HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Large eller small hur har ni ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:35:53  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hejsan !

har nu provat fram och tillbaka i några dagar om jag ska ha inställning Large eller small i mitt hemma bio ? hur har ni ?

MvH Richard Hughes

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/02/09 :  06:43:03  Show Profile Send goldfish a Private Message
Jag kör enligt följande, mina högtalare är inställda så här.

Jamo D870 frontar (Large)(30 - 22 000 Hz)
Jamo D830 center (small)(38 - 22 000 Hz)
Jamo D830 surround (small)(38 - 22 000 Hz)
Jamo D80SUR ex-surround (small)(50 - 20 000 Hz)

NHT U2 Subwoofers (delar vid 65Hz)(26 - 140 Hz)

Så kör jag det, försteget är ett Rotel RSP-1066.

Resten av anläggningen kan du se om du följer länken i min signatur.
Skriv gärna vad du har för prylar så är det lättare att hjälpa till.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

mikeett
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/02/09 :  08:09:28  Show Profile Send mikeett a Private Message
Jag har provat att ha alla högtalarna som small resp large men jag trivs bäst med

Front Dali 7A (Large)
Center Dali SC7 (Small)
Surround Dali R1000 (Small)

Förstärkeri Marantz SR4200 (förförstärkare + driver center o surround). H/K 640 driver frontar.

Saknar Sub, annars kanske någon annan inställning låtit bättre.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/02/09 :  10:18:50  Show Profile Send matså a Private Message
Jag har provat med small utom frontarna. Men då bli ljudet så smalt och utan kropp. Nej large låter bäst hos mig

Ego 515 (large)
Ego 313 center (large)
Ego 414 bakhögtalare(large)


Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/09 :  12:56:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
Man ska ställa in det efter vilken storlek på högtalare man har, inget konstigare än så....
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/02/09 :  17:44:15  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Jag kör large på mina JM Lab Electra högtalare, tycker helt klart att det ger det bästa ljudet hemma hos mig.
Men man får nog rätta sig efter storleken på högtalarna, kanske inte så roligt att köra en liten stativare med en 4" bas som large, man förlorar nog en hel del av ljud informationen.

Front: JM Lab Electra 926
Center: JM Lab Electra cc900
Surround: JM Lab Electra sr900
Subwoofer: JM Lab Electra sw900

Förstärkare: Pioneer VSA-AX10i
Dvd: Pioneer DV-868AVi

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/02/10 :  06:55:36  Show Profile Send goldfish a Private Message
"MartinH"

Storleken har faktiskt ingen betydelse i det här fallet, däremot hur frekvensomfånget ser ut.

Det handlar om hur långt ner högtalarna kan gå i Hz.
Inte hur stora de är rent fysiskt. (påverkar dock ofta)
Ser med tveksamhet på hur "matså" kör sin EGO uppsättning.
Jag anser mina D870 (30Hz) ligga i gränslandet mellan small/large.

Men "matså" har provat alla alternativ och kommit fram till att det blir bäst om han kör allt på large.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/02/10 :  06:56:48  Show Profile Send goldfish a Private Message
"MartinH"

Storleken har faktiskt ingen betydelse i det här fallet, däremot hur frekvensomfånget ser ut.

Det handlar om hur långt ner högtalarna kan gå i Hz.
Inte hur stora de är rent fysiskt. (påverkar dock ofta)
Jag anser mina D870 (30Hz) ligga i gränslandet mellan small/large.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/10 :  09:57:28  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Själv kör jag mina frontar som "small" trots att dom går ner till 28Hz, (+-3db).
Matså: Du borde få bättre ljud om Du kör centern och surrounderna som "small". Jag tyckte i alla fall att det blev bättre när jag laborerade med dom modellerna som Du har.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/10 :  10:07:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst kan man använda det som en finljustering för hur ljudet ska bli, men som en generell regel kan man köra dom efter storleken.. Men det kan ibland vara lite svårt att veta om det är en stor eller liten man har...

Jag tror nog man får lite jämnare ljud om man kör på samma runt om.

/Martin
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2004/02/10 :  10:55:02  Show Profile Send LJN a Private Message
goldfish: -Ett litet tips, när man sätter övre gränsfrekvensen för subwoofern som du till 65 hz så är risken stor att du förlorar en del "LFE-information" Det är så att LFE-kanalen kan innehålla information över 100 hz, ja tom ända upp till 150hz. Och jag vet ingen processor som kan "omdirigera" tex. LFE-information över 65 hz till fronthögtalarna?


