HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LINN , är det bara skit här?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

classik
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/02/04 :  23:02:44  Show Profile Send classik a Private Message
eller är det bara jag som är sär?

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/02/04 :  23:04:33  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det har jag inte märkt?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/05 :  00:01:39  Show Profile Send Larsho a Private Message
sär ?? vad menar du ?? nej Linn har gjort en del
bra produkter också

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/02/05 :  00:09:31  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Lite märklig post..?!?
Nej, tror väl inte Linn bara gjort skit..kunde själv tänka mig en Unidisk..

Classik kanske kan utveckla sin fråga lite..
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/02/05 :  00:18:44  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Är det ngn som vet varför Linn är så mkt "hata eller älska"? Det är i alla fall vad jag hört om deras produkter, har aldrig hört ngt nyanserat om Linn. Själv har jag aldrig lyssnat på ngt från Linn, så jag ska inte uttala mig.


Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2004/02/05 :  00:33:28  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
vad tycker du själv classik, om du är osäker så gör några A/B jämförelser med några Linn prylar, mot andra märken(oavsett prisklass).

Linn är ett av få märken som expanderat otroligt mycket de senaste åren, till skillnad mot många av konkurenterna, de är nu en av de största hifi/AV-tillvärkarna i värden. Och varge produkt de kommer med är i absolut värdsklass. Tror du mig inte, jämför!

Eftersom jag följt o deltagit på detta forum samt på hifimagasinets tid, så vet jag att nästan alla som uttalar sig negativt om LINN aldrig hört en enda pryl, eller så har det hört en mimik, majik, keilidh i någon butik på 80-talet, och "kommerihåg" att det minsan inte lät särskilt bra.

sedan är det ju alltid dessa "kabel, mumbo-jumbo-sten, "exotiska material måste vara bättre" och "behöver inga logiska förklaringar för jag har ju hört" -personer.

sedan finns det såklart folk som valt ett annat ljudideal, med betoning på "detaljer" =höjd diskant, vilket man såklart ska respektera.


mvh






Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/05 :  00:35:43  Show Profile Send brumel a Private Message
Nej det är många som knappt lyssnat på Linn men som har väldigt bestämda uppfattningar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/05 :  00:53:55  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
En kompis till mig har Ikemi, 5103, dubbla LK 140 samt Ninka med aktiva kort. Det låter väldigt trevligt. Men om det är värt de 130 lök han pungat ut... Vete katten.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/05 :  00:58:31  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Kanske det är många som är bittra och känner sig lurade av stampatakten försäljarna som bara maler på om hur bra deras produkter är??

Om man går tillbaka i tiden, var Linn större än vad det är idag inom HiFi kretsar? Känns som att många haft Linn tidigare men nu hittat den andra marknaden.

Var själv i början av min Hifi uppgraderings cirkel spekulant på en Classik och hade till 99% bestämt mig för en efter en provlyssning. Ändrade mig i sista stund och annars hade jag nog ej varit där jag är idag, hade dock säkert sparat pengar....


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/05 :  01:07:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja jag skulle kunna tänka mig en Classic i sovrummet, trevlig liten komplett anläggning som går att få i flera färger, lite som en Tivoli, fast mer...

Jag har hört en del LINN, vissa har låtit ok, andra har varit mindre bra, men som alltid är det den egna smaken och tycket som bestämmer.. Tyvärr har väll det funnits ( finns ) en del som inte kan tänka sig nått annat, tycker det är det bästa som kommit hifikunden tillgodo och inte kan för sin vildaste fantasi kunna förstå varför nån kan tycka om nått annat än LINN ?!?! Och dom har nog retat upp en del och gjort att det skapats ett sämre rykte om produkterna än vad som kanske förtjänas..

Sen tycker jag nog dom gör bättre elektronik än högtalare, men så är det mog, man kan inte vara bra på allt...

/M
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/05 :  01:07:39  Show Profile Send Saro a Private Message
Eftersom jag aldrig hört Linn med vettigt uppställda högtalare och en bra plats för soffan så har jag inte någon direkt åsikt om hur bra Linn är. Men det jag hört så gillar jag det inte. När då försäljaren promt vägrade att dra ut högtalarena iaf en meter (de stod kloss mot väggen) från väggen och flytta isär dem bredare än de 140cm (om ens det?) som de var mellan högtalarna. Men en vacker dag så kanske man får uppleva Linn på ett rättvist sätt och då är det nog möjligt att jag tycker att de låter bra.

Edited by - Saro on 2004/02/05 01:08:55
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/02/05 :  01:29:57  Show Profile Send Ayn a Private Message
Har hört mycket dyra Linn-system som lät ruggigt tråkigt. Ljusår sämre än hur det låter hemma...

