HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 switchat nätagg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/08 :  11:16:31  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Hallo alla diy-glada!

Jag har en liten 20 watts försärkare här som jag har byggt ihop men den har ett litet problem, när det drivs med ett switchat nätagg till en bärbar dator så är basen helkokko, bara skorr och grynig men tar jag ett 12 volts battery so spelar den hur fint som helst. Nu är det även så att med batteriet so blir basen även grynig och skorrig om jag kopplar bort en spole som jag har i serie mellan förstärkaren pluspol och strömkällan men spolen inverkar inget med det switchade nätagget. Vad är det som för denna konstiga effekt med nätagget ??? Är det högfrekvent skräp som ställer till det för förstärkaren eller ??? och varför blir det lika om man kopplar bort spolen för strömmatningen ???

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/02/08 :  12:36:29  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Har du kollat så den inte är på gränsen till självsvängning?
Störningar på ingången och speciellt högfrekventa som från switchat brukar kunna avslöja sånt.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/08 :  14:50:05  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Självsvängning tror jag inte är problemet, enligt schemat ska det va en spole för spänningsmatningen, med den spolen och ett batteri spelar stärkaren hur fint som helst men så fort spolen förbikopplas eller att nätagget kopplas in så blir basen konstig.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:06:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
En spole i serie bör ju inte spela någon roll om du matar med batteri (det är ju så mycket DC det bara kan bli, induktansen spelar ingen som helst roll). Det kan inte vara så att det är spolens dc-resistans som spelar in?
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:10:24  Show Profile Send DIYamps a Private Message
utan spolen fast med batteriet så låter förstärkaren lika illa som med nätagget men med spolen så funkar den som den ska med batteriet men med nätagget spelar det ingen roll om jag har spolen eller ej.
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2004/02/09 :  11:35:41  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Kolla vad som händer med ditt switchade nätagg vid noll resp. max last. Kan vara bra att veta om utspänningen gör något konstigt =)

Kan du lägga ut en ritning på hur du har kopplat? Jag hoppas att du har elektrolyter, på ~100uF eller så, nära utgångstrissorna.

Hur stor är drosseln?

/Marcus
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/09 :  13:11:32  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Nu har jag gjort lite tester, med en fjärde ordningens bandpasslåda och ett delningsfilter från biltema så kan man kräma på en del utan att man hör en massa oljud annar är att porten pruttar men med en vanlig sub så blir det skitäcklig dist redan på låg volym, nätagget stannar dock konstant på 15 volt oavsett hur mycke jag spelar, nu verkar inte spolen påverka nå mer. Hade problem att få stärkaren och funka i början så man skickade utt "full power" ut i högtalarn så jag funderar på om det kan va utgångs steget som tagit skada av det. Förstärkaren är baserad på en krets som heter uPC1230H2.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000