/Lennart

Edited by - LJN on 2004/02/10 13:49:07
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/10 :  11:37:48  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men skärs inte det vid 80 hz i LFE kanalen i DTS/DD ???
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/02/10 :  12:38:03  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
MartinH:
Det finns några olika uppgifter om vad som gäller som översta gränsfrekvens. THX standarden säger 80 Hz, men vissa DD/DTS DVDs kan innehålla frekvenser upp till 120 Hz.
http://www.dtstech.com/media/uploads/pdfs/dolbyrvu.pdf

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/02/10 :  14:13:20  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
jag har fattat att man har större möjligheter att påverka basljudet om man kör alla högtalare som "small", då frontarna som ofta kan gå djupare än center och surround inte går att placera på så många olika sätt och därför så ska det vara svårare att kontrollera basen om man kör de som "large" än om man bara har en bas att placera (subwoofern alltså). Detta beror ju också på rummets storlek, våglängder och sånt. Jag talar inte av egen erfarenhet, det är vad jag hört...
//Kalle

Stereo Audio
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/02/10 :  16:11:13  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Grundtanken med bas management är att styra de lägsta frekvenserna (bas) till den eller de högtalare som bäst kan ta hand om basen.
LFE basljudet (0.1 kanalen) ligger som en egen kanal i DTS/DD DVDs och innehåller bara de lägsta frekvenserna (under 80 HZ* se mitt tidigare inlägg)) så denna kanalen kräver en högtalare som kan hantera låga frekvenser.
I musikinspelningar SACD / DVD-A så är det inte alla inspelningar som har information i LFE kanalen.

I en del högtalarupsättningar är det att föredra att även styra de lägre frekvenserna (subbasljudet), som normalt skulle återges av front/center högtalarna till subbasen som redan är kopplad till LFE kanalen. Men detta beror på många faktorer som förmågan att återge bas, placering och elementbestyckning.

Jag själv kör för tillfället två Subbasar, en för enbart LFE kanalen och en för subbasfrekvenserna från fronthögtalarna.
Så mina frontar står i large medan center och surround (bak) högtalare står i small med delning 60 Hz.
Förutom detta så har jag en upsättning Stereohögtalare som används enbart till tvåkanal, och dessa högtalare behöver ingen subbas.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/02/10 16:12:08
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/02/11 :  17:13:50  Show Profile Send matså a Private Message
Sten; jag har provat, men tycker large runt omkring låter bäst( ialla fall för mig)

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2004/02/13 :  10:48:04  Show Profile Send must a Private Message
Nu kommer jag att gå tvärtemot allihopa här, men kom ihåg att detta är från en teoretisk synvinkel.

I Dolby Digital skall samtliga kanaler vara kababla till peakar på 105dB. Och detta är på en fullrangesignal. Sätter ni era högtalare till "large" så får dom en fullrangesignal. Det finns väldigt få passiva högtalare (och aktiva subwoofers) som klarar av att återge 25 Hz i 105dB. Då pratar vi the highest of high-end och slusteg på uppåt 300W per kanal.
Så det enda sättet att klara av den saftiga dynamiken på ett filmsoundtrack är att sätta högtalaren till "small", och avlasta den och slusteget från att försöka prestera lågbas. Att ta bort lågbasen från signalen motsvarar teoretiskt en dubbling av wattstyrkan. Att sätta en högtalare till small ger med andra ord samma effekt som att köpa ett nytt slutsteg på dubbla wattstyrkan. Man kan helt plötsligt spela mycket högre utan distortion.
Och subben klarar jobbet att spela lågbas MYCKET bättre än övriga högtalare. För oss vanliga dödliga med system som kostar mindre än en årslön så finns bara vinster att göra genom att köra högtalarna som small och skicka all bas till subben.

Att köra med en mix av small och large är faktiskt ännu värre. Om man har frontarna som large och övriga som small så får man en ganska kul effekt. Centern och bakkanalerna kommer helt plötsligt ha bättre bas än vad frontarna har eftersom deras bas hanteras av subwoofern. Frontarna kommer att maxa ut och dista långt före subben (om man nu har en sub som är värd namnet).

Med andra ord, det mest ekonomiska och mest dynamiska systemet består av fem identiska högtalare alla satta till small plus en kompetent subwoofer som kan hantera all bas. Det finns dessutom akustiska fördelar med att låta all bas komma från en källa istället för fem. Det gör en större chans att bli av med interferens och stående vågor i rummet. Lustigt nog så är det just ett sånt här system som THX har rekommenderat hela tiden. Inte utan grund må jag säga.

