Author |
Topic |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 22:41:37
|
Kom och tänka på att det finns ett jordspett (koppar) nerslaget i marken utanför mitt hus, det användes till ett reservelverk, sitter väl minst en meter ner i marken. Nu undrar jag hur man kan utnyttja det i HIFI anläggningen, är det bara att dra upp en kabel och ansluta alla skärmningar, höljen och högtalarkorgar och se glad ut |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 22:54:09
|
Det borde funka fint tycker jag. Men har du ingen jord på lite närmare håll???
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Keld
Member
215 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 00:07:18
|
om det rummet där du har dina hifigrejer inte har jordade uttag är det nog olämpligt (om inte olagligt) ur säkerhetssynpunkt.
Om du redan har jordade uttag i rummet skulle jag mistänka att det kan bli problem. jag tänker på olika jordpotentialer o konstiga jordslingor.
Härmed inte sagt att det inte kan bli bra.
|
DIY is in my DNA |
Edited by - Keld on 2004/02/07 00:08:33 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 00:13:47
|
Om din hifi-utrustning redan är jordad via nätjorden måste du vara försiktig. Att koppla utrustning till två olika jord kan ge rejäla problem, jag har förstört elektronik på det sättet (dock inte hemma utan på jobbet). Rekommenderas INTE.
Om du har ojordad utrustning ska det inte vara några problem att koppla det till ett jordspett (så länge jordspettet inte är anslutet till något annat naturligtvis).
Jag har för mig att radioamatörer brukar använda jordspett, om du söker på nätet borde du kunna hitta info.
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 11:19:06
|
Måste rekommendera detta igen trots att det varit upp förut, stort lyft trots att jag bor utanför storstan. Förbättringen blev större än allt tjafs med kablar och fötter och annat men som f95 säger, se upp med jordpotentialerna ! |
Lämnat forumet |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
octavia rs
Member
338 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 12:58:11
|
Om jordspettet är där för att man kan köra med reservkraft så är det anslutet till jord skenan i centralen, vilket innebär att om du har jordade uttag så har de redan kontakt med jordspettet. Jordspett måste man ha när man kör generator, man måste även mäta upp resistansen (under 50ohm vid ytjordning och under 100ohm vid djupjordning) med ett speciellt instrument och bifoga värdet när man skickar in till eleverket att man har installerat reservkraft. |
Main system TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2 Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)
Second system Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 18:23:03
|
Spettet är bortkopplat från centralen, och där apparaterna är inkopplade finns inga jordade uttag, så då ska det väl fungera.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
|
Topic |
|