HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur kopplar man 5.1 till stereo?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

whoozy
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/02/08 :  12:24:13  Show Profile  Visit whoozy's Homepage Send whoozy a Private Message
Hej alla..

Jag har en anläggning bestående av H/K avr 4500 till dvd:n och ett försteg (audiolab) samt två slutsteg. Delning sker med ett elektroniskt två vägs delningsfilter. Nu till frågan: jag vill koppla ihop H/K och köra frontarna via min vanliga stereo anläggning. Fixade ett par RCA kontakter med dubbla honor (y-adapter) och kopplade dessa till ingången på delningsfiltret. H/K hörs ej på frontarna. Drar jag ut kablarna till försteget kommer frontarna igång. Provade Y-adaptern direkt på utgången vid försteget, med samma resultat. Så fort jag drar ut kablarna från försteget kommer frontarna igång. Provade köra kablarna från H/K till IN på förstegets Tape.. inget ljud alls. Nu är jag helt blank.. Någon som har några förslag på vad som egentligen händer här, och ev. förslag på koppling?

Tack på förhand..

mvh..

I'm back baby!

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:39:42  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Det borde väl funka att koppla H/Ks preout till en ingång på försteget. Tape som du skrev borde funka. Sen gäller det ju bara att hitta en lämplig volym att ha försteget på när du kalibrerar kanalnivåerna på H/Kn.
Go to Top of Page

whoozy
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/02/08 :  16:11:46  Show Profile  Visit whoozy's Homepage Send whoozy a Private Message
jo, det fungerade nu.. det var bara det att smarte jag stod och fibbla med detta när jag hade film igång.. nu när det var enbart audio från dvd:n så hörde jag lågt lågt att där var ljud på tape. Man fick alltså dra upp H/Kn rätt högt för att det skulle höras normalt. Nu börjar jag fundera dock. Decibel mätaren på H/K går från -80 til +10 .. Borde det inte vara så att den ska stå på +-0 för att signalen ska vara rätt? 0i dämpning från DVD m.a.o.? kan ju bli krux om man ska justera H/K varje ggn man lirar film. Där är ju auto kalibrering på den så det vill man helst bara göra en ggn.. :)

mvh

I'm back baby!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000