...men hemma kör jag också Linn. Allt kan låta dåligt om man bara ger det rätt (dvs egentligen "fel") förutsättningar. Sen är det en smaksak vad man gillar. Svårare än så är det väl inte?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2004/02/05 01:46:16
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/05 :  02:46:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Linn är ett märke som andra, det är väl snarast (den gamla?) Linnfanatismen som fått folk att vända på klacken och gå, när Linnprodukter förklarades som det enda sanna och allt annat var skräp osv. Lyssnade man vidare så upptäckte man att andra märken var bra även de, och då blev denna närmast religiösa panegyrik från Linn något, milt sagt, besynnerlig.
Linn har gjort väldigt bra produkter, LP:12an är superb, jag har hört ett aktivt Linnsystem som lät sanslöst bra, samt en hel del som varit mindre bra. Idag är de väldigt dyra.
Som jag ser det är Linn ett märke med sin egen filosofi, men ett bland många med för och nackdelar, dvs. ett märke bland övriga märken.
Jag tror att det är Linns (gamla?) kaxighet som legat dem i fatet för om man inte svalde allt med hull och hår så var man emot, något mellanting fanns inte.


Bravo

Edited by - Bravo on 2004/02/05 12:13:34
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/02/05 :  06:04:12  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Enligt mig och mina öron gör Linn helt ok hifi, top of the line tom high end av högsta klass. Dom nya produkterna är numer rätt dyra men Classic som någon nämde är en mycket prisvärd produkt. Sedan det där med bästa som finns och så, tja det blir väl upp till var och en. Fördelen med att svälja ett helt koncept från källa över kablar till högtalare är ju att uppgraderingsvängen är rätt klar. Nackdelen är väl just det där roliga att springa i olika affärer och försöka trixa ihop ett välljudande system.

Linn och Naim är rätt unika genom att dom tom har ett eget skivmärke så dom försöker verkligen förstå hela kedjan.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/05 :  07:15:12  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Linn är ett av få märken som expanderat otroligt mycket de senaste åren, till skillnad mot många av konkurenterna, de är nu en av de största hifi/AV-tillvärkarna i värden.



Du menar alltså att Linn är i storleksklass a lá Matshushita electronics, Sony, Pioneer och Hitachi m fl. Det skulle vara intressant att veta vad du fått denna info ifrån.

F.ö är ju Linn ett märke med extremt smart och utstickande marknadsföring. Man erbjuder en klar uppgraderingsväg med sina produkter. Det jag hört av Linn låter utmärkt, jag var själv på gång att bli Linn-ägare, men det som avhöll mig var de stora prisstegen mellan uppgraderingarna. De känndes helt enkelt som det kostade mer än det smakade. Om det verkligen är så låter jag vara osagt. Hur som helst, sticker man ut i sina marknadsföring som Linn gör får man också vara beredd på att få mångas kritik.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/02/05 :  08:36:10  Show Profile Send dali a Private Message
Linn har både bra och mindre bra produkter. De senaste prylarna de har introducerat är dock så dyra att man undrar var de är på väg. Ska man bygga en hembio med Akurate-serien hamnar man på fel sida hundralappen ... bara för högtalarna.

Att det sedan låter bra (har hört Akurate 242) är mindre intressant, för de pengarna kan man köpa mycket annat.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/02/05 :  08:38:00  Show Profile Send stargazer a Private Message
Det är väl så enkelt så att en del gillar Linn, andra inte Det som i mina ögon (och öron) skiljer Linn från andra märken är den kaxiga marknadsföringen (med tillhörande fanatisk fanclub), ett uttalat ljudideal (det som tidigare kallades "stampa-takten-faktor" men egentligen bygger på deras "tune method" som fokuserar på melodin i musiken) och systemtänket.

Nuförtiden börjar man förknippa Linn med ultra-dyra flerkanalslösningar och riktiga highendprylar, eftersom de inte gjort ett dugg åt marknaden under 50' på måååånga år (med undantag för slutstegen 5125 och 2250 och några högtalare).

Jag ägde linn under en period av 12 år, med ett flertal olika produkter. Jag var hängiven Linnist och drev en Linn-lyssningsförening i staden där jag bor. Jag har lyssnat på nästan samtliga linn-produkter mellan 1993 och 2002 utom Komri och Klyde. Så visst var jag Linn-are.

Men nu har jag upptäckt andra märken, och visst, jag har fått andra ljudideal. Inte som siffernisse föraktfullt fnyser "mer diskant" utan ett annat sätt att presentera musik på som tilltalar mig mer än Linns musikförmedling. Jag njuter mera av musiken nu än vad jag gjorde under min Linn-period. Musikintresset har vaknat igen efter många år i dvala.

Smaken är olika, det måste man respektera. Det gäller Linnister också. Men de fanatiska Linnisternas kaxighet gör ofta att det slår tillbaka på många som istället besinningslöst säger sig hata Linn.

Sen, siffernisse: vare sig Mimik, Majik eller Keilidh (jag har ägt alla tre) tillverkades på 80-talet Då var det Linn Isobarik, Sara 9 (som jag också ägt), Kan (första modellen), Lp12 (som jag såklart har ägt i flera olika konfigurationer) och LK1/LK2 som gällde. Min Hifi-bana började 1989 då jag en gång fick höra Lp12/LK1/LK280-spark/Isobarik det fick mig att börja med den här hobbyn.


