HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Studera magnetfält i och kring spolar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2004/02/11 :  09:54:09  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Jag söker ett program som man kan studera magnetfält i och kring spolar.
Har för mig att jag såg något sådant program när det skulle konstrueras banddiskant här på forumet. Jag hittar dock inte de trådarna.

Mvh Tobias

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:18:05  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Nu hittade jag projektet det användes i:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=5946&whichpage=2&SearchTerms=ribbon
Sida två har Alexi lagt ut en bild på något som man kan se magnetfält kring.
Något liknade är det jag vill få fram.

Mvh Tobias
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/11 :  18:36:50  Show Profile Send Uniper a Private Message
Det där ser ut att vara gjort i Femlab, eller liknande programvara. Det är program som använder finita elementmetoden för att lösa riktigt besvärliga partiella differetialekvationer på numerisk väg. Det är en hel del jobb med att få programmet att räkna ut det man vill. Randvärden ska bestämmas osv. Det underlättar om man har läst ett antal mattekurser på högskolenivå, och fått smaka på lite partiella diffekvationer.
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2004/02/11 :  19:04:28  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Med andra ord så måste jag ha mycket fakta om spolen jag vill undersöka.
Samt även dess ekvationer för hur den kröker magnetfält mm?
För att inte tala om sätta sig in i programmet...

Finns det något annat sätt för att undersöka magnetfältsändringar beroende på spolkonstruktion?
Jag vill inte sitta och linda 100st spolar för att finna en lämplig....

EDIT:Finns det något till MATLAB mån tro?

Mvh Tobias

Edited by - tkiuru on 2004/02/11 19:10:29
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/11 :  20:08:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Alla versioner av Femlab med undantag av den senaste (3.0 som släpptes för ett par veckor sedan, betan har varit ute ett tag) är gjorda som toolboxar till Matlab. Jag tror inte simulationen var gjord i Femlab, det såg inte riktigt ut så.

Till Matlab finns dock PDE-toolbox (skriv pdetool i prompten så startar det om det är installerat), som är ungefär som en enklare version av Femlab, senast jag försökte använda den var den fortfarande buggig (jag var med ett beta-testade en tidig version när jag var student, det var rena mardrömmen att använda).
Det är möjligt att de senaste versionerna är bättre (jag har PDE-toolboxen men använder den aldrig, Femlab är så mycket bättre).

Det finns också en drös fria program, de tenderar dock att vara skrivna för UNIX/Linux. Med lite tur kanske du kan hitta något för Windows.
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2004/02/11 :  21:15:24  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Antar att Femlab (oavsett version) inte finns som studentlicens till Matlab (som vi får till VÄLDIGT reducerat pris på LIU eftersom det rör sig om utbildningssyfte)?

I den studentversionen antar jag även att PDE-toolboxen inte finns med heller.....
EDIT: Får undersöka imorgon vilka toolboxes och andra program jag kan få tag någorlunda gratis.

Mvh Tobias

Edited by - tkiuru on 2004/02/11 21:23:08
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/11 :  22:06:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror faktiskt PDE-toolboxen finns med i studentversionen. Är jag dock inte helt säker.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/02/12 :  19:57:44  Show Profile Send Wizard a Private Message
Kolla på www.ansoft.com , Maxwell SV


Wizard
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000