Author |
Topic |
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 07:35:05
|
såg att mdf-skivorna glidit lite under natten , medans de suttit i press för limningen. Så ändstyckena sticker ut lite utanför skivans plan, ca 0,2-0,4 mm. Hur mycket kan man dölja med fanering, m a o hur mycket svett skall jag lägga på att slipa?
I ett av fallen blev det tvärtom, tyvärr. Skivan "reser sig" ca 0,3 mm ovanför ändstyckena. det blir en del att slipa...
mental note: skaffa flera tvingar...
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
Johannes
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 08:35:14
|
Jag håller också precis på med fanering, och hade samma problem. Jag skruvade ihop mina stycken, och pga onnogrannhet i förborrningen skiljer det också 0.2-0.5mm längs kanterna. Jag använde spackel, så mycket enklare än att slipa ner MDF:en. Och faneret fäster fint på spacklet (även om det kanske är en risk?)..
/Johannes
|
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 10:15:51
|
Jag föredrar nog också att skruva. Det blir enklare att passa in bitarna. Men om man missar lite är ju inte hela världen. När kantbitarna sticker ut är det bara att ta fram sandpapper och "sliplanka". Om mittenbiten sticker upp kan nog spackling vara nödvändigt. Använd tvåkomponentsspackel. Den sjunker inte ihop och du behöver bara spackla en gång. Det är viktigt att man använder en planka eller något annat styvt så man inte får runda kanter. FAnéret sväljer en hel der repor och jack. Men om en bit sticker upp en halv millimeter så kan det bli lite tokigt. Speciellt om man har tänkt att sedan lackera. |
Oops! I did it again |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 10:37:13
|
Enklare är att borra två eller fler hål och sedan lämna borrarna kvar medans limmet torkar. |
|
|
big-olle
Member
198 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 11:05:47
|
Ett tips är att använda spännband på "skruvtvingar". Jag använde bra 2 st per högtalare när jag limmade mina (hade förvisso kexat innan). |
BAT out of hell (and then back again). |
|
|
|
Topic |
|