Edited by - stargazer on 2004/02/05 10:27:08
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/02/05 :  09:11:23  Show Profile Send Hepcat a Private Message
stargazer skrev:
quote:
Min Hifi-bana började 1989 då jag en gång fick höra Lp12/LK1/LK280-spark/Isobarik det fick mig att börja med den här hobbyn.


min Linn bana började 1990 så jag är lite konfonderad på hur Spark kunde vara med den fanns inte när jag började,den kom maj 1990 "http://home.coqui.net/vicdiaz/linnhist.htm#lk2"
annars var det så mitt hifiintresse startade igen efter ett uppehåll med LP12, LK1, LK280 och isobarik.
personligen har jag inte hittat något jag tycker är mer prisvärt än Linn och Naim nu räknar jag inte de dyraste Linn grejorna.
men det finns andra prlar än dem jag gillar också.

www.selleri.de
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/02/05 :  09:53:39  Show Profile Send stargazer a Private Message
OK Hepcat, måste varit 1990 då. Jag hade var i alla fall i slutet av min universitetstid och fick jordens aha-upplevelse på takt o ton. En märkvärdigt häftig upplevelse var det. Det var då jag bestämde mig för att en LP12:a bara MÅSTE jag ha. Och så blev det oxå Sen uppgraderade jag den 2 gånger innan jag avyttrade den. Försäljningen av LP12an ångrar jag fortfarande, det var i en ekonomiskt svår stund som jag var tvungen-men LP12an tycker jag fortfarande är fullständigt magisk ibland. Linns bästa produkt någonsin enligt mig. Och ja, jag har hört CD12an. Flera gånger.

Det finns förstås nya Linn-produkter jag gillar (Ninka, Katan - fast bara med feta slutsteg - , Klimax, Ikemi, CD12, Unidisk), men de kostar en hel del pengar och för de pengarna finns det andra alternativ.

/ stargazer, hoppas fortfarande på en ny Linn-line som revolutionerar marknaden under 50'
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/02/05 :  10:25:17  Show Profile Send stargazer a Private Message
Hehe, först rackar jag ner på någon annans minne sen visar det sig att mitt inte är mycket bättre

Nåväl, det bjuder jag så gärna på!

/ starvadvardetnujaghetteigenjajustjagazer
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/02/05 :  10:25:34  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Stargazer jo håller verkligen med om att LP12an är "magisk" själv är jag inne på min andra LP12a nu sålde den första av samma anledning behövde pengar och ångrade mig radikalt direkt efter. Jag har också hört CD12an visst är det en kanonbra CD spelare men mot LP12an så står den sig rätt slätt ok kan ju vara lite orättvist att gämföra två olika medium speciellt som mastringarna på samma skiva kan vara så olika. Sedan är det bara för mycket pengar för en CD12a likadant med flera av deras andra nya produkter det är för mycket pengar och det finns som sagt andra alternativ att titta på i de prisklasserna.
Fast Unidisk 1.1 skulle jag nog vilja ha om jag hade de pengarna.

p.s Jag Hoppas också att de kommer att satsa på saker under 50k snart igen.

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2004/02/05 10:26:50
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/02/05 :  10:49:15  Show Profile Send Björn N a Private Message
Det enda jag stör mig på hos Linn är dessa Linn fanatiker som anser att Linn är 100 ljusår bättre än allt annat, och klankar ner på människor som inte håller med.

Det var iofs ett bra tag sedan det blossade upp en sådan diskussion här.

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/05 :  11:51:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det är nog mer människorna bakom som förstört, inte märket i sig....

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/05 :  11:55:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ungefär så ja.
Men om man vill att folk skall köpa hela konceptet och sedan ovillkorligen uppgradera inom konceptet så har man kanske inte råd att låta folk få lyssna ifred utan att tala om vad som är den enda vägen.

Bravo
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/02/05 :  12:05:27  Show Profile Send Ionizer a Private Message
quote:
eller så har det hört en mimik, majik, keilidh i någon butik på 80-talet, och "kommerihåg" att det minsan inte lät särskilt bra.



Vad är det för fel på den kombinationen då om jag får fråga?

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2004/02/05 :  12:10:17  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
XXXX/Pac
--förklaring
1. vad är det för marknadsföring som vissa pratar om, har inte sett några anonser i tidningar eller på Tv, någonsin.
2."Jo det är nog mer människorna bakom som förstört, inte märket i sig...."
Att inte gilla något, pga att de som har Linn är väldigt nöjda med sina investeringar, låter mer än märkligt.
3. " Känns som att många haft Linn tidigare men nu hittat den andra marknaden." -- så därför har Linn typ fördubblat antalet produkter o byggt ut sin "fabrik" med mer än 100% sedan år 1999, medans andra hifi-företag gått i KK????
4."Vad är det för fel på den kombinationen då om jag får fråga?" --har inte med saken att göra, jag beskriver en företelse.

mm

mvh

ps. Ekan, det måste vara ett trevligt system, det som du hört!

edit: förklaring

Edited by - Siffernisse on 2004/02/05 12:57:22
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000