HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 CN ljudteknik - strömkabel -nu med bild
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/04 :  23:00:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag visste att det var lite galet redan från början. Sådär galet som kan gå lite hur som helst, ibland träffar man rätt ibland fel men jag kunde inte motstå frestelsen. Känslan sa att det var rätt även om den inte skulle tåla någon kritiskt granskning sådär innan.

Bakgrunden är att jag sålt alla mina signalkablar och ifrågasätter det mesta inom det ämnet i mitt system. Så kommer det fram en liten oskyldig nyhet här på forumet –CN ljudteknik erbjuder custom design kablar och det var bara för mycket. Jag bara måste pröva. Slängde iväg ett mail med några tankar kring användningen av hans unika pulverskärm och efter lite bollande så kom vi fram till att gå vidare med en nätkabel. Jag kan inte ta åt mig äran av att ha designat kabeln bara ställt en massa frågor och Christian svarade med olika alternativ. Christian Norrman döljer sig bakom namnet CN Ljudteknik och det är han som fixar ihop dina idéer. Custom design betyder att du bestämmer vad du vill ha och att Ni tillsammans kommer fram till ett slutresultat som går att realisera. På Christains inrådan valde jag att följa hans råd när det gäller kabeluppbyggnad och kraftiga Schuko kontakter eftersom de har bättre egenskaper och är betydligt billigare än t.ex. Wattgate. Kabel består av silverledare som tvinnas hårt för att uppnå mycket låg induktans och kapacitans och sedan har den CN unika pulverskärm.

Efter ett antal dagar kom ett paket med mina 3 kablar. Själv kabeln är ganska tunn med kraftiga kontakter och en vanlig svart kabelstrumpa och är förvånansvärt tung. Intrycket är att den är mycket välbyggd men samtidigt inget för dom som vill imponera på sina manliga kompisar med tjocka trädgårdsslangar.

Jag köpte 3 st. för slutsteget, försteg och DAC. Innan dessa har jag prövat fem olika nätkablar i mitt system med lite olika resultat. Några har funkat bra andra är lite svårare att glädjas åt. En är av extremt obskyr sort med en 20 sidors instruktionsbok!! Kul.

Tyvärr är en av de största källorna till problem med oren ström våra egna apparater. När växelström skall likriktas och flera andra processer i burkarna skickar ut massor med skräp i nätsladdarna. Genom en effektiv skärm kan detta minskas/elimineras med förbättringar på ljudet som följd.

Hur låter den då? Ja, en nätkabel låter inget alls utan kan skapa andra förutsättningar för elektroniken att verka och det kan ändra ljudet. Effekten av kablarna var däremot mycket tydlig och efter några dagars lyssning gick det ganska lätt att formulera det i ord.

Ljudet är mjukt och ganska mycket mer detaljerat än innan de sattes in i systemet. Först kunde jag inte riktigt definiera varför fler detaljer träder fram men senare kröp lösningen fram. Kabeln är otroligt tyst och därmed framträder mindre detaljer i dagens ljus på ett särskilt tydligt sätt. Du hör samma röst som tidigare men du hör även hur långt från micken sångaren står och hur långt det är till studioväggen. Effekten är ganska häftig faktiskt. Det blir så väldigt mycket mer musik när du hör djupare in i inspelningen på det här sättet. Tag t.ex. Baltimore Consort´s Jean Nivelle från La Rocque´n´ Roll där gitarristen slår på gitarrkroppen och man hör tydligt hur ljudet långsamt klingar av i det stora rummet samtidigt som refrängen pågår som bäst. Sån upplösning hade inte ljudet innan. Eller Dave Gilmore´s spel på Shine on you crazy diamond där han ofta glider på strängarna just innan tonen riktigt klingat av.

