HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Koppling av subbas till tvåkanalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2004/02/06 :  20:22:35  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Någon som vet en bra webbsida med instruktioner/rekommendationer till hur man kopplar en aktiv subbas till en tvåkanalig stereoförstärkare på bästa sätt? Har inte ägt någon sub tidigare så jag vill förkovra mig lite i ämnet! Jag saknar pre-out...

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/02/07 :  02:30:23  Show Profile Send edison a Private Message
Om jag fattat rätt(?) så kopplar du antingen till den eventuellt existerande högnivåingången på suben, (det lär funka bra på åtminstone transistorstärkare) ELLER så kopplar du via en box som dämpar ner högtalarsignalen till lågnivå och ansluter till subens evt lågnivåingång.
Har du två par utgångar är det enkelt, då kan du ju prova diverse kopplingar som tex att låta högtalarna gå separat och med fullt register, alt. kan du tex dra via suben och använda dess inbyggda filter (lär oftast inte vara så superbra filter i subarna iofs).
Jag har ingen sub så jag har inte provat, men jag lutar åt att det med större hgt (golvare typ) är bra att köra högtalarna som vanligt och fylla på med suben så den ger precis det den ska, lite mer "rum" och/eller "fundament" till musiken.
Med små stativare kan det säkert vara bra att skära lite nedtill så dom kan tillåtas spela högre än annars; då ökar ju möjligheten för den allmänna dynamiken i hela systemet att bli större.


(Är själv lite osäker på hur en sån koppling från stärkaren direkt till högnivån på suben gör sej när man använder rör.Alltså blir MIN fråga till dom som vet:
Går det bra att köra ett par parallella kablar till en subs högnivåingång? Alltså som från min Edison 60 som bara har ett par terminaler, till en subs högnivå-in.
Och: ska man evt köra på annat av de olika ohm-talsmärkta uttagen?
Typ jag kör nu mina högt på 4 ohmsuttaget på Edison, ska jag köra högt + sub på tex 2 eller 8-ohmsuttagen då?)

(sorry om detta senare om rör/sub uppfattas som Off Topic, make me know, så startar jag ny tråd... ;-)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/02/07 02:41:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000