HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Fattigmans högtalare "amatör "
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:00:29  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hejsan ! tänkte jag skulle prova på och skriva en recension om mina ny inköpta fattigmans högtalare ! lite skämigt här när alla har så bra grejor men alla har ju inte råda att köpa sådana grejor.
(jag har ut gått från priset när jag har recenserat !)


högtalarna är ett par Proson Conquest 6030 en ganska så hög högtalare
i körsbärs faner och fronten är lackad i svart piano lack ganska lyckad design.

jag var på jackt efter en så billig högtalare som möjligt men den fick ju inte låt jätte dåligt heller så jag kollade på lite olika högtalar märken men bestämde mig för dessa.

Conquest 6030 består av 2 stycken 6.5 " basar och ett 6.5 " mellan register och en Superaudio Dome Neodynium magnet som tydligen enligt papper ska nå hela 32000 Hz jaja får ta det med en nypa salt.

jag måste säga att jag är förvånad över hur bra dess högtalare låter,
det låter inte som ett par högtalare för 1995 :-
6030 har en rikligt med tryck i basen och med 6.5 " mellan register som möter på ett snygt sätt, diskanten är väl upplöst och har ett fint klang. Högtalaren har et varmt ljud som inte sticker ut direkt och lyssnings glädje och låter bra med de flessta musik stilar och passar bra in i ett hemma bio system


Har du som jag riktigt dåligt med pengar så ta en titt på Proson Conquest 6030 !

MvH Richard

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:21:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Bra recension
Trevligt med en recension av en "normal" högtalare emellanåt, även om många (och tyvärr också jag) tycks "behöva" högtalare som kostar 15-25 gånger så mycket som dina Proson för att kunna njuta av musik så är det bra att bli påmind ibland om att man kan få väljud för mer rimliga pengar.

Hoppas du blir nöjd med dina nya högtalare

En liten följdfråga bara: Vilken förstärkare driver du dem med?
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:33:16  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Tackar =)

jo man drar iväg en del !
Själv tävlar jag inom Sasca = Bra ljud i bil så dit går alla mina pengar så fick bli något billigare hem !

Oj det glömde jag skriva !

Reciver : Pioneer VSX D-711
även några andra recivers innan jag köpte min :
Yamaha 440 och 740 och en Sony STR-DB2000 men tyckte Pioneeren var den
bästa i 5.1 yamahaerna var bra i 2 ch och sonyn var jag jätte missnöjd med !

DVD : DV - 464s
Kabel 4 cm2 SUPRA

MvH Richard

Edited by - Richard Hughes on 2004/02/09 03:42:58
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/02/09 :  05:28:06  Show Profile Send Fidelity a Private Message
"tävlar i Sasca"? Är det riktiga tävlingar vi snackar om?


Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2004/02/09 :  12:50:28  Show Profile Send har-man a Private Message
Jag antog att det var där pengarna låg.. i bilen alltså.
Golf 4:a är det somm gäller nu va?
Legitimerad EC3á under bengt-åke ;-)

/aLEX

Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/09 :  13:13:40  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hejsan !

visst är det riktiga tävlingar !

japp Golf 4:a är det som gäller i år ! komer att stå färdig till Påsk på Elmia =)

MvH Richard Hughes
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/10 :  01:00:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Trevligt, bra att du är nöjd och som "f95toli" säger, allt behöver inte kosta massor med nollor.

Bravo
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/10 :  11:16:08  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Nöjd och nöjd man hade gärna tagit något bättre ! Far har ett par fina B&W i stora rumet som han fick när han sluta jobba där ! och dom är det fint ljud i ! men mina låter bra för den pengen !

MvH Richard Hughes

Edited by - Richard Hughes on 2004/02/10 11:36:55
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/15 :  04:22:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Då finns det plats för uppgraderingar, vitsen är ju faktiskt att man skall bli nöjd "för pengen", sedan får vi drömma vidare om de stora prylarna.

Bravo
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/15 :  12:29:59  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Ja visst är det så ! =)

MvH Richard Hughes
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/02/16 :  00:00:31  Show Profile Send octavia rs a Private Message
quote:
Själv tävlar jag inom Sasca = Bra ljud i bil så dit går alla mina pengar så fick bli något billigare hem !



Kul att det finns fler som gillar bilstereo här på forumet.

Vad använder du för grejor i bilen?

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/16 :  15:35:37  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Kör endast med DLS i år !

Head unit
Pioneer DEX P99r

Slutsteg :
1ST DLS A 4
2ST DLS A 1

Subar :
2st DLS W710

Framsystemet har jag inte bestämt än !

Men bilen kommer stå utställd i påsk på Elmia Custome motor show !
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/02/16 :  15:51:31  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Trevlig anläggning du har

Vilken klass tävlar du i?

