HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lämnar tillbaka min HK 670
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:22:38  Show Profile Send narby19 a Private Message
Efter mycketfunderande och lyssnande så har jag äntligen bestämt mig - jag lämnar tillbaka min nyinköpta HK 670. Som den trogne forumbesökaren kanske sett har jag under två veckor ställt massvis med mer eller mindre basala frågor om förstärkare i allmänhet och HK 670 i synnerhet (en riktigt korkad fråga har också varit på tapeten).

Pratade för övrigt med en kompis som har en källa med mycket god insikt i HK's produkter, och enligt denna källa så kan man, tro det eller ej, inte "köra in" en förstärkare i den prisklassen, åtminstone inte en HK. Däremot kan en förstärkare i "50-tusenkronorsklassen" behöva spelas in innnan den låter optimalt. Kanse är det så att de skillnader som upplevs beror på "örats förmåga att vänja sig vid ljud"? Ovana ljud låter ju ofta sämre än ljud som man känner sig bekant med.

Bytte därför tillbaka till min sunkiga 15 år gamla JVC-förstärkare i stället. Resultatet blev faktiskt lite oväntat. Visst, betydligt sämre diskant/mellanregister, men faktiskt bättre bas. Dessutom var det skönt att lyssna på musiken igen istället för att koncentrerat sitta och analysera ljudet, om ni förstår vad jag menar.

Så letandet efter en förstärkare med både bra bas och övre register fortsätter... (i samma prisklass som HK 670)

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:29:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Provat Arcam ?



Ha det bäst
Johan

Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:31:57  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by johan_björklund

Provat Arcam ?


Problemet är att jag inte kan få pengarna tillbaka, så jag måste hitta något från följande märken:

Sony | Pioneer | Harman/Kardon | Infinity | Kef
Yamaha | Dynaudio | Supra | Marantz | Rotel | Krell

Något tips bland dessa?






Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:38:31  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Varför kan du inte få pengarna tillbaka?

Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:42:55  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by Hifitrollet

Varför kan du inte få pengarna tillbaka?



Affärens policy är "tillgodokvitto" om man lämnar tillbaka inom 8 dagar i nyskick, dock inte pengarna tillbaka (inget öppet köp)

Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:51:45  Show Profile Send Kreator a Private Message
Gå till butiken du köpt den och be att få låna en ny förstärkare och testa om den låter bättre! Det MÅSTE vara något fel på ditt exemplar! Vet att HKs kvalitet inte alltid är jämn och det är en del reklamationer på deras produkter! Finns inte en chans att din JVC spelar bättre bas än 670!

Det finns ingen förstärkare som spöar 670 i prisklassen! Du får gå upp i pengar i så fall!
Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:53:43  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by Kreator

Gå till butiken du köpt den och be att få låna en ny förstärkare och testa om den låter bättre! Det MÅSTE vara något fel på ditt exemplar! Vet att HKs kvalitet inte alltid är jämn och det är en del reklamationer på deras produkter! Finns inte en chans att din JVC spelar bättre bas än 670!

Det finns ingen förstärkare som spöar 670 i prisklassen! Du får gå upp i pengar i så fall!



Generellt så låter naturligtvis 670'n bättre, men jag skulle bli galen av den dåliga basen varje gång jag lyssnar på en skiva...

Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/09/13 :  09:54:39  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Aj då, inget vidare. Osäker på vad lagen säger, någon annan som vet?

Du får helt enkelt se upp med den butiken i framtiden, det borde vara ett grundkrav som man som konsument ska ställa att man får öppet köp, men nu anntar jag att du tänker på detta till nästa gång.

Men för att svara på frågan vad du bör inrikta dig på i stället, så tror jag nog att det är rotel, såvida du inte kan lägga mellaskilnaden till ett Krell.
Varför? Jo jag tycker dom har lite mer kraft och kropp än dom japanska märkena och är lite mera flexibla än dom japanska om det är så att du kanske ska byta högtalare i framtiden. Och så verkar det som att deras ljudkaraktär är något som skulle kunna falla dig smaken.
Tycker att du ska ta och låna hem en och prova till att börja med.
Mvh

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:01:11  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by narby19

Efter mycketfunderande och lyssnande så har jag äntligen bestämt mig - jag lämnar tillbaka min nyinköpta HK 670. Som den trogne forumbesökaren kanske sett har jag under två veckor ställt massvis med mer eller mindre basala frågor om förstärkare i allmänhet och HK 670 i synnerhet (en riktigt korkad fråga har också varit på tapeten).

