HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Förstärkare till Dynaudio 72. Låång fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/02/05 :  07:04:22  Show Profile Send remote a Private Message
Är nybörjare på området och skall köpa ny ljudanläggning. Jag har fått tips på Dynaudio Audience 72 som jag lyssnat på och gillar. Tänker lyssna på några B&W i helgen också.

ALLA polare säger att jag skall köpa en flerkanalsstärkare trots att jag inte har mer än 2 högtalare: framtidssäkrare - SACD etc, hårdare konkurrens - mer för pengarna, kan koppla till DVDn osv.

Jag har två frågor (äntligen) som jag tacksamt tar råd kring innan jag inhandlar, som jag tänker göra i månadsskiftet:

1. Förutsatt att det blir i stort sett lika bra stereoljud i en flerkanalare, hur kraftig förstärkare behövs för Dynaudio 72:orna? Är Yamaha VX640 ett bra alt eller har någon annat förslag. H/K gillade jag inte designen på :-).

2. Jag har förstått att 72:orna är trögdrivna. Har det någon påverkan på hur de låter vid låg volym? Dvs jag vill ha ett system som ger bra ljud vid låg volym.

Yamahaja eller Denonsom tänker köpa nytt!

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/02/05 :  07:36:25  Show Profile Send huzze a Private Message
1 Yamaha'n bör väl räcka till (prova hemma, det beror ju oxå på hur stort rum du har)
2 Att de är tröga påverkar INTE ljudkvalitén, utan bara hur mycket du får vrida på volymen för att få önskad ljudstyrka (det kan ofta vara svårare att spela svagt med lättdrivna högtalare...)

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/02/05 :  13:52:20  Show Profile Send remote a Private Message
OK! (jag har ca 25 kvm rum tror jag).

Subjektiv fråga:

Matchar Yamaha RX640-förstärkaren Dynaudio Audience 72-högtalarna ljudmässigt vad gäller musik? Jag menar, är det rätt kombination kvalitetsmässigt eller spelar nån av dem i högre liga s a s?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/02/06 :  07:16:06  Show Profile Send huzze a Private Message
Vet ej hur matchningen blir - det bästa är att försöka låna hem och provlyssna...

Lycka till

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/02/06 :  21:32:42  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tycker du skall satsa på 2-kanal istället om du inte känner behov av hemmabio.. Du får betala väldigt mkt (runt 20k kanske) för en hemmabioreceiver om den skall låta bra i 2-kanals och kunna driva på de tröga Dynaudio 72:orna.. Frågan är hur mkt du är villig att lägga?

Mitt tips är.. köp en tvåkanalare.. köp sedan en enklare bioreceiver om du blir sugen på bio.. använd 2-kanalaren som slutsteg till frontarna.. Du får mkt mer på det viset.

lycka till

/ Ante
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/02/07 :  22:49:06  Show Profile Send remote a Private Message

Allvarligt?!! Behövs en flerkanalsförstärkare i 20 000 SEK-klassen för att få matcha Dynaudio Audience 72:orna? När jag fick högtalarna demade på Reference Audio använde han en H/K 330 (tror jag) á 7000 SEK och det lät mkt bra. Jag gillade dock inte utseendet på den receivern.

Har kollat lite på andra receivers och nästan bestämt mig för Denon AVR 1804, 5 500 SEK på HiFiklubben som har liknande prestanda.

Kan du utveckla/precisera vilken receiver i 20 000 SEK klassen du anser behövs för att göra högtalarna rättvisa?
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/02/07 :  23:15:02  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
A72 behöver ganska rejält med kräm för att få liv.
Ett slutsteg är nog att rekomendera om amn itne ska dra till med någonting motsvarande H/K 8500 som egentligen också är lite klen för A72.

Man får hyfsat ljud emd en mindre reciver också men släppet infaller inte om man inte har en mycket kompetent förstärkare.

Jag skulle nog satsat på en beg 2-kanal och sedan uppgraderat när/om flerkanalsljud blir aktuellt.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/02/08 :  13:39:34  Show Profile Send remote a Private Message

Eftersom utvecklingsresurserna, och framförallt marknaden, för alla tillverkarna verkar finnas på surround, så kan man undra om prestanda/krona inte är bättre med en surroundreceiver än med en stereoreceiver, även om man bara kör två kanaler??

