HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 HJÄÄÄLP !!! Marantz, Yamaha eller Pioneer ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Levenpastej
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/02/07 :  12:15:40  Show Profile Send Levenpastej a Private Message
Hej alla!

Jag ska slänga ut min gamla Pioneer VSX-806 (DPL).
(Har ett Energy Take 5.1 system + ES10 SUB.)

Har tittat och lyssnat på Marantz SR6300, Yamaha RX-V740 och Pioneer VSX-D912.

Allt låter ju bättre än den gamla 806:an...
MEN! när man far runt och provlyssnar får man höra den ena recivern med en typ av högtalare och den andra med några andra...
Det blir ganska svårt att veta om skillnaderna ligger i förstärkaren eller i högtalarna.

Nu till frågan! Vilken ska jag välja av de tre?
Främst ska jag ha den till TV och film.

(Planerar att på sikt uppgradera högtalarna till lite större och bättre... )

Roger

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/02/08 :  17:44:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej, jag skulle rekommendera Yamaha.Har under en relativt lång tid varit bland det bättre och placerat sig genomgående bättre än både Pioneer och Marantz. Dvs Pioneer och Marantz har ibland kommit fram med någon mycket bra förstärkare, men på det hela så har Yamaha, efter vad jag läst och lyssnat på olika receivers, oftare konstruerat bättre elektronik beträffande förstärkare. När det gäller dvd är det ju en annan sak men.. förstärkarmässigt så skulle rekommandationen bli Yamaha. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/02/08 :  17:49:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Bör dock helst matchas med varmare, fylligare högtalare efter min hörsel och smak.Jag har dock inte lyssnat på Energy så ta min rekommendation bara som en vägledning. MvhKristofer
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/02/16 :  15:16:01  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Skulle definitivt välja Yamahan...Jag har precis inhandlat just en RX-V740. Innan dess hade jag lyssnat till bl.a. VSX-D912 med mina egna högtalare och elektronik. Vad gäller film så tycker jag inte skillnaden var så stor, men när man jämför 2-kanalslyssning så är Yamahan i mina öron den klart bästa, klart bättre kontroll i basen, högre upplösning överlag. Att jag i min 2-kanalsanläggning använder Yamaha AX-892 kanske skvallrar om att jag håller detta märke högt...det medges...

Att Yamaha skulle tillverka ljust klingande elektronik håller jag inte alls med om...inte nuförtiden...Tidigare var det definitivt så, men nu är det bara elakt förtal, testade exempelvis AX-892 tillsammans med Infinity Alpha40 med ett mkt bra resultat....detta skulle INTE ha varit möjligt med en Yamaha-stärkare anno 1995...

(Sorry för denna lilla utsvävning i tråden...)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/02/17 :  00:09:26  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har en RX-V740 till mina Magnepan MG12 och det funkar och låter över förväntan. Körde med ett Copland CSA-515 (som jag hade haft i över 1år..) och skillnaden var att ljudbilden blev mindre på bredden, upplösningen ett snäpp sämre, mindre och inte så kraftig bas men ljudidealet var detsamma. Skillnaden blev dessutom ännu mindre vid filmtittande då jag endast tycker att mellanregistret inte spelar ut på samma sätt. Betänk att detta steg kostade 20kkr.

Man kan snacka om "budgetCopland" tycker jag. Jag säger dock inte att Copland är dåligt på något sätt bara att man idagen läge får jäkligt mkt för pengarna. När jag köper ett ny förstärkare struntar jag i ett nytt steg tror jag och köper en större Yamaha istället, dom är ännu bättre på 2-kanal. Jag är förövrigt nöjd som det är.

Så mitt råd är att köp en 740! Låt den spelas in ordentligt och om möjligt (utan sub) använd 5.1 ingången för ökad transparens.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/02/17 00:11:21
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/02/17 :  00:20:05  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har hört dom gamla receivrarna hemma hos mig och skillnaden är ganska stor. Dom gmaöa låter ljust och basfattigt medans dom nya låter mer som ett rörsteg. Mjukt med relativt mkt dynamik och hög ljudbild. Basen är välkontrollerad osv...

En represetant på Yamaha sa för ca 2-3 år sen att "vi ska bygga dom bästa flerkanalsreceivrarna/förstärkarna som världen skådat!"

Ett annat: "Ingen ska kunna matcha våra bioförstärkare inom respektive prisklass"

Det var en kille här på Yamaha här i Sverige som sa detta till mig över telefon som i sin tur hade fått reda på detta när han besökte Yamahas konstruktörer i japan. Låter ganska troligt då dom faktiskt har börjat gör rejält bättre förstärkare sen ca 2-3år tillbaks. Jämför tex DSP-E492 mot DSP-E800 så förstår ni vad jag menar.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/02/17 00:23:34
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/02/18 :  18:44:39  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Äger också en 740 och jag tror det blir svårt att matcha det priset för den prestandan man får. Ljudkaraktären kan vara lite ljus när man drar på högt. Det är inte att basen försvinner, den följer med bra men jag tycker att mellanregistret drar tillbaka sig lite. Men det är en riktigt bra förstärkare och jag har inte hört någon än som är bättre i den prisklassen.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2004/02/23 :  14:16:06  Show Profile Send Peder B a Private Message
Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter i valet av förstärkare
Köpte nyligen en Pioneer plasma 434HDE & DV668 för att få HDMI utgången på DVD spelaren, Plasma skärmar och DVD spelare är nog det som jag tycker Pioneer gör riktigt bra men när jag ändå var inne på Pioneer så inhandlades även 1 styck AX-3 7 kanals reciever. Denna var det diverse problem med från dag ett efter flera samtal med tekniker från Pioneer så lämnades den tillbaka eftersom den inte spelade i närheten av vad jag trodde den kunde prestera

En Yamaha RX-V2400 inhandlades till ungefär samma pengar och det behövdes inte många sekunders lyssnande innan man konstaterade att Yamahan spelade med en helt annan auktoritet och kraft
Jag kör med Elac 207.2 som frontar och även 2 kanals lyssningen är med en 7 kanalsreciever för 10000SEK riktigt bra. Marantzen håller jag även den för att vara en riktigt bra förstärkare men jag lägger ändå min röst på YAMAHA
Snart får jag hem en Yamaha YST-SW1500 Sub som jag tycker presterar väldigt bra för prisklassen

Med dom jämförelser jag gjort så klarar man sig löjligt bra med Yamahas RX-V440 för ca 3000SEK

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000