Author |
Topic |
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 15:23:44
|
Klippte följande stycke från AoE hemsida (http://www.alltomelektronik.com):
quote: Ett urval av innehållet i nummer 1-2/2004.
OTL hörlursförstärkare med ECC82. En 'järnfri' rörförstärkare En hörlursförstärkare med enastående ljudkvalitet kan byggas med lättåtkomliga moderna komponenter. Genom att utelämna utgångstransformatorn, undvika negativ återkoppling och använda kopplingskondensatorer av hög kvalitet får vi garanterat mycket linjära frekvensegenskaper och konstruktionsmetoden ger mycket låg kanalöverhöring. OTL = Output TransformerLess, utan utgångstransformator.
Utkommer i butik den 2 mars. Till prenumeranter ca den 26 februari.
Lite snabb ute i svängen kanske men den som väntar på något gott..
MVH Martin
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 17:58:08
|
Men - ECC82 är fullständigt olämplig för OTL... För att de rören ska klara sånt på ett vettigt sätt måste lurarna ha hööög impedans.
Jag tycker AoE har en del märkliga rörtillämpningar, för ett tag sen hade de ju en konstruktion med ECC88 som kördes på 24V anodspänning, om jag inte minns fel. Då hamnar röret i en olinjär och icke-optimal arbetspunkt, även om det fungerar. De har iofs haft mer vettiga konstruktioner också. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
CarrotMan
Member
198 Posts |
|
Ljudjesus
Member
222 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 21:33:02
|
Jag byggde deras hörlursförstärkare med nättrafo på utgången. Den orkar varken driva mina Grado SR125:or på lågohmsutgången eller mina HD600 på högohm. Dom verkar inte riktigt testa alla sina artiklar. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/06 : 23:53:40
|
Carrotmans länk är ju en bra konstruktion i alla fall. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 11:28:13
|
Man kan fråga sig om AoE består av ett gäng logiknördar med spretiga skägg drickandes CocaCola som hittat en gammal databok i farsans garderob.... Nä inge vidare konstruktioner, sånt bidrar bara till att späda på fördomarna mot våra kära glödande vänner. De lyckas dessutom alltid peta in någon logikstyrning eller märklig nätdel i det hela, vad är det för fel på en vanlig omkopplare ? fast de måste kanske trycka ? klicka liksom... |
Lämnat forumet |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2004/02/07 : 12:20:06
|
Näh, inte Coca Cola... det är nog Jolt Cola |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|