HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur mäta högtalar-motstånd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2004/02/09 :  15:05:19  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Som sagt, hur skall jag bära mig åt Är inte direkt någon elektriker så ber om en ganska pedagogisk förklaring...

Det funkar väl inte att bara mäta rätt av på terminalerna mellan plus och minus med en multimeter inställd på Ohm Man måste väl ge högtalaren någon signal/ström Jag menar, alla högtalare har ju olika dippar beroende av frekvensen som högtalaren matas med, ex 50Hz = 4,3 Ohm, 1,5KHz = 6,1 Ohm

Jag behöver alltså veta hur mina högtalare beter sig för att kunna välja slutsteg lättare.

Tack på förhand
Martin

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/09 :  15:16:53  Show Profile Send DIYamps a Private Message
mät impedansen med programmet Loudspeaker LAB 2
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2004/02/09 :  17:27:27  Show Profile Send Gson76 a Private Message
DIYamps,
Det måste finnas ett enklare sätt?! Varför blanda in datorn räcker det inte med en hederlig multimeter längre?
Ingen annan som gjort liknande mätningar?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/09 :  17:47:08  Show Profile Send Flint a Private Message
Gson76
Jo du kommer ganska långt med en multimeter. Det som oftast sätter impedansen är baselementet. När du ohmmäter direkt på lådans anslutning är det med stor säkerhet baselementet i serie med någon spole du mäter. Ett åttaohms element brukar ligga på ca sex ohm dc. Spolen lägger till ca 0.5 till 1 ohm. Ett fyraohms element ligger på strax under fyra ohm. Nu kan det ju vara så illa att tillverkaren har tokat sig med filtret och på det sättet hamnat på en låg impedans vid någon frekvens. Det kan du inte se med den här mätningen. Då bör man mäta mäta med datorn och ett program och svepa över hela frekvensområdet. Det går också att mäta manuellt med tongenerator och ett skåp och multimeter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000