Hur många 2-kanalare säljer HK, Denon mfl idag? Vågar jag gissa att de säljer 10-20st surroundreceivrar för varje 2-kanalare i samma prisklass?

Iallafall verkar det finnas bra med krut för pengarna, rent effektmässigt verkar surrounderna ge mer än 2-kanalerna.

Har du (dajo) något bra förslag på 2-kanalare? Såg förresten att du också funderar på Audience 72:orna. Blir inte din receiver klen då? (såg din presentation).

H/K 8500 receivern som du föreslog har enl egen spec 250W i 4 ohm!!! Och den är ändå för klen? 15 000+ spänn dessutom.

Dynaudio själva rek 125W/4ohm för STORA rum. Fast det är klart, de vill väl inte skrämma bort kunderna...men 86db är lågt jämfört med många andra.

Jag skall försöka få tid att sticka ned till Ref.Audio i veckan och snacka lite med dem. Annars kan man ju titta på B&W DM603 S3 eller Dali 470 och 8008 hos HiFi-klubben. De är lite billigare men går inte så långt ned i frekvens som 72:orna.

kunskap emottages tacksamt
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/02/08 :  20:51:49  Show Profile Send remote a Private Message
Nu är jag i fel forum, men ändå: Kan NAD c372 vara nåt för 72:orna eller är det en gammal modell?
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:20:43  Show Profile Send Ampalang a Private Message

Kan ju bara säga att vi var några killar som var avunskjuka på mässan i sthlm, så vi slog oss ihop och tog med det vi hadde hemma så att säga. Vi körde bland annat med ett par Dynaudio Audience 72 som vi började driva med ett Parasound Hca-3500 (350w 8ohm dipol) och senare med mina Advantage S250 (250w 8ohm mosfet). För att komma till poängen så kom en eftersläntare, nämligen en Amplifix och spelade skjortan av de tidigare nämnda steg.
Det som vi lärde oss av detta är att man kan faktiskt ha förmycket kraft också, hadde ingen aning om det men man lär så länge man lever.

Mycket är inte alltid mer.

Go to Top of Page

sl
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/02/10 :  23:01:24  Show Profile Send sl a Private Message
Är du inte intresserad av hemmabio så skall du inte köpa en sådan förstärkare.
Varför spendera pengar på fler förstärkare än du andvänder.
Lägg samma summa i 2ch och du har gjort en bättre investering.
Men om du är osäker på om du skall skaffa hemmabio så avvakta tills du har bestämt dig för det ena eller det andra.
Jag har själv en Denon 2801 och uppmätt enligt hemmabiotidningen till 130w/8ohm.
Sedan har jag hemmabyggda högtalare med Dynaudios elemnt Esotar,D76 och 30W100.
Som är ganska tungdrivna men Denonen klarar det bra.
Sedan skall jag låta det vara osagt att det inte låter bättre med ännu starkare förstärkare.
Men med Denon 3801 kan jag inte höra någon större skillnad mer än att 3801 verkar behöva ha mer volume än 2801 ?
Det kan bero på rum och dylikt.
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/02/11 :  05:39:41  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Du har ingen bild på effektkuben? Har en känsla av att kuben faller ganska ordentligt för denons surroundreceivrar vid lägre impedanser men det är bara en känsla.



Go to Top of Page

sl
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/02/12 :  19:50:27  Show Profile Send sl a Private Message
Tyvärr så har jag inte någon bild på effektkuben. Den är 2 år gammal. tyvärr så har jag inte tidningen kvar. Jag mindes bara att den hade mer effekt än storebror 3801.
Go to Top of Page

pak78
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/02/13 :  14:13:57  Show Profile Send pak78 a Private Message
Jag tycker definitivt att du ska satsa pengarna på en 2-kanalare istället för en hemmabioreceiver. Köpte för drygt ett år sedan en 5-kanalare men blev aldrig riktigt nöjd med musikljudet. Nu har jag skaffat mig en 2-kanalare istället och där låter det betydligt bättre. Har lyssnat på en mängd olika receivrar och stärkare och jag tycker man får lägga på ganska mycket mer pengar om man ska få samma välljud i en 5-kanalare som en 2-kanalare.