Pratade för övrigt med en kompis som har en källa med mycket god insikt i HK's produkter, och enligt denna källa så kan man, tro det eller ej, inte "köra in" en förstärkare i den prisklassen, åtminstone inte en HK. Däremot kan en förstärkare i "50-tusenkronorsklassen" behöva spelas in innnan den låter optimalt. Kanse är det så att de skillnader som upplevs beror på "örats förmåga att vänja sig vid ljud"? Ovana ljud låter ju ofta sämre än ljud som man känner sig bekant med.

Bytte därför tillbaka till min sunkiga 15 år gamla JVC-förstärkare i stället. Resultatet blev faktiskt lite oväntat. Visst, betydligt sämre diskant/mellanregister, men faktiskt bättre bas. Dessutom var det skönt att lyssna på musiken igen istället för att koncentrerat sitta och analysera ljudet, om ni förstår vad jag menar.

Så letandet efter en förstärkare med både bra bas och övre register fortsätter... (i samma prisklass som HK 670)





Hm,
vad händer i en apparat när den ändrar karaktär vid tillspelning?
Hur den låter bygger rimligtvis på de elektriska värdena hos de ingående komponenterna och hur man kombinerat dessa komponenter i kretslösningen.
Om tillspelningen förändrar något i apparaten, så är det knappast orsakat av att komponenterna bytt plats och konfigurerats om!
Däremot kan kanske de elektriska värdena hos ingående komponenter ändras med tiden.
Hur vet man hur mycket de "råa" komponenterna kommer att ändras?
Hur vet man att de inte ändras för mycket?

Mvh
:-) Reflexion kan vara nog så viktigt som absoluta svar...

Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:06:53  Show Profile Send Kreator a Private Message
quote:
Originally posted by narby19

quote:
Originally posted by Kreator

Gå till butiken du köpt den och be att få låna en ny förstärkare och testa om den låter bättre! Det MÅSTE vara något fel på ditt exemplar! Vet att HKs kvalitet inte alltid är jämn och det är en del reklamationer på deras produkter! Finns inte en chans att din JVC spelar bättre bas än 670!

Det finns ingen förstärkare som spöar 670 i prisklassen! Du får gå upp i pengar i så fall!



Generellt så låter naturligtvis 670'n bättre, men jag skulle bli galen av den dåliga basen varje gång jag lyssnar på en skiva...





Återigen, det måste vara något fel på din HK 670, den har inte dålig bas!

Förresten bör jag väl kanske fråga vad du menar med dålig bas! Är det loudness-bas du är ute efter så är den definitivt dålig!
Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:09:50  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by Kreator

quote:
Originally posted by narby19

quote:
Originally posted by Kreator

Gå till butiken du köpt den och be att få låna en ny förstärkare och testa om den låter bättre! Det MÅSTE vara något fel på ditt exemplar! Vet att HKs kvalitet inte alltid är jämn och det är en del reklamationer på deras produkter! Finns inte en chans att din JVC spelar bättre bas än 670!

Det finns ingen förstärkare som spöar 670 i prisklassen! Du får gå upp i pengar i så fall!



Generellt så låter naturligtvis 670'n bättre, men jag skulle bli galen av den dåliga basen varje gång jag lyssnar på en skiva...





Återigen, det måste vara något fel på din HK 670, den har inte dålig bas!

Förresten bör jag väl kanske fråga vad du menar med dålig bas! Är det loudness-bas du är ute efter så är den definitivt dålig!


nope, inte ute efter loudness-bas jag är ute efter. Däremot vill jag slippa att alltid ha "bas-ratten" i botten när jag ska lyssna på en skiva. Kommer lyssna på förstärkaren i affären för att se hur det låter där. Om det låter mycket bättre där får jag ta mig en rejäl funderare...

Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:18:31  Show Profile Send dali a Private Message
quote:
Problemet är att jag inte kan få pengarna tillbaka, så jag måste hitta något från följande märken:

Sony | Pioneer | Harman/Kardon | Infinity | Kef
Yamaha | Dynaudio | Supra | Marantz | Rotel | Krell



Jag gillar Rotel, låna hem en RA-02 eller RA-971 (verkar sakna skivspelaringång) och se vad du tycker. Rotel brukar inte ha problem med basen.

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:33:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Narby19: Min HK670 lät också väldigt "komprimerat" och "odynamisk" i basen
de första 50-75 timmarna sedan "släppte" det rejält så jag tycker nog du ska
ge den några timmar till. Tänk på att oavsett vad tidningarna som testat den
har tyckt så har de iallfall varit överens om att att basen var bra! Jag bytte
själv från en NAD C370 just för HK:n hade mycket bättre bas. Men den behöver
några timmar för att komma loss precis som all annan elektronik oavsett prisklass.


Prova gärna också att ställa förstärkaren på ett par "SD-kuddar"
(små runda gummikuddar som finns i de flesta hifi-butiker)
samt prova att vända "polariteten" på nätkontakten. Detta kan påverka ljudet ganska mycket faktiskt.


Edited by - n/a on 2002/09/13 10:39:25
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:36:26  Show Profile Send niklass a Private Message
saken är väl den att Hk:n kan ha en lite renare bas och därför så låter det som om detär mindre bas...
när jag bytte från min AP B1.35 sub till sonus faber gravis tyckte jag att det inte var ngn bas alls... och undrade vad jag hade gjrot för rövköp egentligen... men nu när jag har lyssnat in mig ordentligt ås är jag toppennöjd.

en sak om "affärens policy" det är bara skitsnack. kolla upp konsumentköplagen dom kan inte ha egna regler för öppet köp.. öppet köp betyder att du kan få PENGARNA tillbaka inte ngt tillgodokvitto... det är bara skitsnack från affärens sida? du bor inte möjligen i växjö?

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:39:03  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by niklass

saken är väl den att Hk:n kan ha en lite renare bas och därför så låter det som om detär mindre bas...
när jag bytte från min AP B1.35 sub till sonus faber gravis tyckte jag att det inte var ngn bas alls... och undrade vad jag hade gjrot för rövköp egentligen... men nu när jag har lyssnat in mig ordentligt ås är jag toppennöjd.

en sak om "affärens policy" det är bara skitsnack. kolla upp konsumentköplagen dom kan inte ha egna regler för öppet köp.. öppet köp betyder att du kan få PENGARNA tillbaka inte ngt tillgodokvitto... det är bara skitsnack från affärens sida? du bor inte möjligen i växjö?

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage



Om jag inte minns fel från mina juridikstudier så finns det inget i KKL som heter öppet köp. Detta är ett frivilligt åtagande från butikernas sida och beror på att detta har varit vanligt i Sverige under en längre tid. Och nej, jag bor inte Växjö. Finns det någon usel butik där allstå?

Go to Top of Page

Punk
Member

108 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:41:21  Show Profile Send Punk a Private Message
Finns ingen lag om öppet köp
Iaf inte om du fysiskt varit i butiken och handlat

Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:45:03  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by Punk

Finns ingen lag om öppet köp
Iaf inte om du fysiskt varit i butiken och handlat



Blir återigen osäker när jag märker det massiva stöd som HK 670 har. Hmmm...har man blivit van vid skrällig loudnessbas? Hemska tanke! Tar nog och åker tillbaka till butiken och ber att de spelar min förstärkare och kommer med ett utlåtande. Kanske kan få en annan HK 670 att lyssna på också som referens. Den som söker han finner...

Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:45:38  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Jag är helt förbryllad. Jag har själv ägt 650 och haft 670 hemma. Dålig bas var det sista jag tänkte på. Visst, den kan nog behöva spelas in, men det ändrar ju inte så mycket. Mycket skumt.

Sådant skall man sjunga om, inte leva efter
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:46:52  Show Profile Send ayayay a Private Message
Har du testat "Source Direct" -knappen?

Den som kräver en grop, använder oftast spade.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:52:14  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Om jag minns rätt, så är öppet köp en lagstadgad rättighet endast då kunden köpt något via dörren eller telefon.

