HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vad ska jag uppgradera till???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Onslaught
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/02/06 :  20:30:00  Show Profile Send Onslaught a Private Message
Hej, här kommer några frågor om flerkanalsHiFi från en ganska nyfiken nybörjare.
I dagsläget (vad gäller bio) har jag en tvåkanalsförstärkare samt en Grundig Xenaro 5100 DVD-spelare. Jag vill uppgradera så jag kan få surroundljud.

1. Om jag skaffar en DVDspelare med inbyggd dekoder (typ Grundig Xenaro 6150), kan jag då koppla högtalarna direkt till DVD:n och få surroundljud?

2. Om inte ovanstående fungerar, vad behöver jag för sorts utrustning (dekoder, förstärkare mm)?

3. Vill någon vara vänlig och rekommendera utrustning (gärna med modellbeteckning) som skulle kunna kunna vara lämplig (och bra). Min budget är inte jättestor, begagnat är inga problem för min del. Vill lägga allt som allt <3000-4000 kr. (om det är möjligt).

Är för övrigt nöjd med Grundig:en, tyvärr är även min fru det och därför kan inga stora summor komma på tal vid uppgradering (håller även på att byta ut stereoprylarna...)

Hoppas på schyssta svar...

--- I´m not anti-anything, everything´s anti-me! ---

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/06 :  21:11:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
1. Nej, du behöver fortfarande en surroundförstärkare, DVD-spelare med inbyggd dekoder kan inte driva högtalare direkt; du behöver fortfarande en förstärkare för varje kanal. Det finns surroundförstärkare utan inbyggd dekoder men det är sällsynt (oftast rätt dyra high-end grejer).

2. Eftersom den DVD du redan har kan ge en digital signal ut så behöver du en vanlig surroundförstärkare (samt högtalare naturligtvis).

3. Det var svårare, ska även högtalare ingå i det priset? I så fall kan det bli svårt. Om du är nöjd med dina nuvarande högtalare så kan du ju använda dem som fronthögtalare, då behöver du en center (som helst bör vara någotsånär lika som dina fronthögtalare) samt bakhögtalare(mindre kritiskt).

Val av reciever är mycket tycke och smak, Yamaha och Pioneer gör prisvärda grejer, själv gillar jag Denon (1804 kostar 3500:- ny)

Det beror som sagt var lite på om även högtalare ska ingå i priset?

Go to Top of Page

Onslaught
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/02/06 :  21:17:32  Show Profile Send Onslaught a Private Message
Hej och tack F95toli, jag tänkte inte att högtalarna skulle ingå i den summan. De får komma efter hand. Har i dagsläget Black Diamond.

Kan förresten min HK650 vara till någon nytta?

--- I´m not anti-anything, everything´s anti-me! ---

Edited by - Onslaught on 2004/02/06 21:57:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000