HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stopp för både analog och digital kopiering?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/02/06 :  10:10:52  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Fick denna länk av en kompis...

http://www.uppsnappat.se/?url=news!read.jspx?newsID=6523

Man upphör aldrig att förvånas... Vore intressant med ett lyssningstest av detta... Kommentarer? Nån som vet mer?

/P

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/06 :  10:51:42  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hoppas verkligen inte detta blir verklighet. Tänk på alla oss som köper våra skivor lagligt men kanske vill göra en kopia som man kan ha i bilen eller liknande. Om denna "spärr" blir verklighet så kränker den konsumentens integritet och rättigheter tycker jag.

Mvh,

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/02/06 :  10:59:18  Show Profile Send MartinN a Private Message
Aaargh !

Skulle sannerligen inte vilja höra på en skiva med DarkNoise
i en HighEnd anläggning. Måste påverka ljudet ganska mycket
redan som original. Vad kommer alla HighEnd tillverkare att
säga om mjukvaran (musiken) distribueras undermåligt ? Kanske
kan man i framtiden köpa HighEnd billigt eftersom man inte får
någon HE upplevelse med skivorna ....

Stoppa galenskapen genast !

Martin
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/02/06 :  11:03:39  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Det är väl snart dags att blanda in "Plus", "Agenda" samt lite annat på TV... Nä, upp på barikaderna!

Allvarligt talat, fortsätter det så här så kan man snart köpa en komplett 5.1-anläggning för 5000:- och vara nöjd... Fy!

/P
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/06 :  11:07:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har VÄLDIGT svårt att tro att det skulle kunna fungera, åtminstone om man inte börjar modifiera elektroniken på något sätt (informationsteori sätter ju vissa gränser för kopieringskydd, informationen MÅSTE ju finnas i signalen).
I princip kan man ju spela in den analoga signalen genom att koppla in ett digitaliseringskort över högtalarterminalerna, visserligen kan man tänka sig att de överlagrat ett högfrekvens brus av något slag men det kan man garanterat filtera bort.

Att det skulle klara analoga signaler låter som en tidningsanka, ev. kan man tänka sig en vattenstämpel (det är nog möjligt) men det är allt.

Kommer det en skiva med sådant skydd kommmer jag sätta en ära i att kopiera den analogt
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/06 :  11:41:31  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Blir detta verklighet kommer INGEN att köpa en skiva längre, alla kommer att slänga stereon och sluta lyssna på musik. Ursäkta språket men mån måste väll för F*N få spela in en låt från radio, alla dessa "absolute dance" samlings skivor och sånnt är ju säkerliken baserat på hemladdad musik "mp3" eller rippat från andra skivor, just det som dom försöker stoppa "oss" att göra. Va tänker dom med ? häcken ?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/02/06 :  12:03:08  Show Profile Send huzze a Private Message
Det blir väl som kopieringsskydd på DVD-filmer.
Det går inte att se på VHS-kopian... förrän man modifierar spelaren eller köper en Macrovision-box...


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2004/02/06 :  12:13:04  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Det går ju dock fortfarande att kopiera med mick från högtalarna , nej men ärligt talat har även jag mycket svårt att se hur det skulle fungera. Dessutom går ju i princip alla "kopieringsskyddade" cd-skivor forfarande att kopiera med lite trixande.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/06 :  12:27:16  Show Profile Send DIYamps a Private Message
detta med kopiereingsskydd är ju bara dumheter Ärligt, vem kommer att vilja köpa en skiva med kopieringsskydd på ?
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/02/06 :  13:28:57  Show Profile Send perob a Private Message
Jag ställer mig i gruppen som tror på tidningsanka (eller tveksamt marknadsföringsjippo...). Jag står där till jag blivit överbevisad att det går att göra analoga kopieringspärrar som inte påverkar ljudet på orginalet...
/P

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/06 :  13:41:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag sträcker mig ännu längre, jag tror inte det går att göra analoga kopieringspärrar utan att modifiera elektroniken (i det här fallet förstärkaren eller CD-spelaren).

Punkt.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/02/06 :  16:35:55  Show Profile Send J-son a Private Message
Har man "rätt kontakter" så är det inga problem. Hittills har inga kopieringsskydd varit tillräckligt svåra att forcera.
Jag tar det med ro .
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/02/06 :  16:41:54  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har precis haft en "duvning" med EMI om en kopieringsskyddad skiva som lät illa....först kan man läsa på deras hemsida...(problemlösning)

"Testa skivan i andra CD-spelare. Om skivan inte kan spelas i flera olika CD-spelare är det troligen en defekt skiva och bör då returneras till återförsäljaren. Om problemet är specifikt för en viss CD-spelare, ber vi dig rapportera felet till tillverkaren och till EMI. Vi ska göra vårt yttersta för att försöka lösa ditt problem."

Låter ju bra, sedan "anmäler" man sitt problem och får följande svar....

"Jag beklagar att du fick dessa spelproblem i din DVD-spelare. Tyvärr så har jag ingen möjlighet att hjälpa dig, om det är kopieringsskyddet som orsakar störningarna. Jag kan ju passa på att säga, att nya versioner av skyddet testas ny för fullt och från Englands sida säger man att inom förssta kvartalet '04 så räknar man med att ha ett skydd som inte ska krångla på de sätt de hitills har gjort."

"Vi skall göra vårt yttersta" - Jotack, det blev man ju glad av!

