HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Två förstärkare in i en högtalare?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Onslaught
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/02/08 :  09:30:12  Show Profile Send Onslaught a Private Message
Undrar om någon har svar/teori på följande fråga...

Säg att man tar en högtalare med två par utgångar (i mitt fall Audiopro Black Diamond) och gör följande...

Man kopplar in högtalarkablar från förstärkare -A- i det ena paret utgångar och kablar från förstärkare -B- i det andra paret utgångar.

1. Kan man då alternera utan problem mellan de två förstärkarna förutsatt att de inte är i gång samtidigt???

2. Vad skulle kunna hända om man råkar spela med båda förstärkarna på samtidigt.

Anledningen till frågan är att jag inte vill spela musik med en flerkanalsförstärkare utan vill kunna använda tvåkanalaren till CD och flerkanalaren till film utan att behöva byta högtalare.
Jag vet ju att högtalarutgångarna egentligen är avsedda för biwiring, men om det finns möjligheter så...

Någon som vet???

/Onslaught


--- I´m not anti-anything, everything´s anti-me! ---

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/02/08 :  10:37:04  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag tror att du menar en högtalare med två par ingångar. En högtalare är konstruerad så för att man skall kunna använda en högtalarkabel med fyra separata ledare biwiring eller för att man skall kunna koppla in två förstärkare samtidigt BiAmp. Om du kopplar in en förstärkare till ett par ingångar så kommer bara bas- eller diskant/mellanregisterelement att ge ljud.

Att koppla in två olika förstärkare till samma ingång på ett par högtalare är normalt inte att rekommendera. Om endast en förstärkare är aktiv så kommer den ström som du ger till högtalaren även att gå till utgången på den förstärkare som inte är aktiv. Detta händer även då båda förstärkare är aktiva. Du kommer då även att öka nivån på strömmen till högtalarna betydligt.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/02/08 :  10:43:16  Show Profile Send pak a Private Message
så gjorde jag en gång innan jag begrep bättre.
den ena förstärkaren pajade ganska snabbt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Onslaught
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/02/08 :  13:39:22  Show Profile Send Onslaught a Private Message
quote:
Om du kopplar in en förstärkare till ett par ingångar så kommer bara bas- eller diskant/mellanregisterelement att ge ljud.




Jag har bara ett kabelpar inkopplade per högtalare idag (har inte biwirat). Betyder det att jag inte får hela ljudåtergivningen?

--- I´m not anti-anything, everything´s anti-me! ---

Edited by - Onslaught on 2004/02/08 13:40:25
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/02/08 :  13:42:12  Show Profile Send desoto a Private Message
Om du har kopplingsblecken som ska sitta där vid icke bi-wire kvar så har du det rätt kopplat. Har du tagit bort dessa och ändå kör med singelkabel så låter det nog anka.


/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/02/08 :  13:48:45  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Det skulle kunna fungera, men då är det
väldigt viktigt att du kan koppla bort
den inte aktiva förstärkarens högtalar-
utgång på något sätt, typ med förstärkarens
högtalar-switch, det räcker inte att strömmen
inte är på. Skulle du råka köra båda
förstärkarna samtidigt kan det bli dyrt.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000