HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ett ordentligt tag om ljudkvaliteten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/12 :  13:23:45  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag inledde en tråd på DIY om absorebenter, och hur många som gjort något åt rummet. Det verkar inte vara såå många som bygger sådana. Jag tänker då inte på att placera någon AKU skiva lite här och var utan att seriöst bygga om väggen/rummet.

Själv vill jag inte bygga om rummet helt och hållet även om jag nu installerat 2 kvadratmeter absorbenter bakom högtalarna. Dvs jag har täckt mindre än en tiondel av bakväggen, som mäter 5,50 *2,70. Även detta lilla ger tydliga effekter.

Så är det bara för att det estetiskt blir annorlunda eller vad beror det på att genuint HiFi intresserade inte gör mera åt rummet för att få ut mer välljud?

Thomas



"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar

rush
Starting Member

41 Posts

Posted - 2002/09/12 :  13:48:18  Show Profile Send rush a Private Message
Bilder kanske??

:-) Rush

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/12 :  13:53:09  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Thomas, jag håller faktiskt på å gör skisse å så till det, ska bli mitt specialarbete i 3:an nu.. diffusorer å absorbenter.. snygga samtidigt som de ska funka bra..

hade jag tänkt..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/12 :  14:48:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Bilder på absorbenterna mina menar du?

Jag måste tyvärr använda vanlig kamera + framkallning så det dröjer. Digitalkamera är inte prioritet 1 hos mig.

Robin, låter bra. Speciella absorbenter eller?

Rekommenderat är ju at läsa BBCs artiklar.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/12 :  16:11:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

quote:
Jag inledde en tråd på DIY om absorebenter, och hur många som gjort något åt rummet. Det verkar inte vara såå många som bygger sådana.


Kan det bero på att man klampar in i domäner där man inte har någon bestämmanderätt?

Sedan är det inte bara att slänga in en massa absorbenter hipp som happ.
Eftersom poröst material alltid dämpar mer i högre frekvenser än lägre så kan det lätt leda till att man "dödar" ljudet.
Jag tycker oftast att det räcker med mindre absorbenter på väl valda platser.
Så att bygga om hela väggar tycker jag verkar överdrivet.

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/12 :  16:15:45  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Thomas, anatar att du bor för långt bort för att jag skulle kunna bistå med digitalkamera, men bor du i sthlm så kan det lösas..

ang, absorbenter så har jag planertat två olika, en sort som står i hörnen, å en modell som ska sitta på väggen, är inte klargjort än exakt hur de ska se ut..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/12 :  16:17:22  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

thomas, du kan skicka negativ till mig om du
framkallar enbart dem, billigare, så kan
jag scanna dessa..

butiken framkallar enbart negativ, dvs billigt, 50:- ca

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/12 :  16:32:30  Show Profile Send Thomas A a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


thomas, du kan skicka negativ till mig om du
framkallar enbart dem, billigare, så kan
jag scanna dessa..

butiken framkallar enbart negativ, dvs billigt, 50:- ca

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger



NN,

bra idé. Scanna kan jag göra, har en fin scanner på jobbet som tar negativ. Med negativhållare och allt.

Ska göra det.

T

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/12 :  16:42:30  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
scanner, negativ? cool, förklara lite mer..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/12 :  16:48:27  Show Profile Send Thomas A a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola


quote:
Jag inledde en tråd på DIY om absorebenter, och hur många som gjort något åt rummet. Det verkar inte vara såå många som bygger sådana.


Kan det bero på att man klampar in i domäner där man inte har någon bestämmanderätt?

Sedan är det inte bara att slänga in en massa absorbenter hipp som happ.
Eftersom poröst material alltid dämpar mer i högre frekvenser än lägre så kan det lätt leda till att man "dödar" ljudet.
Jag tycker oftast att det räcker med mindre absorbenter på väl valda platser.
Så att bygga om hela väggar tycker jag verkar överdrivet.





Det är nog så att det kan bli kiv om ombyggnation. Frågan är; är det fulare med en hel dämpvägg, än med en halv?

Kan också vara så som du säger att dämpning inte görs på korrekt sätt så blir det sämre.

Dock vet jag inte om det är "överdrivet". Att överdriva kan relateras till antingen ljudkvalitet eller estetiskt "motbjudande". Menar man ljudkvalitet kan man diskutera om inte mycket annat som är relaterat till audio är överdrivet. Kablar, fötter, koner etc.