Här har du en annan tråd som tar upp detta:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=22561

Har lyssnat en del på Dynaudio 72:orna och jag tycker de låter väldigt bra med en bra förstärkare, men blir något grötiga med en för svag. Dynaudio 52SE kanske kan vara ett alternativ?
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/03/28 :  19:28:16  Show Profile Send 24U a Private Message
Hej!

Om inte man skall använda hembio/multikanal, bör man inte köpa hembio-receiver, helt klart. Det nya med hembioreceivers är att även om man kör analogt två-kanal in, inte väljer surround-läge, så sker digitalomvandling i förstärkaren för att sedan gå tillbaks till 2-kanal. Detta ger ljudförvrängning.

För bra två-kanalsljud i ekonomi-klassen = Harman/Kardon HK 650, 670. 670 kostar 4500:- ny och har dessutom en rent brutal nätdel.

Audience 72 är inte trögdrivna. De är på 4 ohms nominell impedans så de drar en del ström vid lite pådrag, så stärkaren måste har bra nätdel och lågimpedans slutsteg =h/k, NAD, bland andra.

Vad Audience 72 har som gör de "jävliga" är en nån egenskap som innebär att de kräver stor stärkare för att "blomma", bättre går inte att förklara. Känslighet är inte sämre än många andra, 4 ohm är inte så blodigt låg impedans, men de låter svalt och väldigt laid-back och rent lite trist innan den stora kopplas in., Och då får man belöningen...

Så, satsa på riktig två-kanal om Du inte skall använda fler kanaler är mitt tips...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/29 :  07:35:44  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Ta en två-kanalare helt klart. Skaffa en dvd mad dts och ett tre-kanals-slutsteg alternativt tre monoblock. Detta är min rekommendation. Ska du ha ett par Dynaudio så BÖR du skaffa en dyrare 2-kanals. Om du enbart är sugen på surround så skippad 72orna och satsa på fem högtalare ur en lite billigare serie exempelvis Monitor Audio bronze serien...

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

peter37
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/04/06 :  16:45:32  Show Profile Send peter37 a Private Message
om en biostärkare förvränger signalen vid tvåkanalslyssning kan man köra från cdn (eller dvdn) in i 6channel direkt då sabbar inte stärkarn en fin signal detta har jag gjort på min avr 8500 detta blir jävligt bra mvh p
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/04/12 :  08:20:50  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Om du måste ha en reciever så köp en med pre out på alla kanaler, vanligt vis är förstegsdelen den bättre delen i recivern. Det är ju mer en parameter som påverkar ljudet i en förstärkare (inte bara effekten dvs).

Jag har en HK AVR5000 i väntan på bättre tider (min 2ch hifi byter sakta skepnad till 5ch hifi).
Jag brukar även Dynaudio, så pre-out har varit möjligheten för uppgradering via begagnade slutsteg.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/04/13 :  10:16:29  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
undvik yamahan! jag ägde en gång i tiden en sådan och sålde den efter en månad då jag var grymmt missnöjd med stereoljudet. som de säger här.. köp inte en surroundstärkare om du ska använda 2 kanal! köp en begagnad primare 2 kanalare, kan inte tänka mig du skulle bli missnöjd... :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/04/14 :  16:39:41  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Vill bara flika in att jag lyckas vara nöjd med stereoljudet från min Pioneer AX10i surroundstärkare, det finns ALLTID bättre men det är nog inget måste att en surroundförstärkare ger ett dåligt stereoljud ...

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/04/16 :  12:38:44  Show Profile Send s60761 a Private Message
Inget måste att en surroundförstärkare ger ett dåligt stereoljud ...

Håller med!!! Denon AVC A11SR driver Dynaudio Contour S3.4

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/17 :  18:57:33  Show Profile Send matså a Private Message
och jag säger Arcam 100

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/17 :  22:44:52  Show Profile Send Harman a Private Message
Håller med 2 4 U, HK 670 har enorma kraft resurser som gott och väl räcker till för 72orna, lyssnade på denna kombination idag.
Det kostar självklart mer att bygga en lika bra förstärkare med fem kanaler jämfört med två. Kolla inte på hur många watt en förstärkare är specad för utan hur mycket ström den kan leverera och titta gärna på kub mätning...

MVH

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000