HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio Audience 42 / Quad 11L
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

babba
Starting Member

35 Posts

Posted - 2004/02/05 :  11:23:40  Show Profile Send babba a Private Message
Hej på er!

Står just nu i läge att köpa mig någon av av dom båda högtalarna.
Jag tänkte bara kolla en sista gång om det är någon som har erfarenheter av Quads 11L ... Det finns säkert någon som har något att tycka till :-)

Ahh ... men ... det går ju inte!!!

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/05 :  12:14:40  Show Profile Send byggarn a Private Message
Jag undrar också samma sak så jag skriver för att lyfta annonsen. Ju mer jag har kikat ju mer intresserad har jag blivit av Quad och nu har det gått över till 12L. Kostar endast en 1000:en lapp mer än 11L
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/05 :  12:31:05  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Jag har inte lyssnat på Quad-lådorna, lika bra att säga det direkt, men jag kollade in dom på Radiolagret då jag nyligen var där. Kan absolut tänka mig att man får mkt för pengarna, där oxå. Bara att lyssna och jämföra...
Go to Top of Page

babba
Starting Member

35 Posts

Posted - 2004/02/05 :  12:52:55  Show Profile Send babba a Private Message
Tack skall ni ha!

Nu skall här lyssnas

Ahh ... men ... det går ju inte!!!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:16:25  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Halloj!

Är också lite nyfiken på hur quadarna låter. Verkar onekligen vara mycket högtalare för pengarna. Hur står sig Quad 12l mot ex Dyna 42 eller kanske 52 som kanske är en bättre jämförelse? Står nämligen mellan Dyna 42 och 12l för mig. Skulle somsagt vara roligt att höra några lyssningsintryck från folk som lyssnat på Quadarna.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/02/05 :  22:53:31  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag är oxå sugen på quadarna..
-är det verkligen ingen som har nån uppfattning om dom??

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/02/05 :  23:19:53  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag har jämfört 11L mot A42 med samma elektronik/samma rum/samma tillfälle.
Vi var 3st som lyssnade och alla föredrog Quadarna. Skillnaderna var störst på röster, som lät lite instängt och färgat på A42, mycket mer öppet och naturligt på 11L. Quadarna återgav musik på ett roligare och mer oansträngt sätt.

12L har jag inte hört.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/02/05 :  23:28:14  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Mmm, låter trevligt!
Ska titta och lyssna på ett par 12l imorgon. Ska bli spännande. Får väl se om jag slår till på ett par istf A42 =) Är det någon av de som ställer ut på mässan som har Quad?

Mvh / Christian


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/02/06 :  08:19:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Quad 12L kostar 4.900, Quad 11L kostar 3.900. Enligt svenska generalagenten.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/06 :  08:22:35  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Vilken budgetanläggning, en Cambridge 500-duo och Quad 11L för 8000:- (exkl. stativ & kablar)!

Kostar förresten denna oerhört läckra finish extra?

Frågan är ju förstås om inte 12L är ännu mer prisvärd här?
quote:
The Brit-Fi Press unanimously waxed lyrical over the 11L. And yet, to me the real star of the show is the 12L. This truly is a loudspeaker that needs no apologies. It sounds much more complete than the 11L and never puts a foot wrong: definitely a more mature music maker, with perfect finish and craftmanship, easy to use, and a wonderfully-natural sound. At 1000 euro per pair the 12L would be brilliant. It costs 700 euro/pair... /www.tnt-audio.com

11L (UK price £380):
Bass 5", 125mm KEVLAR
Tweeter 25mm Textile dome
Recommended Maximum Amplifier power per channel 150w
Nominal Impedance 6ohm (suitable for use with 8ohm amplifiers)
Sensitivity (1w @ 1m) 86dB
Frequency Response 45Hz-24kHz
H.F. response limit 43kHz
X-over point 2.2kHz
Frequency Fb 55Hz
Height 310mm + 15mm plinth
Width 190mm
Depth 243mm


12L (UK Price £500):
Bass 6.5", 170mm KEVLAR
Tweeter 25mm Textile dome
Recommended Maximum Amplifier power per channel 200w
Nominal Impedance 6ohm (suitable for use with 8ohm amplifiers)
Sensitivity (1w @ 1m) 88dB
Frequency Response 45Hz-24kHz
H.F. response limit 43kHz
X-over point 2.2kHz
Frequency Fb 50Hz
Height 330mm + 15mm plinth
Width 205mm
Depth 253mm




Edited by - Hotspur on 2004/02/06 08:44:11
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/02/06 :  09:23:53  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Det är samma pris för alla oavsett vilken finishar du väljer. Ska tydligen vara snuskigt fina med 7 lager pianolack där varje lager får torka 24h innan nästa läggs på. Samtliga komponenter(utom magneten) tillverkas av Quad själva vilket torde bidra till lägre tillverkningskostnader. Hursomhelst verkar dom vara ett fynd för pengarna. Återkommer såfort jag provlyssnat.

