som alla låter mycket bra. De är byggda enligt liknade recept: tvinnade silverledare i teflon och en OK skärm som ger vettigt låg kapacitans och ett bra ljud. Kul för oss alla utan att det kostar skjortan.

Jag läste också en interjuv med Ray Kimber som forskat en hel del på området och han beskrev lite kring det mycket komplexa sambandet mellan elektroniken och kabeln. Att man måste se till den helhet de bildar för att förstå hur de samverkar med varandra. Om hur olycklig omständigheter kunde få DC servot att strömbegränsa vid tillfällen när det inte behöver vilket låter hemskt. Om det stämmer vet jag inte men det lät mycket trovärdigt.
Kanske en av flera förklaringar till varför kablar är systemberoende?

Sen Mats visst är det så att man inte skall tvärsäkert avfärda en komponent bara för att den låter kasst hemma hos en själv. Det brukar vara en sak man gör innan man lär sig hur lite man egentligen vet och insikten om att så inte är fallet tyder på en mognad:). du kan säkert ge en filosofisk förklaring till okunskapens tvärsäkerhet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:42:17  Show Profile Send henricsson a Private Message
Matså, alla kan höra skillnad på kablar. Det hopppas jag alla förstår/inser.

EDIT
Är en anläggning grymt beroende av matchande kablar är det en fel-konstruerad/anpassad sådan (imho).

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/02/12 09:43:36
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:48:24  Show Profile Send Flint a Private Message
RG62
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:55:10  Show Profile Send sampix a Private Message
klart som f*n att RG62 kommer upp på tapeten. Vad vore denna diskussionen annars..

matså> tillverkare skriver oftast om sin egna kabelns egenskaper. Men som så många andra redan skrivit, så låter olika kablar just olika beroende på systemet. Mindre roligt för tillverkaren att gång på gång få reklamationer med förklaringen; "-Mina stativare fick ingen avgrundsdjuk bas"

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:57:48  Show Profile Send henricsson a Private Message
"klart som f*n att RG62 kommer upp på tapeten. Vad vore denna diskussionen annars"

sampix, jobbigt va!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:57:57  Show Profile Send Flint a Private Message
RG62 halvbalanserat.

Edited by - Flint on 2004/02/12 09:59:04
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/12 :  10:02:06  Show Profile Send henricsson a Private Message

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/12 :  10:07:17  Show Profile Send sampix a Private Message
Nejnej, nu känner jag mig lugn igen. Jag satt bara och väntade på att någon skulle vräka ur sig RG62.
Jag ska inte vara sämre jag; Transparent Opus är djävulens påfund!

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/12 :  10:08:14  Show Profile Send sampix a Private Message
Matså> Blev det någon Shakti för dig förresten?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/12 :  10:11:24  Show Profile Send Flint a Private Message
RG49.6 + moms = RG62
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/12 :  10:17:13  Show Profile Send sampix a Private Message
RG62+vatten=1 stycken Nad 208 mindre?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/12 :  10:36:03  Show Profile Send Flint a Private Message
Hellre en NAD208 på tippen än tio i stereon.


(Får gärna censureras)
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/02/12 :  11:01:11  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Hellre en NAD208 på tippen än tio i stereon
ASGARV

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:18:00  Show Profile Send matså a Private Message
Sampix min unge man. Herr Åströms anläggning är redan i världsklass. Hade jag skaffat mirakelstenen så hade ni bara blivit mera avundsjuka på mig.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:18:53  Show Profile Send matså a Private Message
Tja Ekk brukar ju dyka upp i ett annat forum!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:22:08  Show Profile Send matså a Private Message
Det fina med detta forumet är att ni inte hela tiden skall mäta allt från himmel och jord som de gör på ett annat forum.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:24:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kopplade in just RG62 ett par dagar för en lite seriösare utvärdering. Resultat: Outhärdligt att lyssna på!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:45:29  Show Profile Send henricsson a Private Message
I mitt system gör kablar inte så mycket. Antingen är jag halvdöv eller är jag en av de lyckliga som har en anläggning där kablar inte låter.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:47:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Rydberg

Förklarar det varför LTS systemet på mässan lät så illa (enligt de själva)? Båda dagarna.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:52:12  Show Profile Send henricsson a Private Message
Micke, det lär ha varit kablarna som lät illa.

Kolla faktiskt.se, mycket roande kritik där.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:57:04  Show Profile Send Flint a Private Message
Rydberg
Jag håller med dig. RG63-1 är alldeles för simpel och billig. Dessutom saknar den fiskbensmönster. Kan därför bara inte låta bra.

Edited by - Flint on 2004/02/12 13:04:13
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000