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/02/06 :  17:02:30  Show Profile Send långhåret a Private Message
Hm... Tveksamm till alla dessa "skydd" Det enda "skyddet" ställer till med är att göra nuvarande köpare av cd-skivor samt ägare av dyra stereosystem förbannade! Eftersom att denna grupp är mån om att få högsta kvalitét.

Köper man som privatperson en skiva om året och bränner resten på mp3 så bryr man sig inte om kvalitét. Därav bryr man sig inte heller om det skulle låta sämre på stereon pga kopieringsskyddet, snarare är det ännu en anledning till att inte betala för en skiva. Dessutom så går det i nuvarande läge att "rippa" och förbigå samtliga skydd.

Är inte heller bevisat att mp3 är direkt skadligt för branschen. Dåliga försälningssiffror har och göra med större utbud av artister och sämre kvalitet på dagens "musiker"? (ALLA SLÄPPER JU SKIVOR I DAGSLÄGET!)

Många (som mig) använder mp3 i provlyssningssyfte. Gillar man skivan köper man den. Detta sätt att få en preview öppnar dörrar till så mycket fler artister som man annars inte skulle ha orkat bry sig om att lyssna på.

En till felaktighet är att ALL cd-försäljning går dåligt. Metal och hårdrock har enligt siffror från USA ökat sin försäljning med råge!

Så det så! Sorry att jag gick lite 'off topic' man brusar lätt upp vid den här typen av snack!

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/06 :  17:09:18  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Lucifer:

Det är för dåligt att de inte erbjöd sig att byta ut din skiva mot en ny (utan kopieringsskydd eller ngt...)
Om man har betalat för en produkt skall den självklart fungera, i alla dvd/cdspelare. Kontakta konsumentverket för att få reda på vad du ska göra. Du har laglig rätt att få pengarna tillbaka.

Mvh,


Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/02/06 :  17:17:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag har ju inte köpt av skivbolaget, och företaget som sålde skivan har friskrivit sig på ett snyggt sätt. (De erbjöd sig dock att byta ut skivan mot en annan, sjysst)
Men det är ju lite av en principsak mot skivbolaget.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/06 :  17:17:32  Show Profile Send DIYamps a Private Message
vore det inte så sketadyrt skulle jag också köpa skivor men nu räcker inte min budget så mp3 är mitt enda val och nu när man ser detta med kopieringsskydd så blir man ju avskräckt att köpa skivor. Enda sättet att stoppa spridningen av musik är ju att stänga ner hela internet.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/02/06 :  17:24:02  Show Profile Send 10 a Private Message
Usch, tyst! Ge "dem" inte några idéer!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/06 :  17:28:34  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Varför inte utnyttja fördelana med att kunna sprida musik via internet istället?
De skivbolag som anpassar sig efter den moderna teknikens utveckling och tacklar problemen på ett vettigt sätt är värda respekt men det verkar vara alldeles för få. Istället handlar de flesta skivbolagen bakåtsträvande och verkar inte förstå möjligheterna som internet ger.
Själv köper jag alltid mina skivor (även om jag är fattig student, det gäller att prioritera) men jag uppskattar att det finns (några) skivbolag och andra musiksajter där man kan lyssna på artisternas nya album, som att provsmaka så att säga.
P
å så sätt slipper man gå och lyssna på skivan i skivaffären och kan istället köpa den direkt om man tycker den är bra, smidigt, praktiskt och oftast billigare.
Fast det är dock bra mycket roligare att köpa skivan i en vanlig skivaffär, men om prisskillanden är stor genemot nätsajter får butikerna sänka priset om de vill ha kvar mig som kund.

Mvh,
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/02/06 :  18:33:17  Show Profile Send magnus a Private Message
Detta är ett skämt!
att det inte skulle gå att kopiera från radion(hahaha)....!!!
Det bästa vore nog om skivindustrin fattade att dom tar ut för hög provision på skivorna.kanske dax att sänka priserna nu?
(det skulle gagna alla musik älskare)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/02/06 :  18:41:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Lucifer jag tror att du kan få skivan utbytt av EMI då de har sålt en vara som inte fungerar, Oavsett om skivbutiken säger annat kan du få pengar tillbaka, du få ge dig inte.

Om nu detta vansinne fortgår finns det stor chans att vinylen kommer tillbaka och kopierings möjliheterna finns där för den som vill.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/06 :  19:19:01  Show Profile Send DIYamps a Private Message
10: ok sorry
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/06 :  19:27:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja den som säljer sådana skivor borde få vite. Eftersom skivorna om dom fungerar håller undermålig kvalite.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/02/06 :  19:42:01  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kunde inte spela senaste Anna-Lotta Larsson, prata med affären och dom börja klaga på folk som kopierar. Ringde skivbolaget beredd på fight, och vad får jag för svar;
"Jaha, då skickar jag dig en ny idag utan skydd."
Kom också dagen efter.
Så det finns dom som har bra service

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/02/06 :  20:52:27  Show Profile Send yalpa a Private Message
Med tanke på vilket forum ni vistas på, så borde ni vara smarta nog att fatta att man inte kan stoppa analog kopiering. Hur fasen ska det gå till, alla förstärkare tar in analog signal, då är det bara att sno den. Lättlurade människor!

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/07 :  00:24:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Låter svårt medges, men tanken verkar finnas där och bara det är skrämmande.
Hur vore det med högre kvalitet och billigare priser så kanske folk skulle köpa fler skivor.
Jag vet, jag vet, alltför radikalt och så krävs det ju av bolagen att de börjar tänka och kanske förnyar sin försäljningsstrategi med bonusvaror t.ex. som du inte kan tanka ned från nätet.





Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000