Sjäv så har jag oxå en P99 cd, fast sen så har jag Audison VRX 6.420 steg, Focal Polykevlar 165k framsystem och Focal Polykevlar 33K bas.

Jag har även en DLS Z-match till basen för att få ner impedansen ifrån 4 till 2 ohm så att steget lämnar mer effekt.

Jag kan rekommendera att du lyssnar på Focal, det är lätt det bästa framsystemet som jag ägt.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

Edited by - octavia rs on 2004/02/16 16:05:35
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/16 :  17:13:06  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Vet inte villken klass än men förra året körde jag Amatör 30 000 :-
2002 blev jag Svensk mästare i Amatör 15 000 :-
Men i år har jag köpt en ny bil som jag bygger i så får se lite vad det blir av det ! =)

MvH Richard Hughes
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/02/16 :  17:57:18  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Där ser man, jag har oxå tävlat ett år i sasca, jag tror det var 2000 om jag inte är helt fel på det. Jag tävlade i rookie 25000:-, lyckades som bäst få en delad första plats, och några lite sämre placeringar . Men då hade jag inte samma anläggning, Kenwood PS steg, Kicker Solobaric bas, DLS R6 midbas och DLS U4 kit.

Men tyvärr så är det alldeles för lite tävlingar i Skåne och jag hade dåligt med tid att köra runt i vårt avlånga land så jag lade tävlandet på hyllan, det är lite synd för det var skit kul när man höll på med det.

Jag har lagt ner mer tid på min hemstereo istället, men man vet ju aldrig, man får kanske ett ryck och börjar tävla igen, men det känns som om konkuransen är rätt mycket hårdare idag.


Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/16 :  18:13:28  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Okej =) ja konkuransen är sten hård men det är ju skoj =)
jag själv lägger alla pengar som rullar in i bilen så hemma stereon har blivit lidande men var ju tvungen att uppdatera den så nu under låg säsong så har jag köpt lite prylar hemm !

MvH Richard Hughes
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/02/16 :  18:31:31  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Då träffar man kanske på dig på tävlingarna här nere i Skåne senare under året? Det kan ju vara kul att titta på din installation i bilen.
Brukar du tävla både på Vallåkra och hos Team Nasty?

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/16 :  18:40:56  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Ja visst ! ska ner till Tomelilla och vallåkra i sommar !
du kommer att kunna följa bygget på Http://www.stereo.just.nu också !

MvH Richard Hughes
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/02/16 :  18:56:32  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Kul då ses vi kanske i sommar. Ha det bra och lycka till med bygget.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/16 :  19:06:58  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Tackar =)
Go to Top of Page

thule
Member

86 Posts

Posted - 2004/03/06 :  22:57:38  Show Profile Send thule a Private Message
dls classic är bra för pengarna.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/03/07 :  23:52:11  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Halloj!
Verkligen kul med lite bilstereofolk här.Har också tävlat i SASCA. 01-02 med en blå Camry i R30. Har börjat studera så pengarna räcker inte till både bilstereo, hemstereo och makaroner så tävlandet får ligga på is ett tag. Men vi ses kanske på någon tävling i sommar ändå.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/19 :  23:01:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det heter inte Vallåkra det heter Vrålåka

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/19 :  23:52:05  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är bra att det kommer lite grejer som recenseras i riktigt billiga prisklasser också. Och att man säger som du Richard att det är i jämförelse med andra prylar i samma prisklass.
Det är ju inte många som har råd eller lust att köpa prylar i den prisklass som jag håller mig inom, men jag har heller inte alltid haft dom ekonomiska möjligheter som jag har idag.
Och idag har jag inte tid (eller lust - tid har man om man prioriterar) att lyssna på prylar i den billigare ändan.
Jag tror att skillnaderna i den billigare klassen är större än inom den såkallade High-End klassen och det är bra att det är någon som vågar recensera i den här prisklassen, då det kan uppfattas som att alla ska superhifianläggningar. I realiteten är det ju så att dom flesta av ekonomiska skäl inte kan köpa anläggningar i dom högre prisklasserna, men som ändå vill ha ut det mesta av sina surt förvärvade slantar. Det är där ni som testar apparater och högtalare i dom lägre prisklasserna kan bidra till forumet med tips.

Som jag brukar säga:
Gud varde med eder, själv har jag inte tid

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/03/19 23:53:03
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/03/21 :  12:58:45  Show Profile Send matså a Private Message
Bra sagt, JOrma.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:19:04  Show Profile Send poman a Private Message
Alldels rätt Jorma man behöver inte har en superduppeanläggning här
alla är välkomna hit recensera sina prylar oavsätt vad dom kostar.
Och som sagt alla har inte heller råd eller lust att lägga ut hur mycket som helst på hifi kanske prioterer på annat istället.


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000