Ljudet har fått en massa luft och plats mellan instrument som är mycket positivt för både djup och bredd i ljudbilden. På Bat out of hell med Meat Loaf där Jim Steinman verkligen ansträngt sig att få ett maffigt ljud märks tydlig att det görs med förvånansvärt enkla medel. Ett trumset som är mickat med en massa rum plus lite piano och diskreta syntar kring gitarrerna. Det är allt.
Närmickat är verkligen nära och långt fram i ljudbilden medan andra instrument som står långt bak verkligen låter som de står på ett betryggande avstånd från micken. Ett exe


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2004/04/30 10:04:37

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/04 :  23:29:47  Show Profile Send marbrink a Private Message
Låter spännande!
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/02/05 :  01:36:07  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Kanonintressant. Har CN orginalnätkablar och gjorde "ni" stora avsteg från dessa? På vilka komponenter testade du? Störst förbättring på någon speciell komponent? Var priset per styck? Av din besrkivning att döma, ger den förbättringar motsvarande en ganska "dyr" nätkabel. Läser jag rätt då? `

Vad är kablens special power(designfilosofin mao)? Skärma in, skärma ut, mysko filterverkande reningseffekt, eller jääätelåg resistans(skämtar bara, men kunde inte låta bli, då jag sett detta argument hos tillverkare av dyra nätkablar)?
Blev visst tusen frågor, men du kan ju välja ut någon om du inte orkar svara på alla.
/M
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/05 :  14:43:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Matrixen

Det är lugnt.
Jag har medvetet låtit bli att ge väldigt många detaljer om konstruktionen eftersom det kanske är känsligt gentemot konkurrenter. Jag vill gärna att CN gör det valet och berättar vad de vill tala om.

Kabeln är helt och hållet custom design dvs det finns ingen "standard" pga svårigheter/kostnader att få de godkända i Europa.

Jag bytte på alla apparater (glömde skriva det) utom transporten som måste lödas direkt in i maskinen dvs vi får ta det senare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2004/02/05 :  15:40:27  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
pulvret i "pulverskärmen" ser ut att bestå av sådant som används vid pulversvettsning!
leder ju ström bra också.

mvh
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/02/05 :  20:19:46  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Tack för svaret Micke!
Respekterar såklart din inställnign angående tekniken. Dock är jag fortfarande nyfiken på vilken målfilosofi, det var som styrde design valen. Alltså, utan att nämna den faktiska lösningen, vilka parametrar var det ni utgick ifrån, när ni gjorde era val? Det kan ju vara så att om man satsar på en bra skärm i största allmänhet, så blir det bra på alla parametrar jag nämnde tidigare. Isåfall är ju min fråga mindre relevant.
/M
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/05 :  22:50:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Två saker gjorde mig nyfiken innan jag började samtalet med dom och det var: skärmen som jag uppfattar som helt vital när det gäller strömkablar och sedan dämpning av mikrofoni som kommer som en bieffekt av vald skärm.
Senare så tyckte jag att det var kul att pröva en silverledare som jag inte prövat förut och bättre kontakter än tidigare kablar.

Kontakterna visade sig vara en luftballong. Wattgate etc är finare och betydligt dyrare men har 10ggr högre kontaktresistans = inte bra. Jag valde rekommenderade Schuko istället.

Jag ville ha så lite dielektum som möjligt för att få så lite energiuppladdning som möjligt vilket föreslog innan jag hann påpeka det själv.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/05 :  23:08:01  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Måste man vara civ. ingenjör i fysik eller liknande för att kunna köpa custom kabel?

Jag hajar inget av de tekniska termerna, men är intresserad av dessa CN kablar.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/05 :  23:32:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nej,nej

Jag är bara en glad amatör och måste lita en del på CN i detta fall när vi tog fram dom. Det gick ju bra så det är bara att sno. Skicka ett mail till dom och fråga så får du säkert köpa enligt mitt recept. Metal Silence silver cord. Vet inte vad andra längder kostar men det berättar säkert Christian.

3 dagars inspelning (fenomenet finns ju inte men ändå:))behövs innan djupet utvecklas fullt ut.


