HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 yamaha högtalare ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

walle
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/02/12 :  05:06:27  Show Profile Send walle a Private Message
hej!

jag undrar om det är någon som provlyssnat yamaha´s 8HX högtalare ?? låtar dom bra? är dom värda pengarna ? och om det finns några tester med dom i jämnförelse mot andra högtalare i den prisklassen ?

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/12 :  09:03:29  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Som Yamahaåterförsäljare har jag lyssnat på en hel del Yamaha högtalare dock inte 8HX. Däremot har jag lyssnat mycket på stativhögtalaren 4HX och jag tyckte den lät helt OK men jag hade väntat mig mer för pengarna. HX-serien är framtagen för hembio i första hand och inte för Hifi. Yamaha's lite billigare golvhögtalare NS-515F (8000:-/par) och NS-555 (5200:-/par) tycker jag dock är både bra och mycket prisvärda.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/02/12 :  10:04:07  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Bör tillägas att de ger extrem riktningsverkan, vilket passar bra till bio (ping pong stereo) men kanske inte så bra till musik.
Go to Top of Page

walle
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:54:09  Show Profile Send walle a Private Message
hmm vad finns det för andra bra alternativ i den pris klassen då om man inte ser bara till yamaha´s sortiment? har blivit rekomenderad von schweikert "vr1" men jag vill inte ha stativare... hmm spelar mest musik men kollar även mycket på film ... hmm köpte nyss en yamaha yst-1500 och den låter ju rätt bra(bor i lägenhet = inte allt för hög musik)...
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/12 :  12:57:19  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Yamaha NS-8HX har ju ett listpris på 22.000/par, och i den prisklassen finns det ju en hel del golvhögtalare att välja på.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

walle
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/02/12 :  14:57:34  Show Profile Send walle a Private Message
hmm men dom har ju ett riktigt bra pris på netonnet på dom ... ca 17kkr bra pris på dom då elle ? tänkte att dom kanske är mer prisvärda då elle ? ,,, ä lite ny när det gäller hifi... hmm allt börja när jag va hemma hos en polare som syssla med hifi och det lät mycket bra... inte för att jag har dom pengarna att lägga ut som han hade(rörförstärkare dyr cd m.m.) men jag vill ha bättre ljud än jag har nu,,, hmm nått i stil med mina hörlurar(sony mdr-780) vore kul att ha i rummet,,, fast me lite mer "tryck" :=)
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/12 :  16:13:05  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
17.000:- är ett bra pris. Men det förändrar inte det att det i första hand är en hembiohögtalare. Vill Du ha liknande ljud som i dina Sony MDR-CD780 så är det dock fel högtalare. Jag har själv haft likadana hörlurar så jag vet hur dom låter.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

walle
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/02/12 :  17:19:04  Show Profile Send walle a Private Message
Hmm vad är det för högtalare typ jag söker ??? några bra förslag ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000