Author |
Topic |
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 01:31:11
|
Tjillevippen,
Jag står i valet och kvalet att uppgradera mitt "analoga" front end och behöver därför höra forumets rekommendationer gällande RIAA-steg upp till 3000-4000:-
Idag sitter jag med en Pro-Ject RPM4 med Ortofon MC-1 Turbo PU och den befintliga RIAA:n är en Pro-Ject Phonobox.
Jag funderar lite på en Clearaudio Basic, är det någon som har några erfarenheter utav den - eller har något annat tips på något som är värt att kolla upp?
/Robis |
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 02:42:22
|
Den enda jag hört i den klassen är Musical Fidelity's X-LP, för 2500-3000kr. Den är bra, klart värd pengarna! Men det kan finnas någon bättre jag inte vet om.
|
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 04:49:08
|
Just ja, "Burken" hade jag ju helt glömt bort
Har du en sån själv? Tyckte att jag nyss läste det i en annan tråd på musikavdelningen..
|
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 07:48:50
|
quote: Originally posted by Robis
Just ja, "Burken" hade jag ju helt glömt bort
Har du en sån själv? Tyckte att jag nyss läste det i en annan tråd på musikavdelningen..
Hej Robis
Självklart skall du ha en burk från Musical Fidelity köp dock helst den senaste varianten X-LPS. Den kostar ca: 2900 kr hos t ex vinylbutiken.com. detta Riia har givetvis både Mm och MC ingång. Så det blir inga problem med pickuperna. Mvh Kenth
|
|
|
n/a
deleted
776 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 09:03:02
|
Musical Fidelity X-LPS är som sagt grymt trevlig... Kostar 2950:-
Sen gör Rega en lite burk som heter "Fono".. kostar 2600:- i MM-version.
//X-ray
"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det."
-Voltaire |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 09:21:01
|
Ett absolut måste är att lyssna till Black Cube, lite utanför din uppsatta budget. Men den är sanslöst bra, tror den går lös på en 5500:- eller något.
En annan kul RIAA är holfis lilla batteri RIAA, tror den ligger runt 3500- 4000:-
Mvh Audionet
"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda" |
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 12:49:32
|
Tack för alla förslagen,
Musical Fidelity:n kan jag nog låna hem från min favorithandlare för test i hemmet, så den verkar vara en vettig kandidat.
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 12:51:27
|
Och den finns på Sontec, ellerhur? :)
quote: Originally posted by Audionet
Ett absolut måste är att lyssna till Black Cube, lite utanför din uppsatta budget. Men den är sanslöst bra, tror den går lös på en 5500:- eller något.
En annan kul RIAA är holfis lilla batteri RIAA, tror den ligger runt 3500- 4000:-
Mvh Audionet
"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 12:52:30
|
Jag har också en MF XLPS och detta är ett bra alternativ. Helst skall man också ha det externa nätaggregatet, som de inte tillverkar längre. XLPS kommer bara med en enkel nätadapter. En viktig skillnad mellan bra och riktigt bra phonoförstärkare är strömförsörjningen. Jag tror att Clearaudio Basic och Black Cube kan vara väl så bra. Med Black Cube finns en uppgraderingsmöjlighet vad gäller strömförsörjning om man inte köper den bättre modellen direkt. Kan fås till rätt hyfsade priser direkt från Tyskland.
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 12:55:43
|
Robis, Ja jag har den. Köpte den för den fick bra kritik i en hifi tidning. Den är bra. Men jag tror nog att du höjer budgeten lite till Black Cube som Audionet pratar om. Kan berätta vad Michael Fremer, analog guru på Stereophile sa i recommended components där den fick Class B och $$$ = MKT prisvärd. "The improved Cube is one of the high end's greatest values. It's as good as most phono sections costing twice as much - but don't expect miracles. It doesn't reach the exalted levels of the best in Class A, especially in terms of dynamics and resolution of inner detail. But what do you want for [the price]? Quiet? Harmonic Riches? Flexibility? You got it!" Tror det kan vara en klar förbättring mot X-LP/X-LPS
|
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 13:13:05
|
Det stämmer nog bra Niklas, man kan nog hitta den på Sontec (Black Cube).
Jag har också sett precis som nin skrev att Black Cube har fått mycket fin kritik i USA, och då skall man komma ihåg att den kostar runt 700$ i USA har jag för mig.
Mvh Audionet
"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda" |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 13:21:21
|
Jag har själv en Densen riaa som jag inte har provat än. Men den har fått bra respons när den har testats. (Skivspelaren är bara ett av projekten som inte är klart än.)
|
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 14:15:28
|
får väl sticka ut huvudet lite med att säga att x-lps inte är ngt vidare roligt. kompetent ja men som sagt inget man vill skriva spaltmeter om. ClearAudio Basic är i mina öron ett roligare alternativ. black cube är bästa alternativet för en någorlunda vettig penning. men kolla beg marknaden.
sayonara
|
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 14:53:47
|
Per: Du har väl en McCormack Linedrive du oxå? (Har för mig att jag såg en bild på din anläggning i en annan tråd)
Du har inte stött på några problem när du matchade Basic:en med det passiva steget?