Mvh


Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/06 :  14:47:50  Show Profile Send byggarn a Private Message
Ta med dig en kamera också. Glöm inte att skriva ner dina intryck så fort du kommer hem. Är mycket intresserad.

Camridge combon med quad skuller vara guld rent primässigt. Undrar om de kan driva dem bara.
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/02/08 :  01:05:49  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Tjena!

Quad finns att avlyssna på mässan ja. Opus3 är det som har dem och de befinner sig på det övre planet.

Jag var nyligen i samma situation: Dynaudio VS Quad. Jag var och provlyssnade en hel massa och kom till slut på att Quadarna överglänser Dynaudio och då särskilt på röster som någon annan nämnde.

Jag är idag stolt ägare av 2 par 12L och 1 par 11L (kör 6.1) och det är mycket trevliga högtalare och känns väldigt mycket mer prisvärda än Dynaudios motsvarande modeller.

www.hembioforum.com -> nu med rapport från mässan påSheraton hotell i stockholm

Edited by - anarkizt on 2004/02/08 01:08:25
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2004/02/08 :  11:38:55  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Valde också mellan Dynaudio och Quad. Först var jag Reference Audio i Stockholm och lyssnade på 42:orna med Musical Fidelity Tri-vista förstärkare och CD. Det lät mycket bra så dom skulle jag lätt kunna tänka mig men sen får jag vidare ut på "landet" till Quadcenter i Tungelsta. Satte igång att lyssna på 12L och måste bara få säga att jag blev helt såld på en gång. Tyckte också att dom överglänste Dynaudio, framförallt röster är ju helt outstanding.

Rekommenderar dom helt klart!

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/02/08 :  12:54:36  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag lyssande Opus3-anläggningen på mässan bestående av Quad-elektronik(vet ej modeller) samt 21l vilken är golvaren med samma element och filterbestyckning som 12l. Tyvärr måste jag säga att jag inte blev imponerad då. Detta beror nog inte så mycket på hötalarna utan att gubben som demade vägrade spela högre än att han samtidgt kunde stå försöka sälja högtalare
Det hjälpte ju knappast att han körde sin tråkiga hissmusiks-jazz som vilken smygfis somhelst hade överröstat...
Han verkade mao vara mer intresserad av att förmedla sitt säljsnack till andra i rummet än att ge en bra demo. Vet inte hur han tror man säljer HiFi. Tillslut fick jag iaf möjlighet att lyssna lite på en medhavd skiva(Gary Willis - Bent)men tyvärr ville han inte spela så särskilt högt trots att jag bad honom höja. Nä, usel demo helt klart. Får återkomma när jag lyssnat på ett par beggade senare idag.

Mvh



Edited by - Baltazar on 2004/02/08 13:00:46
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:15:23  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Håller med om att han (Thomas) spelade på lite väl låga volymer och lite väl skum musik, men men.

Ska bli kul att höra vad du tycker om de beggade du skulle lyssna på!
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/08 :  15:41:10  Show Profile Send byggarn a Private Message
Blev inte heller speciellt impad av Quadarna. Lyssnade en gång och tyckte det väldigt tråkigt. Kom tillbaka efter en stund och då lät det ganska bra, men fortfarande inte så imponerande. Frågade om han skulle dema 11L som stod där men han sa nej och han sa att han trodde att rummet var för stort.
Blev lite skeptisk då mitt vardagsrum är mycket större än demorummet.
Sen vet jag inte om pianolack var min grej.

Vad var det för högtalare i "Naim-rummet" var fullt med folk så jag kom inte in. kikade in snabbt bara och tycket det såg ut som Dynaudio 42. Lät väldigt bra det lilla jag hörde.

Väldigt impad av dynaudio 52SE hos Reference... vilket ljud.

Dock tyckte jag att audiovektor Mi3 var det bästa, med tankte på priset vill säga. Det är ju högtalare som man ev. kan köpa utan att bli allt för fattig.

Det var det bästa med hela mässan..att det fanns saker att se och lyssna på till rimliga priser .

Edited by - byggarn on 2004/02/08 16:08:42
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/02/08 :  21:19:12  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jaha, nu är man Quad-ägare. Slog till på ett par beggade 12:or inkl stativ. Kan tyvärr inte uttala mig så mycket om hur dom låter än då min ordinarie stärkare är på reparation och jag fått låna farsans Yamaha- surroundreciever så länge. Vad jag iaf har märkt är att det råder total harmoni mellan diskant och mellanregister/bas. Helt sömlöst. Diskanten är len och relativt välupplöst. Röster återges riktigt bra. Mycket fylligt och varmt utan att nånsin tendera till skrikighet. Basen är väldigt bra och linjär. Upplevde iaf ingen bumlighet alls i mitt rum. I jämförelse med vad jag minns av en demning av Dyna a42 är Quadarna inte lika framåt men varmare och fylligare. Dock var det ett bra tag sedan jag lyssnade på Dynorna samt att det var i ett annat rum och med annan elektronik så det säger det kanske inte så mycket.