Men det kräver en bra sub och att man verkligen justerar in den ordentligt. Det vanligaste misstaget är att ställa subben alldeles för högt. Det gör att den mellanbas som fortfarande kommer ur övriga högtalare kommer att maskeras av den för höga lågbasen. Då låter det tunnt och basen saknar attack, för attacken i basen kommer ifrån mellanbasen inte subben. Det blir också lättare att lokalisrea subben, för dom övertoner i mellanbasen som skall komma från högtalarna och ge dig riktningsillusionen maskeras av lågbasen. Man hör bara subben. Ställ ner volymen på subben, experimentera med att flytta runt den. Det ska inte låta tunt, det är bara rumsakustiken och/eller justeringarna som spökar.

Men som sagt, allt detta är bara teoretiskt så ställ in grejorna som ni tycket låter bäst, Det beror på hur man är lagd.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/13 :  12:09:08  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Instämmer helt och hållet, med undantaget att jag tycker att man kan blanda "small" och "large".

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/02/13 :  12:19:15  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
must: Håller med dig. Men jag tycker ändå att man kan ha två Subbasar, en för LFE och en för att ta hand om de lägre frekvenserna från frontarna. Detta kräver dock en hel del exrimenterade.

Så i de flesta fall blir det bäst resultat om subbasen får återge de lägre registrerna från 5.0 (Front center och surround) kanalerna och 0.1 (LFE) kanalen.

Det finns ytterligare en variant och det är att ha flera subbasar (som tar hand om samma signal, altså både från 5.0 och 0.1, Och placera dessa subbasar på olika ställen i rummet för att reducera stående vågor och andra resonanser.
Fyra subbasar sägs vara den optimala lösningen. Jag har dock bara provat med tre st.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/02/13 :  12:48:07  Show Profile Send matså a Private Message
När jag hade alla på small, så blev ljudet platt och mindre kropp så att säga.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/02/13 :  14:31:43  Show Profile Send goldfish a Private Message
Mitt NHT U2 Evolution system loopar med frontsignalerna genom det aktiva delningsfiltret, så subbarna jobbar alltid.
Kopplar in både LEFT FRONT/RIGHT FRONT och .LFE i filtret NHT X1.
Därefter så går LEFT FRONT/RIGHT FRONT vidare till Rotel RB-1090.
Signalen för .LFE går vidare till NHT A1.

Har en inställning för "vanlig bas" och en inställning för ".LFE bas"

Skall prova att labba med small/large på frontarna.
Kan även i mitt försteg ställa subwoofer på YES/NO/MAX och vid max så hjälper den även högtalare satta till large.

Kommer att prova även den varianten då jag satt upp anläggningen efter senaste ombyggnationen.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2004/02/13 14:32:18
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/02/14 :  02:11:21  Show Profile Send Kero a Private Message
Mycket vettigt inlägg av must, bra förklarat.

Hur man ställer inte högtalarna beror ju mycket på hur avancerad "Bass Management" man har i sin förstärkare/processor. Jag kör alla högtalare på small med delningsfrekvenserna ställda på 50Hz för front och bak och 50Hz på subben.
Hade jag inte haft så flexibelt Bass Management, t.e.x om man bara hade haft 80Hz som delningsfrekvens för small då hade det inte fungerat så bra utan då hade jag fått köra åtminstone frontarna på Large och dela subben vid 50Hz.

Fast jag hade nog skaffat mig nånting med flexiblare Bass Management istället.
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/14 :  17:15:46  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Jag har testat lite med att ändra centen från large till small, tycker att det låter mycket tunnare med centern som small. Det blev mycket bättre tryck i rösten på Eagles "Hell Freezes over". Min center är en "Kef model 100", så numera är alla högtalarna inställda som large i min processor (Thule PR250).
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/02/14 :  22:29:39  Show Profile Send Kero a Private Message
Hur har du subben inställd då ?
Den ska ju ta över där center beskärs om allt är rätt inställt. Man ska ju inte förlora bas information för att man väljer "Small", man ska ju bara omdirigera basen.
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/14 :  23:27:26  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Jag har ingen sub, för en lägenhet räcker det med mina vanliga frontar. Tycker inte att det borde bli sån stor skillnad om man bara omdirigerar basen till frontarna istället, men både jag och brorsan tyckte det var mycket mer tryck i ljudet med "large" istället för "small".
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/14 :  23:35:41  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Blir skillnad med en sub får mer djup och fylligare ljudet ! blir ju mer bas när man kör large för då kör man ju full frekvens eller jag kanske har fattat fel ?
själv så får jag dela suben jätte högt om jag kör small för det lägsta jag kan dela är 100 Hz så måste väll vara bäst att köra Large då ?????

MvH Richard Hughes
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000