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/02/06 :  07:47:37  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Nu får det vara nog! Det är verkligen dags för lite bilder


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/02/06 :  17:53:11  Show Profile Send karvid a Private Message
Micke Y
Vad för kablar är referens? Är det billiga "medskick" till apparater?


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/06 :  20:28:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har jämfört med kablar från 0:- upp till 5000:- som jag har hemma men långt ifrån alla som finns på marknaden.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/02/06 :  23:19:29  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Aha. Har du hört skillnad tidigare på nätkablar, men denna är bättre, eller är detta den första som du tycker gör någon förbättring? isåfall får väl denna kabel anses som ett rejält fynd. Jar har upplevt positiva effekter med billigare nätkablage än så och skall snart komplettera/uppgradera.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/07 :  00:51:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nätkablar brukar ha betydelse, men jag kan tänka mig att betydelsen kan variera.
De flesta som prövat har dock upptäckt skillnader.

Bravo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/07 :  22:08:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kablarna har varit mycket olika men denna har gjort mest nytta utan jämförelse, därför denna recension. För priset tycker jag inte det finns mycket att tveka om.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/02/08 :  12:46:46  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Och vilka nätkablar har du haft innan som denna slår på fingrarna?
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:20:05  Show Profile Send bjarne a Private Message
Underbart!!! Han har en signalkabel som heter "Placebo". Den måste ju förbättra alla system
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:34:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Visst är placebo namnet kul. Inspirationen kommer från alla kabeltrådar här och på andra forum.

Jag vill inte vilka andra kablar jag haft, de får en egen recension någon gång. Det viktiga är ju den här och hur den låter (inte låter).

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/04 :  12:13:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men att Wattgate skulle vara sämre har jag nog lite svårare att förstå.. Har själv haft lite kablar med olika kontakter och har alltid föredragit Wattgate modellen..

Kontaktresistens..varför är den högre i wattgate än i standard schuckon ???

/M
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/04 :  12:21:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Martin

Jag har ingen aning alls, den bara är det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/04 :  15:51:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja men är det verkligen så då ?? Och har det nån betydelse i så fall, för wattgates kontakter tycker jag låter bättre än det mesta av de kontakter som finns på marknaden idag...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/04 :  16:06:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
christian påstår att det är så men jag vet inte för jag har inte möjlighet att mäta. Om det har någon betydelse vet inte jag man chritsian trodde att det möjligen kunde vara så att det gör att wattgaten komprimmerar signalen något och att man därför tror att den är mer detaljerad.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/03/04 :  18:47:42  Show Profile Send pak a Private Message
hur låter basen med dessa kablar?tänkte främst till min cdspelare,då sladden sitter fast i slutsteget och försteget är passivt.har supra lorad i dag,så det bör väl inte bli sämre i alla fall.bara det är riktig tyngd och kropp i ljudet.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/05 :  08:46:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Olika kablar ger olika resultat med olika elektronik... Vad som händer med just din cd pak är lite svårt att säga, det blir skillnader som med alla förändringar av kablar du gör i anläggningen...

Men visst kan en bra strömkabel ge en bättre kropp och tyngd i musiken.. Supran är en vettig kabel men det blir en skillnad om du går upp till nån utav de modeller vi pratat om här, sen om det är värt att lägga ner ett par tusen på en strömkabel, ja det är svårt att säga utan att veta vilka produkter du har.

/Martin
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/05 :  12:14:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Pak

Bor du i Stockholm får du gärna testa. Skicka PM.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/03/05 :  19:34:18  Show Profile Send pak a Private Message
bor dessvärre 40 mil rakt västerut,så jag måste chansa med hjälp av de beskrivningarna du har gjort.det kan ju knappast bli helt fel,skulle jag tro.det brukar gå rätt så bra att köpa efter beskrivningar.
har marantz cd17mk2 ki.dp 7.0-6.3 . von shweikert vr5. synergistic r./silk/madrigal kablage.spelar bra,men lite finputs är ju aldrig fel.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000