T

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/12 :  17:02:28  Show Profile Send lindvall a Private Message
Det är jobbigt att bygga absorbenter om man inte har tillgång till verkstad eller har erfoderliga verktyg och om man har tummen mitt i handen är det svårt. Och så är det tråkigt att bygga när man inte kan. Så sågar man fel och blir less på allting. Därför är det roligare med apparater som andra bygger. Inte lika mycket ångest över det. Vem ber man om hjälp med att bygga en dämpvägg då? "Hej min lokale snickare, vill du bygga en dämpvägg åt mig?"

________________________
No bull!

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/12 :  17:03:33  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
klart du kan be en snickare, har du en bra ritning så ska de kunna följa den..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/13 :  07:24:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Det är nog så att det kan bli kiv om ombyggnation. Frågan är; är det fulare med en hel dämpvägg, än med en halv?

Kan också vara så som du säger att dämpning inte görs på korrekt sätt så blir det sämre.

Dock vet jag inte om det är "överdrivet". Att överdriva kan relateras till antingen ljudkvalitet eller estetiskt "motbjudande". Menar man ljudkvalitet kan man diskutera om inte mycket annat som är relaterat till audio är överdrivet. Kablar, fötter, koner etc.



Jag menar ljudkvalitet.
Problemet är väl att inte överdämpa, d.v.s. få för mycket dämning i diskanten jämfört med resten av frekvensområdet. Man får nog räkna med att ju mer man dämpar, ju mer ändrar man tonkurvan mot det mörkare hållet till.
Jag brukar rekommendera att man prövar sig fram genom att köpa hem mineralullsskivor och lyssnar sig fram hur mycket man behöver. Dessutom: ju tjockare skivor, desto bättre effekt får man nedåt i frekvensbandet vilket gör att man kan dämpa mer utan att påverka tonkurvan allt för mycket.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:06:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Björn-Ola,

tjockare mineralull är alltid bättre. Men med perforerad inneslutning kan man få en rak dämpning från 50 Hz, utan att ha någon tjock mineralull.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:34:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag kan inte teorin bakom en sådan konstruktion om inte det är så att det fungerar som en sorts helmholtz-resonator.
Har du sett något skrivet om det här och hur man dimensionerar?

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:51:25  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Se

http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1995_07.html


T


"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/13 :  12:39:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tackar!

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/13 :  12:54:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Thomas, neg. scanning = bra

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/13 :  15:37:27  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Jag inledde en tråd på DIY om absorebenter, och hur många som gjort något åt rummet. Det verkar inte vara såå många som bygger sådana. Jag tänker då inte på att placera någon AKU skiva lite här och var utan att seriöst bygga om väggen/rummet.

Själv vill jag inte bygga om rummet helt och hållet även om jag nu installerat 2 kvadratmeter absorbenter bakom högtalarna. Dvs jag har täckt mindre än en tiondel av bakväggen, som mäter 5,50 *2,70. Även detta lilla ger tydliga effekter.

Så är det bara för att det estetiskt blir annorlunda eller vad beror det på att genuint HiFi intresserade inte gör mera åt rummet för att få ut mer välljud?

Thomas



"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar



Vad lite absorbenter! Mer blir bättre.

Kul att du trots den lilla mängden absorbenter märkt tydliga förändringar. Men vänta nu, hade du i den andra tråden också mätt och konstaterat att det blev dåligt? Av dina mätningar och text att döma, har jag svårt att dra några slutsatser av om de är korrekta eller inte. Det skulle vara intressant med en utförligare beskrivning av hur du har mätt, placering av högtalare, mätmik, o dyl.

/Johan L

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:17:12  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nja sämre blev det först. Subjektivt. Masoniten vibrerade för mycket. Det är fixat nu.

Jag har provat i liten skala. Jag vet dock inte om jag ska bygga om hela väggen ännu. Absolut om jag skaffade mig en villa.

Jag har dock inte så stora problem i rummet i sig. Så jag tror att absorbenterna bakom högtalarna räcker ganska långt, för att dämpa första reflexen från bakvägg. Dessutom har jag en parametrisk EQ för att dämpa en 47 Hz stående våg.

T

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar

Edited by - Thomas A on 2002/09/13 16:21:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000