HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kimber signalkabel modell "Timbre"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2004/02/07 :  15:53:25  Show Profile Send erixon a Private Message
En ny modell från Kimber, pris 1.000 - 1.500 kronor beroende på utförande. Hittar ingen mer info än det som kan läsas på Kimbers hemsida. Är det någon som har tester/erfarenheter att dela med sig?

//erixon

"life is to short for boring hifi"

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/02/07 :  17:43:03  Show Profile Send Smackman a Private Message
Med bullet-pluggs så ska den rocka rejält har jag hört :=)
Har för mig att pjb har 1 till + och 2 till skärm/- timbre har tvärtom likt en koax..är inte säker dock.
mvh



Edited by - Smackman on 2004/02/07 17:46:59
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/02/08 :  00:50:21  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag har Kimber "Timbre" sen ca 1,5 månad sedan med WBT 0147 kontakter.

Är horribelt missnöjd med den! Jag köpte den ohörd för att (tillfälligt) ha medans jag letar upp en KS1011 XLR, så jag får väl skylla mig själv

I mitt system så är den extremt ljus, vass och spretig (Även efter inspelning)! Jag trodde att något hade gått sönder när jag kopplade in den

Jag har nu fått höra av olika att det kan bero på WBT kontakterna och ska därför testa den med Kimbers egna kontakter.
Blir det ingen ändring så åker den tillbaka och jag kör hellre med "lakrits" snören i väntan på min KS!


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/02/08 :  00:55:02  Show Profile Send Snutten a Private Message
Konstigt, jag har testat den och det lät ganska bra fast den var helt ny. Den jag testade hade dock Kimbers egna Ultra Plate kontakter. Men jag valde Silver Streak istället.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/08 :  01:07:10  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kimbers kablar passar inte i alla system. Och om du inte gillar Timbre så kanske inte select är nåt. Den har inte lika analytisk karaktär men den är absolut inte varm...
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/02/08 :  01:26:19  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag har precis sålt mina KS1011 för att köra balanserat så jag har beställt ett par 1111 (skrev fel i förra inlägget, 1111 är samma som 1011 fast med XLR).

I övrigt så har jag även haft PBJ i mitt system och Timbre ska ju låta liknande så tro att jag är snopen.....!
Fattar ingeting


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/08 :  01:42:48  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jaha...ok...du gillade 1011 mycket mer då alltså? har själv haft Hero och 1011.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/02/08 :  01:57:29  Show Profile Send Amund a Private Message
Marbrink:

Ja, absolut. KS1011 är den bästa signalkabel jag har haft i mitt system.

Jag kommer att köpa en ny cd-spelare innom kort och köra balanserat, därför sålde jag mina 1011.(Fick ett erbjudande jag inte kunde motstå)

Det är därför jag är så chockad över hur dåligt Timbre låter hemma hos mig. Dom kanske är trasiga eller felkonstruerade på något sätt!?jag är tyvärr inte tillräckligt kunnig för att mäta och osv.
När jag kommer hem så ska jag testa med Kimbers egna kontakter och se om det är någon förbättring, annars blir det lakrits.


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/08 :  02:01:14  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tyckte både att Hero och Select var trevliga kablar. En Kimber kabel jag tycker jag var en riktig flopp är högtalarkabeln 4TC! Den lät riktigt illa i mitt system.

Funderar inte på att köpa en beggad 1121 istället för 1111? ;) Går nog att hitta för hyfsade priser på ebay eller audiogon..
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/02/08 :  02:10:25  Show Profile Send Amund a Private Message
Förlåt om jag går OT erixon.

Marbrink:
Det skulle nog oxå vara intressant. Problemet är att dom inte har några Select kablar inne i Bergen(där jag bor), och jag tycker det vore taskigt att låta dom ta hem en så jag får prova bara för att köpa en beggad på nätet sen.

Efter "Timbre" fiaskot köper jag aldrig en kabel ohörd igen, spelar ingen roll hur dyr eller nära syskon den är med någon annan. Man måste lära sig av sina misstag

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/08 :  02:18:25  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ang. Kimber signalisar. Har någon testat PJB? och vad tycker ni i sådana fall?

Amund: Du hade testat PJB samt nu också Timbre, vad tyckte du dessa emellan?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/02/08 :  02:44:54  Show Profile Send Amund a Private Message
Som du kan läsa i ovanstående så håller jag inte (mina?) Timbre högt...
Men PBJ därimot tycker jag är ett fynd för pengarna! 850kr tror jag den kostar i Norge. Jag tog klivet till KS1011 från PBJ.
Den är ganska direkt och detaljerad utan att bli kylig i klangen, helt klart en bra kabel!


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2004/02/08 :  09:47:17  Show Profile Send Figge a Private Message
Kan verklingen rekomendera KS 1011, Silver Streak kan också vara ett bra alternativ. Testade SS ocH KCAG, men den senare blev för spretig i mitt system. Innan jag hittade Ks 1011 beggad. En klar rekomendation.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/08 :  10:53:25  Show Profile Send sampix a Private Message
KS1011 är en riktigt bra kabel. Nu var jag precis som Amund nyligen tvungen att sälja min då jag också ville köra balanserat. Men som sagt, för priset tror jag inte att man hittar mycket bättre. Om man nu tycker om dess karaktär

Marbrink/Amund>
En fundering; Om Amund tycker om ljudet från KS1011 så är det väl inte alls lika säkert att han gillar KS1121? Jag har inte själv hört denna, men den är väl helt annorlunda i uppbyggnaden/material..? Koppar/silver-kabel.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/08 :  10:57:53  Show Profile Send sampix a Private Message
Måste bara lägga in bild på kabeln vi talar om, den är bara för bildskön.
Det är nästan så man skulle kunna byta tillbaka till Kimber Select för dess yttre

kabelskitsnackare

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000