HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 mirage m5si info
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:17:19  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
nagon som har eller har agt denna hogtalare?
vill veta bestyckning och lite om ljudet..

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:32:39  Show Profile Send Dre a Private Message
Hej

Jag tror (99%) att den har en 6,5 bas och en 1 tums diskant på varje sida.

Jag gillar Mirage och skulle köpa (helst m3si) vid rätt pris.
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:35:18  Show Profile Send K-man a Private Message
Info om den, samt "gamla" broshyrer finns på Mirage hemsida...

alla har väl haft M5-si?

edit: länk... broschyr: http://miragespeakers.com/PDFs/classic_manuals/M-si/M5-si/M5SIbrochure.pdf

...även manual finns...


\\K-man

Edited by - K-man on 2004/02/05 20:55:26
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:55:53  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
inte jag, an..
men om du har haft dem, hur later dom?
gillar nar ljudbilden ar stor och djup!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/05 :  22:33:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har en del erfarenhet av Mirages M serie. För att det ska låta riktigt bra med M1 eller M3 så måste dom ut en bra bit från väggen. Dom blir på tok för svulstiga i basen annars. Sen om man gillar den nyare Msi serien eller den äldre M är lite upp till var o en.

Själv tycker jag iaf att M5si är lite klen , men det är jaf det.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2004/02/05 :  22:42:57  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
lite klen?
tror jag det, med din annlaggning.
accuphase steget kunde man ju kapa ett finger eller tva for...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/05 :  22:52:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message


Det var inte så jag menade , har man hört M1 - M3 så förstår man.
Jag glömde en sak , skillnaden mellan den gamla serien o den nyare är ganska stor. I den första var diskant membranen gjorda av bommul i den nyare Titan. Mellan reg är nästan identiska. Basarna är anorlunda. personligen gillar jag den äldre serien mer men man hittar dom inte på beg marknaden. O om man gjorde det så är dom för högt prissatta.

ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/02/06 :  01:17:50  Show Profile Send Nagra a Private Message
är deras M serie den innan OM serien kom ut?

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/02/06 :  01:19:32  Show Profile Send Nagra a Private Message
f'låt...såg inte det, men jag kör Om-5 nu, inte så jättenöjd

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/06 :  10:08:18  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
M5si är i mitt tycke en riktigt rolig högtalare som verkligen kan spela på och den förmedlar en gigantisk ljudbild men måste som tidigare nämnts ut en bit från väggen eftersom den är bipolär. Hårdrock, jazz, elektroniskt, jag tycker de spelar det mesta förnämligt.

Jag drev till att börja med mina med ett litet Cyrus-slutsteg vilket funkar men det är ju inte direkt optimalt. Köpte ett Rotel rb-991 men tyvärr funkade inte det mycket bättre trots att det på pappret ska vara så himla starkt. Nästa runda lånade jag hem ett helt gäng med apparater och jämförde. De två förstärkarna som kopplade ett järngrepp på högtalarna var en liten Meridian (517 eller 557 eller nåt sånt, kostade 17 ny) och en Accuphase E-305. Accuphasen var några strån vassare så den fick stanna hemma hos mig och skillnaden var enorm helt enkelt.

Vad jag vill ha sagt är att det måste till lite kraft och kvalitet för att driva de här burkarna på ett förtjänstfullt sätt men det är en riktigt rolig högtalare oavsett.

edit: glömmer visst ord ibland

Edited by - kungpingvin on 2004/02/07 12:30:57
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/02/06 :  18:51:57  Show Profile Send magnus a Private Message
Nagra
Varför är du inte nöjd?
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/02/07 :  02:03:47  Show Profile Send Nagra a Private Message
Om-5 har en aktiv bas, lite svår att kontrollera ibland, har hört högtalare i den klassen som har lite mer upplösning än OM-5.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/02/07 :  08:11:45  Show Profile Send Tomas a Private Message
Mirage är inte kända för sin upplösning, snarare för att vara extremt bekväma och sköna att lyssna på. Och för deras ljudtryck som är helt otroligt. Roliga sköna hemma-högtalare, men i min mening inga riktiga "high-end" högtalare. Har själv ett par M3si som ska säljas men både jag och tjejen tycker om dom för mycket...

