HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Provat min placeringsteori?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:04:09  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Herrar och dame!

Jag har ju orerat en hel del om "min" lilla idé om hur man kan placera högtalare för att undvika att excitera rummets resonansfrekvenser. Den tarvar sannolikt ingen reprisering...

Jag tänkte föra den tanken på tal nu igen, enär det pågår en diskussion om basabsorbenter i en annan sträng.

Har ni provat?

Vad tyckte ni?

Mvh
:-)



dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/13 :  14:46:49  Show Profile Send dole a Private Message
Tjena Strmbrg på Martin Logans hemsida finns ett räkne exempel på extra tweak http://www.martinlogan.com/ascent_speaker.html
Under överskriften wiev manual.
Det är ett PDF document och under överskriften The extra "Tweak"
Det var för mycket att skriva av så jag orkade inte, men vad tror du som är plaserinsguru om detta?
mvh dole


//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/13 :  14:58:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När jag skulle flytta mina högtalare enligt din princip visade det sig att högtalarna stod precis där dom skulle stå enligt principen.
Av detta drog jag den slutsatsen att din princip är helt rätt.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/13 :  15:08:18  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by dole
Det var för mycket att skriva av så jag orkade inte, men vad tror du som är plaserinsguru om detta?
mvh dole


//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright



Hej!

Jag är lite vissen på att räkna...
Men såvitt jag begriper så blir väggavstånden inte desamma med den här metoden som med "min". Dom förklarar inte hur metoden fungerar.
Jag tycker emellertid att jag känner igen talet 0,618 som det tal som figurerar när man talar om det gyllene snittet.

Det gyllene snittet handlar om att få en upplevd visuell balans i exempelvis bildkompositioner eller beträffande arkitektur.

Jag kan inte förstå varför detta skulle ha någon som helst koppling till akustik!

Dr Sayonara! Kan ni bekräfta mitt resonemang?

Mvh
:-)

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/13 :  15:10:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Strömberg!

Jag kör inte med högtalarplacering enligt din "teori".

Var hittar jag tråden om basabsorbenter?


/Johan

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/13 :  15:11:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Förlåt, stryk "teori" och byt mot "idé".

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/13 :  15:14:27  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by dole
Det var för mycket att skriva av så jag orkade inte, men vad tror du som är plaserinsguru om detta?
mvh dole


//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright



Hej!

Jag är lite vissen på att räkna...
Men såvitt jag begriper så blir väggavstånden inte desamma med den här metoden som med "min". Dom förklarar inte hur metoden fungerar.
Jag tycker emellertid att jag känner igen talet 0,618 som det tal som figurerar när man talar om det gyllene snittet.

Det gyllene snittet handlar om att få en upplevd visuell balans i exempelvis bildkompositioner eller beträffande arkitektur.

Jag kan inte förstå varför detta skulle ha någon som helst koppling till akustik!

Dr Sayonara! Kan ni bekräfta mitt resonemang?

Mvh
:-)




Intressant jag provade att ställa grejorna efter uträkningen tyvärr räker inte tak höjden till. Men det blev ca:1.5m både bak och sidoväggarna. Tja det verkar ju funka.
Men annars är uträkningen för visuella ting om jag fatta dig rätt.
mvh dole


//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/13 :  15:38:00  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Nu är det ju inte avstånden i absuluta tal, som avgör huruvida resonanser exiteras eller ej.

Det är relationstalen visavi rumsmåtten det handlar om.

Strmbrg,

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000