HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken hifi-tidning är pålitligast?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/02/06 :  08:47:06  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Hej,ibland när man läser hifi-tidningar kan man läsa att en stativ högtalare för 5000:- har ett "perfekt" ljud och får 5 + eller * sen kan man läsa i samma nummer att JBL K2 för 250000:- också är helt ok så jag tycker som hifi amatör att det är svårt att hålla referensramarna, jag fattar ju förstås att man sätter betyg i olika prisklasser, men känner ändå att man ibland blir förvirrad....nåja.. min fråga är helt enkelt vilken tidning,(svensk eller engelsk)som här på forumet anses som *mest* pålitbar och inte bara skriver bra om de företag/produkter som köper annonsplatser?

// Thomas

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/02/06 :  08:57:46  Show Profile Send huzze a Private Message
Som du själv skriver så bedömer de flesta kvalitet/pris.

Men sen är det som med film och musik-recensenter: Man måste läsa ett tag och jämföra själv med testobjekten så att man vet om man tycker lika som recensenten. Då först vet man vad de har för uppfattning om saker och ting.


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/06 :  09:59:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hifi+ tycker jag.. Stereophile har mest utförliga tester, och sen så finns ju alltid Absolute Sound..
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/06 :  10:40:43  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Det handlar om att lära sig tolka de olika tidiningarnas/recensenternas omdömen, alla tidningar kan ge god vägledning om man förstår och kan genomskåda dess syften och referensramar...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/06 :  11:02:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag håller med hotspur att man måste lära sig att tolka deras omdömmen kopplat till leverantörens mängd annonser och annat som spelar in. Kolla in Fremers omdömme om Wilson Watt/puppy 7 i stereophile (finns även på webben) där man ser tydligt att han faktiskt inte tycker om dom men samtidigt hur han döljer detta med de vanliga fluffigheterna ovanpå kritiken. Läs den igen och du ser.

Annarsuppskattar jag mest Bound for sound och HIFI+ men ingen går att lita på helt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/02/06 :  15:06:23  Show Profile Send hjort a Private Message
Det är lika svårt antingen man är hifi amatör eller profs.
Du kan inte lita på nån tidning, i bästa fall kan du ta det dom skriver som riktlinjer, oftast inte ens det.
Lita bara på dina egna öron!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/06 :  15:17:43  Show Profile Send marbrink a Private Message
Håller med MartinH om Hifi+! En mycket bra tidning! Gillar Hifichoice hyfsat mycket också.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/06 :  15:53:09  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hifi+ är helt OK!
Dock tycker jag Hifi+ borde ta lärdom av ex High Fidelity vad gäller struktur och uppdelning av texten. HF brytar av med stycken, rubriker och har en ordning som tilltalar mig (harkel...ordningssinne). Hifi+ är skrivet rätt upp och ner.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/06 :  16:03:13  Show Profile Send mace a Private Message
Ekpeng, Har du sett HiFi+ gamla hemsida????? Tidningen är strukturens & ordningens nirvana i jämförelse

Tidningen har dock förbättrats lite under åren

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/06 :  16:08:25  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Njäe, jag har bara några få nummer av senaste snitt. Innehållsmässigt tycker jag om det, men inte strukturen. Men jag är rätt extrem på detta område.

Papper, linjaler osv skall ligga rakt och fint på skrivbordet...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Ragge
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/02/06 :  16:20:20  Show Profile Send Ragge a Private Message
HiFi+ är utan tvekan den formässigt mest fulländade hifitidningen jag läst, dessutom med väldigt snygga bilder. Tidningen är ett under av struktur och har fantastisk läsbarhet. High Fidelity är däremot den fulaste tidning ALLA KATEGORIER jag läst (OK. nästan). Den är plottrig, ostrukturerad och saknar totalt en enhetlig form. Som ni ser är smaken rätt olika.

Efter detta lilla inlägg vill jag bara poängtera att hur trevlig, underhållande och snygg HiFi+ änn är så kan man inte förneka att allt de testar i regel får mycket bra kritik. Är detta pålitligt eller bara underhållande?


Ragge
Go to Top of Page

Ragge
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/02/06 :  16:21:45  Show Profile Send Ragge a Private Message
Hifi+ hemsida är däremot snuskigt ful!

Ragge
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/02/06 :  16:47:36  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Jag har inte ens hört talas om Hifi+. Är den så bra?
Är det en tidning för riktiga audiofiler om prylar för fantasipriser?



Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/06 :  16:56:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Aldrig hört talas om Hifi+ !!! Kolla den närmaste vällsorterade tidingsförsäljare så hittar du den nog.. Men det är klart det beror nog på var man bor i landet, vi är lite bortskämmda i storstäderna..

Dock så kommer man kunna beställa Hifi+ från HifiArt inom en snar framtid, gammla nummer finns redan om nån önskar kompletera sin samling...

/Martin
Go to Top of Page

Ragge
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/02/06 :  17:09:34  Show Profile Send Ragge a Private Message
Man kan säga att "vanligt folk" inte får så många köpråd i HiFi+ eftersom det oftast är mycket dyra och exklusiva prylar som testas.
Det är lite pga detta som jag har överseende med att alla produkter "rosas". Rolig läsning hely enkelt.

Ragge
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/02/06 :  17:19:53  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Thomas O, kan du läsa Tyska? I så fall har du ytterliggare BRA tidningar att läsa t.ex: Stereoplay, Audio eller Stereo. Mycket tvåkanal men också 5.1 - 7.1

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/06 :  18:23:01  Show Profile Send mace a Private Message
Håller med om att HiFi+ till största delen testar £££$$$€€€ utrustning Men det är skönt att drömma Se'n sticker de ju in en "budget" grej då och då

Personligen tror jag att de inte tar med i tryck de apparater de inte tycker är bra, se'n gillar jag att de INTE ger * eller + utan bara beskriver hur det dom testar fungerar i just DET systemet

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/02/06 :  18:26:07  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Jan Aghed borde sadla om och recensera hifiprylar istället, då hade inte särskilt många prylar gått att sälja efter en sådan sågning.


Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/06 :  21:25:16  Show Profile Send matson a Private Message
MoLT.....

http://www.lts.a.se sen löser det sig....

Mvh
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2004/02/06 :  22:24:42  Show Profile Send new order a Private Message
hjort skrev:
quote:
Det är lika svårt antingen man är hifi amatör eller profs.
Du kan inte lita på nån tidning, i bästa fall kan du ta det dom skriver som riktlinjer, oftast inte ens det.
Lita bara på dina egna öron!

Så sant som det är sagt!Att köpa prylar efter tidningars rekommendationer är förkastligt.Lita istället på dina öron så ordnar det sig till slut.Ut och lyssna på hifi-affärer och hos hifi intresserade vänner med andra ord.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/07 :  00:14:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Man får försöka se vad skribenten anser att produkten låter bakom alla superlativer som oftast ingår.
Däremot tror jag att de flesta försöker beskriva testföremålets ljudkaraktär så gott det går, och därifrån kan man göra en grovsortering utifrån vad som passar en själv.
Däremot betygsättning osv. där alla får i stort sett samma betyg??????

Jag håller med om att HiFi+ är en trevlig tidning med något jobbig layout.

Bravo
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/02/07 :  06:37:50  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Håller med om att HiFi+ till största delen testar £££$$$€€€ utrustning

Därför håller jag mig till Hifi&Musik och High Fidelity. Utmärkta tidningar tycker jagäven om många här inte tycker det.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2004/02/07 :  09:57:49  Show Profile Send markusA a Private Message
Hmm, man kanske får ta sig en titt på HiFi+?
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:02:23  Show Profile Send Per G a Private Message
Mina 2 cent.
Jag finner HiFi tidningar ungefär lika intressanta och givande som hänt i vecket!
Ibland kan det vara artiklar kring rumsakustik, bra skivor mm som kan vara intressant men deras tester av produkter tycker jag att man kan klara sig utan. Det är ju i sitt eget system hemma som det ska fungera och då är det bara att låna hem och testa själv som gäller.
Dessutom tvivlar jag på att vissa av dessa "självutnämnda guldöron" är särskilt duktiga på att bedömma grejor. Lägg pengarna på en kasse vinyl från närmaste loppis itället!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/02/11 :  11:21:39  Show Profile Send 10 a Private Message
Så när du lånar hem lånar du hem alla alternativ från alla butiker? Jag kan hålla med om att man inte ska köpa nåt på en recension, men som ett första, grovt filter fungerar de (bra) lika bra som t ex nätåsikter.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/11 :  12:11:21  Show Profile Send Per G a Private Message
Ja, jag lånar hem från butik eller vänner innan jag köper men ideer kring vad som är värt att prova får man ofta i butik eller hemma hos andra. I ärlighetens namn så är jag faktiskt nöjd med det jag har och byter inte grejor särskilt ofta.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000