Elektroniken jag använder nu är:
Receiver Yamaha rxv 396(en riktig referens ;))
Cd: Philips 963SA
Kablar: noname högtalarkabel och nån Taralabs-interconnect.
Återkommer när jag får tillbaka min Pioneer vsx-906 från reparation(om den nu går att laga)
Den låter väldigt mycket bättre än Yamahan.
Ska bli spännande att höra hur dom låter med en bra stärkare.
Kanske någon i stockholmsområdet med en bra stärkare som vill komma över och lyssna?

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:41:09  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Efter lite ytterligare lyssande har jag kommit fram till att dom här små högtalarna spelar bas så snyggt att jag vid ett flertal gånger varit(vid lägre/normala ljudtryck) varit tvungen att dubbelkolla om subben varit avstängd. De spelar väldigt snabb och djup bas på ett sätt jag tidigare inte upplevt av stativare i denna prisklass. Ritigt kul att lyssna på

Hoppas jag får tillbaks min stärkare snart så man på allavar kan börja lyssna kritiskt.



Edited by - Baltazar on 2004/02/08 22:43:30
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/09 :  07:12:33  Show Profile Send byggarn a Private Message
Hur stort är ditt rum? Köpte du av honom som sålde på hifimagasinet.com?? Tyckte han var för dyr med tanke på att han var andreägaren. Han gav nog inte så mycket mer för dem än vad han sålde dem för, men är du nöjd så gör det det samma ju..

Har du pre-out? Om jag fixar ett LC-audio 2The End millenium" steg kanske man kan komma och lyssna??
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/02/09 :  10:27:03  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Tjena!

Jo, jag köpte av samma kille men betalade mindre än begärt. Eg. är det inte relevant vad han betlade för dom då jag inte kan köpa dom billigare någon annanstans samt att han bara bodde ett par km ifrån mig. Skicket var iaf perfekt, ser nya ut.

Rummet är inte så stort, ca: 12m^2 vilket dom verkar trivas bra med. Dom skulle nog kunna låta bättre i ett större rum där man slipper lika många reflexer från sidoväggarna men är man fattig student som fortfarande bor hemma så... :/
Förstärkaren har pre-out så det är bara att komma och koppla in och lyssna :)Tror visserligen inte att yamahan är nån vidare värdig förförstärker men man kan ju alltid testa.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/09 :  11:03:12  Show Profile Send byggarn a Private Message
Nä. Precis. De lär ju inte låta sämre bara för att de är andrahands.
Mitt vardagsrum är ca 20 kvm. Får se om jag får låna kompisens steg. Var bor du? själv bor jag Kista
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/02/09 :  11:06:54  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Bor själv på Södermalm. Bara tt höra av dig om du får låna steget så kan vi komma överens om något.

Mvh


Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/09 :  12:34:48  Show Profile Send byggarn a Private Message
Tror du att de fyller ut ett "vanligt" vardagsrum? "killen" som demade Quad sa att 11L var för små för lyssningsrummet....undrar var man ska ha dem i så fall....i kläkammarn eller på toa??
Vad har du för sub?
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/02/09 :  14:11:04  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Tja! Nu är det inte Quad 11l jag har köpt utan 12:orna. Provade dom nyss i ett L-format 40m^2 stort rum och de fyllde ut det förvånansvärt bra. Hade dck väldigt begränsade möjligheter till placering men jag är övertygad om att de kunde stått bättre. Hursomhelst spelade de på bra. Lite bas saknades kanske men det är ett väldigt elakt rum för små högtalare. Använde ingen sub i det rummet men annars använder jag en hemmabyggd sub med en infinity kappa perfect 10.1(10") i en sluten låda. Basen är eg. från bilstereovärlden men den fungerar mycket bra i hemmiljö. Nypris på elementet tror jag är ~3000:- så det är en ganska elak sak med en känsligeht på hela 94db! Driver den med ett slutsteg från en Yamaha-sub som ska ge 1x185w@5ohm. Låter väldigt bra faktiskt.

Mvh


Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/09 :  14:26:07  Show Profile Send byggarn a Private Message
Hej. Jag förstod att du hade 12:or, men eftersom det bara skiljer ca en liter i lådvoly + 6.5" i ställer för 5" så trodde jag att de heller inte fyllde ut speciellt bra, men tydligen så gör de det.
Pratade med kompisen och han var tyvärr inte så sugen på att låna ut eller släpa på steget till stan. Jag förstår honom. Varken litet, billigt eller lätt.
Måste ringa till Quad-center och fråga om man kan provlyssna. Just nu lutar det mellan dem eller golvare (B&W 309)
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000