HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 dipol sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:04:37  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
tjena tjena... ja kolla runt lite på nätet efter dipolsubbar.. vad jag kom fram till var att de såg lättbygda ut, och de var tydligen lättdrivna också.. jag hade tänkt mig att bygga bara en sub till min hemmabio (kör med en bilsub nu =S )... vad jag inte riktigt förstod var allt dedär snacket om EQ:s o sånnt.. jag är ganska säker på att jag inte behöver dela den (gör väll hemmabio stärkaren) men risken finns ju att delningen inte kommer tillräckligt lågt.. jag hittade ett intressant projekt där d va en kille som byggt ett soffbord av subben, perfekt ju, slipper ha en låda till...

min fråga är vilka extra delar jag behöver, jag hade tänkt mig d billiga mds basarna och hela paketet ska drivas med min nad 3100.. vilka är för/nackdelarna med fler/färre element? och hur ska dendär soffbordsgrejen kopplas (nån som vet vad jag menar, länka gärna till d byggt för ja kan ente hitta det igen.)

tack för hjälpen //johan

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:27:19  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Kom nu ihåg att det är väldigt lätt att få elementen att bottna när dom inte får motrycket de normalt får av lådan, jag glömde bort det en gång och krämade på, *PANG* sa det när talspolen slog i magneten men lyckligtvis överlevde basen men fick säkert en buckla i nederkanten på spolen men rädd blev man. Så var försiktig med basen/basarna, jag tror att basar med lång slaglängd funkar bättre i dipolsubbor och seriekoppla elementen så blir konutslaget bara hälften för given volym.
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2004/02/08 :  19:58:36  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1841&postdays=0&postorder=asc&start=0 hittade länken till "soffbordet" vad tycks??
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/08 :  20:44:15  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Tråkit om man måste ställa bordet mitt för en dörröppning eller dykigt. Tänkte mest på placering.


Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/08 :  21:41:14  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Elementen pallar jäkligt mycket mindre i Dipollådor då de inte får sitt naturliga motstånd i dessa men...
Personligen föredrar jag att bygga en dipolsub med basar som har stor slaglängd för att de inte ska bottna för lätt.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:34:21  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om man väljer ett element med Qts på runt 0.7 har det sitt rätta motstånd i en dipol. Problemet med bottning orsakas av att nivån måste korrigeras upp vid lägre frekvenser pga akustisk kortslutning. Vid en normal delningsfrekvens på 100Hz och användning ned till 25Hz blir nivåkorrigeringen 12dB vid 25Hz och elementen måste flytta 4ggr så mycket luft som en sluten låda med samma element.

Dipolbasar är enkla att bygga men det krävs element som kan flytta mycket luft om man vill ha hög nivå och sådana element med lämpliga data är inte så lätta att hitta, jag har letat MYCKET.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/08 :  23:03:00  Show Profile Send DIYamps a Private Message
lazyworm, som jag skrev då.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/02/08 :  23:29:21  Show Profile Send flintan a Private Message
"min fråga är vilka extra delar jag behöver, jag hade tänkt mig d billiga mds basarna och hela paketet ska drivas med min nad 3100.."

Du behöver en aktiv EQ för att kompensera den akustiska kortslutningen som uppstär mellan fram och baksidan av elementet.

"vilka är för/nackdelarna med fler/färre element? och hur ska dendär soffbordsgrejen kopplas (nån som vet vad jag menar, länka gärna till d byggt för ja kan ente hitta det igen.)"

Fränt bygge det där. Jag har själv tänkt bygga dipolsubbar, två st med två element i varje, med dom där elementen. Har köpt element och allt för mer än ett halvår sen men inte haft tid att bygga än.

Du får många fördelar med fler element eftersom det blir mindre konrörelser/samma ljudtryck. Enda nackdelen är väl att det tar plats men det får man nog räkna med om man ska bygga dipolsubbar.

edit: stavfel

Edited by - flintan on 2004/02/08 23:30:51
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:06:17  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
man kan ju bygga dipolen av samma modell som Linkwitz gjort till beethoven, då tar de väldigt liten plats med 2 eller 4st 12"are.

Mats: Jo så e det ju förstås, jag tycker att Adire har flera element som är mer eller mindre optimala för dipolsubbar av olika prisklasser, allt från DPL till Tumult
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/09 :  18:59:12  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag måste rätta mig själv lite, det krävs t.o.m mer än 4 element för att motsvara ett element i sluten låda om inte baffeln är 1.7m. Redan vid 100Hz föreligger kortslutning och nivån sänks men ingen dipolkompensering behöver göras för frekvenser över delningsfrekvensen.

Adire har några element som ser bra ut, jag rekommenderade en kille som köpte mitt filter DPA12 och han blev väldigt nöjd med resultatet.

Ett par exempel på andra element som är användbara men ganska dyra:
http://www.lambdacoustics.com/drivers/DIPOLEdrivers.html
http://www.partsexpress.com/ (Dayton IB 12" och 15")

Här är en som provat lite:
http://sho.mystarband.net/BBContent/BBBass.html
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000