Det stod för övrigt en beggad McCormack Micro PhonoDrive inne på Hifihuset i Örebro. Någon som har några erfarenheter av den? |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 14:54:39
|
quote: Originally posted by Per
får väl sticka ut huvudet lite med att säga att x-lps inte är ngt vidare roligt. kompetent ja men som sagt inget man vill skriva spaltmeter om. ClearAudio Basic är i mina öron ett roligare alternativ. black cube är bästa alternativet för en någorlunda vettig penning. men kolla beg marknaden.
sayonara
Å jag gick faktiskt i illusionen att x-lps var en bra riaa. Har du något mer tips upp till 10kkr mvh dole
//dole\\ "Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
|
|
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 15:36:01
|
quote: Originally posted by dole
sayonara
Å jag gick faktiskt i illusionen att x-lps var en bra riaa. Har du något mer tips upp till 10kkr mvh dole
//dole\\ "Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
I så fall rekommenderar jag Bladelius RIAA för ca 7-8000. Har både RCA och XLR ut. Betydligt bättre än en Michelle för samma pris som jag hade tidigare.
AR PH3 SE (27')låter naturligare och luftigare men dock mindre dynamisk än Bladelius. Hade priset varit lika hade jag nog valt AR. Men nu skiljer det en faktor 4. |
|
|
Per
1218 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 16:00:41
|
quote: Originally posted by Robis
Per: Du har väl en McCormack Linedrive du oxå? (Har för mig att jag såg en bild på din anläggning i en annan tråd)
Du har inte stött på några problem när du matchade Basic:en med det passiva steget?
Det stod för övrigt en beggad McCormack Micro PhonoDrive inne på Hifihuset i Örebro. Någon som har några erfarenheter av den?
Robis!
Jag har en mccormack phonodrive som fonkar som försteg. om det är en sådan du hittat kan jag rekommendera inköp, jag är omåttligt nöjd med den.
sayonara |
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 16:05:15
|
Hej Per!
Å tusan.. Är det ett fullbredds RIAA/försteg? Trodde jag hade hyfsad koll på McCormacks sortiment.
Det såg exakt ut som en McCormack LineDrive som jag själv äger och den lär ha några år på nacken. Hur gammalt är ditt steg?
RIAA:n jag hittade i Örebro tillhör McCormack´s micro-serie
Pipstopp å Rörglöd |
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 19:27:14
|
quote: får väl sticka ut huvudet lite med att säga att x-lps inte är ngt vidare roligt. kompetent ja men som sagt inget man vill skriva spaltmeter om. ClearAudio Basic är i mina öron ett roligare alternativ.
Håller helt med Per, Basicen är betydligt roligare. Det finns lite olika versioner av den numera. Kolla Clearaudios hemsida www.clearaudio.de.
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 21:24:05
|
Ähhh, vad ni är snikna Varför inte köpa Boulders phono steg. Endast 29000...DOLLAR!!!!!
|
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 22:26:08
|
P.P är imponerad (saknar andra vettiga saker att skriva om för att öka på inläggsstatusen...) att bara en lyckades få förkortningen fel. I den övriga världen (t y p i HF och HiFi-kit katalogen) så stavas RIAA oftast RIIA av någon anledning. I dessa tider av (något sent förvisso erkänner P.P) skivindustrin (just RIAA) mot Napster så är P.P förvånad att så många stavar det fel...Att ni vinylentusiaster använder rätt förkortninga är dock uppmuntrande!
ps. att skriva fel på RiAA är något minder genant än att skriva SSAB istället för SAAB... ds.
|
|
|
Per
1218 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 09:38:14
|
Robis!
Mitt McCormack riaa ingår i samma konceptserie som linedrive så det är inte undra på att du tog fel. Har ingen aning om ålder men dokumentationen tror jag var tryckt ´93. Köpte det begagnat av en annan forumskojare från hallonbergen.
Riaa Wägner |
|
|
Per
1218 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 09:41:45
|
quote: Originally posted by dole
sayonara
doleman!
x-lps är inte dåligt, bara inte så kul, ungefär som att få hem bo lundgren på fika när man väntar sig fidel castro. du förstår besvikelsen va? Jag rekommenderar dig, precis som alltid, köp lehmann black cube, den är svin bra.
sayonara |
|
|
n/a
deleted
185 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 09:45:41
|
VINCENT !!!
Vem kunde tro något annat
Bästa -- Lech
|
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 13:53:22
|
[/quote]
doleman!
x-lps är inte dåligt, bara inte så kul, ungefär som att få hem bo lundgren på fika när man väntar sig fidel castro. du förstår besvikelsen va? Jag rekommenderar dig, precis som alltid, köp lehmann black cube, den är svin bra.
sayonara [/quote]
//Hellre Pipstopp & Rörglöd än Pipglöd & Stopp i rören...\\ |
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 14:45:12
|
Jag måste få berömma Robis för den bästa liknelsen jag har sett på mycket länge . Förlåt, Per skulle det vara.
Delar hans uppfattning om X-LPS:en, ett bra RIAA steg men lite tråkigt .
|
Edited by - Pipes on 2002/09/14 14:48:44 |
|
|
Topic |
|