HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 fanering+slipning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/02/09 :  07:35:05  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
såg att mdf-skivorna glidit lite under natten , medans de suttit i press för limningen. Så ändstyckena sticker ut lite utanför skivans plan, ca 0,2-0,4 mm. Hur mycket kan man dölja med fanering, m a o hur mycket svett skall jag lägga på att slipa?

I ett av fallen blev det tvärtom, tyvärr. Skivan "reser sig" ca 0,3 mm ovanför ändstyckena. det blir en del att slipa...

mental note: skaffa flera tvingar...

/rickard

I m only in it for the DIY

Johannes
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/02/09 :  08:35:14  Show Profile Send Johannes a Private Message
Jag håller också precis på med fanering, och hade samma problem. Jag skruvade ihop mina stycken, och pga onnogrannhet i förborrningen skiljer det också 0.2-0.5mm längs kanterna. Jag använde spackel, så mycket enklare än att slipa ner MDF:en. Och faneret fäster fint på spacklet (även om det kanske är en risk?)..

/Johannes

Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/02/09 :  09:56:23  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
varför inte använda plugg/skruv? då kan dom inte göide.. billigare än att köpa fler tvingar(iofs bara bra med mer tyryck)!

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2004/02/09 :  10:15:51  Show Profile Send divander a Private Message
Jag föredrar nog också att skruva. Det blir enklare att passa in bitarna. Men om man missar lite är ju inte hela världen. När kantbitarna sticker ut är det bara att ta fram sandpapper och "sliplanka". Om mittenbiten sticker upp kan nog spackling vara nödvändigt. Använd tvåkomponentsspackel. Den sjunker inte ihop och du behöver bara spackla en gång. Det är viktigt att man använder en planka eller något annat styvt så man inte får runda kanter. FAnéret sväljer en hel der repor och jack. Men om en bit sticker upp en halv millimeter så kan det bli lite tokigt. Speciellt om man har tänkt att sedan lackera.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/02/09 :  10:37:13  Show Profile Send Lash a Private Message
Enklare är att borra två eller fler hål och sedan lämna borrarna kvar medans limmet torkar.
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/02/09 :  11:05:47  Show Profile Send big-olle a Private Message
Ett tips är att använda spännband på "skruvtvingar". Jag använde bra 2 st per högtalare när jag limmade mina (hade förvisso kexat innan).

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000