- - -

Det råder även viss förbistring kring detta med garanti...

Jag har haft samtal med konsumenter som är övertygade om att de blivit felaktigt behandlade i fall som nedan:

En kund köper ett bilbatteri.
Vi lämnar en frivillig garanti om två år. Efter ett och ett halvt år reklamerar kunden sitt batteri. Vi accepterar reklamationen och lämnar kunden ett nytt batteri. Nu finns det en del kunder som hävdar att de skall ha två års garanti även på det nya batteriet!

Jag har viss förståelse för ett dylikt åberopande om det bottnar i att lura oss. (Jo, faktiskt! Den peronen är ju i alla fall inte korkad!)
Men många tycks tro att det verkligen skall gå till på detta sätt! Om det vore såhär och man har "tur", så pajar batteri nummer två strax innan den nya garantin går ut, man får ett nytt igen etc i all evighet...

Mvh
:-)

Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:52:37  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by ayayay

Har du testat "Source Direct" -knappen?

Den som kräver en grop, använder oftast spade.


japp, då låter det inte heller bra. Faktiskt ännu sämre. Kan mitt problem ha med min gamla CD-spelare att göra (Pioneer inköpt 1991)?

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:53:41  Show Profile Send niklass a Private Message
njae jag är ingen hk fan eller så men den har ju fått extremt bra kritik 670:n...
ok my bad... jag hade för mig att det fanns lagar om öppetköp... har aldrig varit med om att man inte får tillbaka pengarna.. (bra butik här i kalmar)

ja min personliga uppfattning är att det finns en MKT dålig hifibutik i växjö... detta baseras på helt egna erfarenheter.

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:54:27  Show Profile Send ayayay a Private Message
Juridik i praktik!

För att få pengarna tillbaka så måste det bevisas att: antingen är vara defekt, eller att den skiljer sig från säljarens beskrivning av varan.

EX: Jag hade en HK750 cd-spelare. Jag märkte efter ett tag att den "surrade", nåt förskräkligt, vid avspelning av diverse cd-skivor.
Jag lämnade in den, de byte lite grejor i den. Fick tillbaka den med motiveringen "den skall låta så". Trist tänkte jag, man vill ju inte ha en såkallad "hifi" cd-spelare som låter som en cd-rom.
Jag gick till affären och förklarade att jag inte va nöjd med varan.
Det hade ju inte framgått vid köpet att "den låter så". Jag hävde köpet, fick pengarna, gick sen o köpte annat.

OBS! Det är enbart i sådana här fall man kan "häva" köpet. Kontakta din lokala konsument-omudsman. Han/hon kan hjälpa dig vidare (om de skulle jävlas)

Den som kräver en grop, använder oftast spade.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:55:25  Show Profile Send sopwith a Private Message
hej

Efter mycketfunderande och lyssnande så har jag äntligen bestämt mig - jag lämnar tillbaka min nyinköpta HK 670. Som den trogne forumbesökaren kanske sett har jag under två veckor ställt massvis med mer eller mindre basala frågor om förstärkare i allmänhet och HK 670 i synnerhet (en riktigt korkad fråga har också varit på tapeten).

Finns inga korkade frågor, däremot finns det gott om korkade svar....

mvh

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:57:46  Show Profile Send ayayay a Private Message
qoute:
japp, då låter det inte heller bra. Faktiskt ännu sämre. Kan mitt problem ha med min gamla CD-spelare att göra (Pioneer inköpt 1991)?

Det kan det defenetivt vara. I "source direct" läget så spelar den ju utan "equn"
Då beror det väldigt mycket på cd-spelaren.
JAg har själv haft en HK670, underbar maskin. Men jag ville hellre ha rör, därför bytte jag. Men jag upplevde aldrig att det blev för mycket bas. Har filter på cd-spelaren? (manuellt valbara filter)



Den som kräver en grop, använder oftast spade.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/13 :  11:04:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Min erfarenhet är att all elektronik, även kablar behöver spelas in, från mina 'billiga' NAD erfarenheter till 'mellanpris' Quad, från supra ply till Clou 610.



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000