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/02/07 :  15:28:42  Show Profile Send magnus a Private Message
Hög upplösning är inte alltid något att sukta över.Har själv OM-6 o är jätte nöjd,både med upplösningen o basen.tycker det är ett plus att dom är aktiva....lättare att anpassa dom till rummet.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2004/02/08 :  13:13:10  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag hade mina M5 i åtta år innan jag bytte till M1si. Jag var otroligt nöjd med dem, enda bristen var att man inte kunde spela musik med mycket bas riktigt högt utan att de bottnade. Det problemet har jag inte nu längre!

En sak som imponerade på mig är hur mycket bättre de kunde låta med större slutsteg, även om de låter skapligt med mindre. Först hade jag ett Sony TA-N55ES på 2x80W (ganska strömsvagt), i början tyckte jag det lät jättebra men efter hand märkte jag att basen inte lät bra vid höga ljudtryck. Av ekonomiska skäl fick det dock duga ett par år, tills jag fick tag i ett begagnat h/k PA2400 Signature (2x120W & +-100A). Med detta slutsteg lät det riktigt bra, nu var det baselement som gick i botten om man spelade för högt. Jag var mycket nöjd med ljudet från denna kombination.
Men, mycket vill ha mer och jag fick tillfälle att köpa ett Dynamic Precision PA4000H till bra pris, och det blev ännu bättre! Nu fick jag var lite försiktig med volymkontrollen, men detta slutsteg hade full kontroll på högtalarna. Jag var dock mycket imponerad av hur bra högtalarna kunde låta.

Jag hade dock en längre tid känt att jag skulle vilja ha mer bas och hade ställt in mig på att köpa ett par M3si. I somras dök det dock upp ett par M1si (här på forumet) och då kunde jag inte låta bli. Dem kommer jag att behålla lääääänge!

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2004/02/08 13:14:36
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2004/02/08 :  18:55:17  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Kom på att jag inte skrev så mycket om mina lyssningsintryck. Jag gillar verkligen det "stora" ljudet man får från dessa högtalare, både bredd och djup. Det låter bra även om man inte sitter mitt i mellan högatalarna, även om det är bäst där.
En del brukar tycka att de är "mörka" i tonen och att de inte är så "detaljerade". Det är klart att det beror på vad man jämför med. men ibland undrar jag om de har hört högtalarna med tillräckligt bra elektronik. Jag tycker jag har väldigt stor detaljrikedom i musik, det var en av de största förbättringarna jag märkte när jag bytte försteg senast. Men visst finns det högatalare som spelar mer detaljer, fast då tappar man en del andra egenskaper som Mirage har.
Vad det gärller basen tycker jag att de går otroligt djupt för att bara var 2x6½" i vardera högatalaren. Dock har de inte sista ordet vad de gäller tryck och snärt (punch) anser jag. Dock är det just basen jag ofta tycker mig sakna hos andra högtalare, det känns som det fattas något mot vad jag har hemma.
Jag tycker även att röster låter väldigt bra med Mirage.
Sett till dagens begagnatpriser tycker jag Mirage M-serie otroligt prisvärda, jag har svårt att se något som ger så mycket välljud för pengarna.

Det här låter som en enda lovsång till Mirage, men jag är mycket nöjd; jag har dock ingen ekonomisk vinning av detta. Jag kan bara tacka Peter på Stereo i Karlstad som introducerade Mirage M5 för mig, fast det var på Gustafssons Musikhandel. Det är ett av de köp som har stärkt mig i tron att det är bättre att handla hos någon som kan hjälpa en att köpa rätt från början än att handla på postorder eller lågpris affärer.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2004/02/08 :  23:28:53  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
tycker de verkar mycket intressanta men jag sparar nog till ett par m3 alt m1 sa slipper man fundera pa hur mycket battre de skulle ha varit...
tack for asikterna!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000