HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mystisk Skivspelare på Arken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:14:22  Show Profile Send jonny99 a Private Message

Denna mystiska manick såg jag hos Klubben.net på Arken, vet någon nånting om den? Det fanns ingen att fråga då jag joggade genom infernot i den stora salen på Arken, verkar inte heller finnas någon info på hemsidan

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:18:34  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Den är byggd av Robert på Klubben.net. Mycket tjusig skivspelare med intressanta lösningar. Han har tydligen byggt sådana på beställning tidigare, men slutat pga av en allt för stor manuel arbetsinsats som är svår att ta betalt för. Jag önskar verkligen att han skulle starta en liten produktion av denna spelare.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:22:52  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det är väl bara att läsa på in sida där jag skrev lite om den.
maila honnom, adressen till honnom finns på klubben.net
och han heter robban här på forumet.

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Audionet

4639 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:27:26  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag pratade lite med Robert på mässan bla om denna skivspelare, han var mycket trevlig och tillmötesgående. Visste dock inte att han huserade på detta forum.

Mvh
Audionet

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:39:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

han är inte aå aktiv nej.

vad jag förstod vilar disken på luft
lika väl som armen och hela glasskivan.

man startar den genom att lägga den silvriga
grejen på motorn som är till vänster.

på golvet stod luftpumpen.

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Audionet

4639 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:52:26  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Japp, ungefär så förstod jag också att det fungerade.
Häftigt!!!

Mvh
Audionet

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/13 :  14:19:19  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Audionet

Japp, ungefär så förstod jag också att det fungerade.
Häftigt!!!

Mvh
Audionet

träffade robert igår och lät meddela att många var nyfikna på hans svarv. fick också reda på att ngn snubbe i sundsvall har gett sig på att bygga svarvar efter liknande principer som robert. vet ej dock mer än det.

sayonara
Go to Top of Page

goran
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:09:34  Show Profile Send goran a Private Message

Jag äger en sån där skivspelare som väl är ca 10 år. Tonarmen vilar på luft likaså tallriken och halva chassit.Motorn drivs med laddningsbart blybatteri och förbindelsen med skivtallriken är bara en sytråd.I garaget har jag en liten kompressor som via en silikongummislang matar skivspelaren. Jag spelar bara CD nuförtiden så det kanske finns någon som vill köpa den? Jag har i alla fall inte hört någon bättre vinylsvarv men den kräver lite skötsel.

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:40:16  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
kostar?

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/09/13 :  22:43:00  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

Råkade se att min spelare fanns här, vilket är kul och ger mig en möjlighet att kommentera. Först måste jag säga att var det jättekul på mässan där otaliga kom förbi, tittade och frågade om spelaren. Givetvis får man tolka det som ett stort intresse för analogt ljud och med tanke på alla intresserade kanske jag skulle fundera på att återuppta produktionen. Har skissat lite de senaste dagarna, men än så länge har jag bara en spelare kvar och tiden får visa om det dyker upp fler spelare från mig.

I korthet så består konstruktionen av en pumpenhet med styrelektronik för drivmotor. Motorn kan antingen drivas av batteri eller via nätspänning, och batteriet laddas då automatiskt. Tyvärr låter pumpen lite, och även om den är ljuddämpad måste den ändå placeras i ett annat rum under spelning. Men är man hifi intresserad är kanske inte ett 10mm hål i väggen något stort problem....

Motorenheten har ett mekaniskt dämpat chassi, en gummiupphängd motor och elektronik för val av 33, 45 eller 78 varv. En sytråd driver, på det mekaniska och luftupphängda spelarchassit, tallriken som även den är luftlagrad. Lagringen sker utan några beröringspunkter, och som ett mått på lagerfriktionen, vilket i vanliga fall ger mycket störningar, kan tallriken fortsätta att snurra i uppemot en timme efter att drivtråden ”klippts av” i förhållande till ett traditionellt mekaniskt lager där det typiskt tar en halv minut innan tallriken stannar.

Tangentialarmen är även den luftdriven och till skillnad från andra liknande konstruktioner kör jag här luften in i svävaren istället för i ”armröret”. På så vis kan jag arbeta med solida material istället för ihåliga och undviker samtidigt att det hela tiden pyser ut luft från ”oanvända” hål i armröret. När svävaren rör sig in över ett av dessa hål uppstår det vibrationer pga luftströmmen, vilket elimineras i den här typen av konstruktion. Själva armen är också mycket kort vilket ger en överlägsen stabilitet av pickupen. Den enda nackdelen är att en mycket bucklig (solstekt) skiva kan få den vertikala pickuprörelsen att bli stor – men i praktiken används för det mesta platta skivor vilket gör att problemet känns obefintligt. Den korta armen och de solida metallen som använts gör att det ljudmässiga resultatet blir bergfast.

Tallriken är svarvad ur ett stycke akryl, väger ung. sex kilo och är aningens konkav på toppen så att en skiva med en puck ovanpå, naturligt kläms ner mot tallrikens hela yta, vilket inte skulle ha hänt om tallriken varit helt platt. Då skulle skivan pressas ner i mitten och upp på kanterna.

Under produktionen kunde jag inte hejda mig riktigt, och la in en magnetbrytare i motordelens överdel så att man måste lägga en liten metalldel med en magnet i precis ovanpå brytaren innan den startar. Lite udda, men bra om man inte vill att någon skall kunna använda den ”utan tillstånd”.

Slutligen kan jag säga att det var enormt roligt att ta fram spelaren och även om vi har all möjlig intressant digital teknik idag, så är inget riktigt så roligt som när man kan kombinera mekanik och teknik – händer och huvud.

Hör gärna av dig om du har frågor.

/robert

PS. För den som är intresserad råkar jag veta att Leif Häggmark, som står bakom Airtangent nu även tar fram en spelare i ”no-nosense” klassen. Kolla in den på www.airtangent.com

Less is Mor
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/13 :  23:23:22  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
I korthet så består konstruktionen av en pumpenhet med styrelektronik för drivmotor. Motorn kan antingen drivas av batteri eller via nätspänning, och batteriet laddas då automatiskt. Tyvärr låter pumpen lite, och även om den är ljuddämpad måste den ändå placeras i ett annat rum under spelning. Men är man hifi intresserad är kanske inte ett 10mm hål i väggen något stort problem....

Kul.
P.P noterade att du saknade de för Forsell befintliga medicinburkarna som tryckdämpare från pumpen. Det känns mer seriöst!

quote:

Tangentialarmen är även den luftdriven och till skillnad från andra liknande konstruktioner kör jag här luften in i svävaren istället för i ”armröret”. På så vis kan jag arbeta med solida material istället för ihåliga och undviker samtidigt att det hela tiden pyser ut luft från ”oanvända” hål i armröret. När svävaren rör sig in över ett av dessa hål uppstår det vibrationer pga luftströmmen, vilket elimineras i den här typen av konstruktion.

Det verkar i P.P's ögon mycket vettigt.

Vad har du för synpunkter på att inertian för en tangentiell arm är olika för vertikalplanet (relativ låg) och horisontialplanet (mycket hög)?

Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/09/14 :  19:38:57  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej P.P,

Om vi ser på den vertikala och horisontella inertian var för sig, är den vertikala problematiken försumbar. I horisontalplanet är problemet större och här gäller det givetvis att nålen kan föras mot tallrikens centrum enbart med hjälp av skivspårets ständigt avtagande radie, utan att nålen belastas horisontellt och därmed trycker mot skivspårets ”yttervägg”.

Rent praktiskt gäller det att prova sig fram så att mängden luft som kommer in i svävaren både lagrar den och med ett tunt luftlager kopplar den till den solida armstången. Med för lite luft så släpper den inte och med för mycket så uppstår det vibrationer och pysande ljud.

Rätt justerad blir friktionen försumbar och i praktiken klarar de flesta nålar av att följa spåret utan att böjas eller trycka mot skivspårets yttervägg. Resultatet blir givetvis en avläsning av skivspåret utan vinkelfel i hela skivradiens längd.

Utöver detta måste den rörliga armdelen även ha en massa så att bara nålen rör sig och inte armen. Parallellen blir ”om hunden vaggar svansen eller om svansen vaggar hunden”. Här är massan tillräckligt stor för att armen skall stå stilla och pickupnålen den enda del som rör sig.

En annan faktor som är viktig är med vilken tolerans svävaren lagras mot armstången. I de första luftlagrade armarna som kom på marknaden arbetade man ofta med halvcirkelformade svävare som flöt löst ovanpå en luftkudde. Andra får givetvis försvara den typ av konstruktion, men för mig var det viktigare att med luft koppla svävaren fastare mot armen. För att uppnå detta måsta toleransen mellan armstång och svävare vara max 2 hundradels millimeter – gärna mindre. Effekten kan absolut höras, inte minst i basåtergivningen.

Slutligen kan man säga att även om armens konstruktion och funktion är viktig är den relativt grovt tillyxad i förhållande till pickupen, som verkligen är den del i detta sammanhang där den tekniska konstruktionen spelar roll för kvaliteten av återgivningen.

Var detta svar på din fråga?

mvh, robert

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000