HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gjorde HiFi mig lyckligare? - the Sequel!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/02/04 :  18:08:47  Show Profile Send Ix a Private Message
För drygt två veckor sedan ställde jag mig frågan "Blir jag lycklig av HiFi?". Idag sitter jag här med min nya anläggning. Det kan ni alla glatt ta på er skulden för. Utan detta forum hade jag fortfarande tragglat vidare med min Philips ministereo.

För de som medverkade i tidigare nämnda tråd, och brinner av iver hur det hela slutade; här kommer resultatet av era tips och mina funderingar:

¤ Förstärkare: Cambridge Audio D500SE, 2000 kr (ett par månader gammal)
¤ CD-spelare: Cambridge Audio A500, 1500 kr (ett par år gammal)
¤ Högtalare: Wharfedale Diamond 8.3, 1500 kr (ett par år gamla)
¤ Högtalarkabel: EKK 4x1.5, 100 kr (splitter ny!)
¤ Signalkabel: "lakritssnöre", 0 kr (ny och fin)

Har investerat i en skärmad signalkabel från Clas Ohlson för 69 kr, men inte orkat koppla in än.

Summa summarum: ca 5200 kr.

"Nog om detta!" kanske ni säger "Blev du lycklig då??!"
Svaret är enkelt: Nej. Frågan i sig är ju bara ett listigt sätt att dra uppmärksamhet till ännu en nybörjartråd. Om den däremot hade varit "Kommer jag bli nöjd av kvalitetsförbättringen och fascinerad av hur musik kan låta om jag köper en HiFi-anäggning?" så är svaret otvivelaktigt ett stort, glatt, överväldigat och rungande JAAA!!

Hin Håle i min kartong vad bra det låter!

Tack.

------------------------------------------------------------
Missat "Blir jag lycklig av HiFi?"
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24503

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/02/04 :  18:26:34  Show Profile Send molsson a Private Message
Grattis till din nya hobby, mannen. Och, jo, du kommer att bli lycklig du me'. Du vet det bara inte än.


/Marcus

No hay banda!!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2004/02/04 :  18:31:20  Show Profile Send dax a Private Message
Jag är ledsen att behöva säga det, men du är troligtvis på god väg att hamna i samma sjukdomstillstånd som övriga forumsmedlemmar. Vänta bara tills du funderar på att uppgradera högtalarna, förstärkaren...

Men, grattis och välkommen måste man ju önska dig i alla fall!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/02/04 :  18:44:15  Show Profile Send svejk a Private Message
Ja det är bara att säga grattis! Från o med nu får du shoppa kläder på Myrorna. Maten blir en diet av provsmakningskrubb och nudlar när du lyxar till det. Tjejen drar efter att hon fått en störskyddstrafo på födelsedagen. Semestra blir hos släktingar. Dina vänner och bekanta försvinner och försöker skriva LSPV papper på dig. Du blir vräkt pga av störning. Grattis och välkommen till världens roligaste hobby!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/04 :  18:59:44  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Ja det är bara att säga grattis! Från o med nu får du shoppa kläder på Myrorna. Maten blir en diet av provsmakningskrubb och nudlar när du lyxar till det. Tjejen drar efter att hon fått en störskyddstrafo på födelsedagen. Semestra blir hos släktingar. Dina vänner och bekanta försvinner och försöker skriva LSPV papper på dig. Du blir vräkt pga av störning. Grattis och välkommen till världens roligaste hobby!


Ix> du ska ha klart för dig att svejk inte skämtade när han skrev detta
Grattis till din nya anläggning förresten. Då är det bara att vika ut den med en massa bilder etc

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2004/02/04 19:00:15
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/02/04 :  19:11:32  Show Profile Send svejk a Private Message
Näpp! Skämt och hifi går inte ihop.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/04 :  19:17:24  Show Profile Send DIYamps a Private Message
svejk, det där va väll inte snällt? Grattis till din nya hobby Ix, hifi är kul, efter en viss tid börjar man känna att man vill bygga nått själv.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/02/04 :  19:19:43  Show Profile Send bassman a Private Message
Lyckan kommer, lyckan går... , men hifin den består.
Bered dig på en berg och dalbana.
Lycka till!

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/04 :  19:45:18  Show Profile Send henricsson a Private Message
Mitt tips är att ta det lugnt med dina hifi-uppgraderingar. Ju längre du kommer desto mer kostar det, tydligen.
För att vara högst personlig så gör humör & inställning långt mer än any given 100kkr-uppgradering.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/04 :  19:46:35  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ix: Glömde säga; grattis!!
Ta en titt på högtalarna&rummet nästa gång det rycker i bytarnäven.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/04 :  19:47:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du kommer antagligen bli ganska fattig med , men vad gör det. Knäckerbröd är billigt

Kör så det rycker o grattis till din första uppgradering

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/02/04 :  20:06:56  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det där kan man kalla priser i min smak. Är det så där pass billigt får det ju låta nästan hur som helst. Låter det dessutom trevligt är det ju ännu bättre. Ibland får jag faktiskt lust att sälja rubb och stubb och köpa något riktigt billigt.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/04 :  20:25:40  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har börjat med en anläggning liknande den ovan, nu sitter jag med en långt dyrare men har ännu mycket kvar innan jag är med bland de värre på detta forum...Vi får se hur långt man går men nu börjar det kännas ganska bra trots allt.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/02/04 :  20:51:53  Show Profile Send Ix a Private Message
Det enda jag möjligtvis kan klaga på är diskanten som kanske sticker ut aningen mycket ibland. Det botades dock effektivt med att ratta ner diskantkontrollen till ungefär klockan 10-11. Ja ja, visst, det är tabu att röra tonkontrollerna, men det lät faktiskt bättre så.

Antar också att det är högtalarna som uppgraderas nästa gång...men det får vänta ett bra tag. Var sak har sin tid. =)
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/02/04 :  21:32:27  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ix : Jag står i dina startgropar ! Säg mej en sak ? Var det hemsk skönt när du lyssnade första gången ? hi hi.
Står i valet å kvalet mellan olika märken.
Måste nog lyssna på något snart för att bestämma mej.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2004/02/05 :  00:31:19  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Rör du tonkontrollerna! Det ska jag rapportera till moderatorerna och då blir du bannad snabbare blixten;)

p.s. hur gör man en riktig smiley som har glimten i ögat?

Edited by - Fidelity on 2004/02/05 00:31:53
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/02/05 :  01:26:10  Show Profile Send desoto a Private Message
Ja, håll fingrarna borta från dom rattarna!

Smileys står det hjälp om i forumhjälpen någonstans.
Du klammar in smileyn med hakparanteser (som detta fast utan understreck [_;)_] ). 'Öva' lite i reply eller pm-rutan och kör preview .

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/05 :  01:36:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis "Ix"!
Som du nu har förstått finns det en väg in i detta träsk men aldrig ur...

All din lediga tid är nu hastigt och lustigt fulltecknad utan att du behövt röra ett kalenderblad.

Bravo
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/02/05 :  08:26:42  Show Profile Send jonta a Private Message
Instämmer har drabbats av sjukan: hade sunkgrejer ej värda att nämnas, köpte en dvd som jag spelade cd:s på också. Stärkaren pajade, köpte sedan en Nad C300. Med den nya dvd:n o stärkaren lät det bättre….så varför inte byta högtalarna också…och mer pengar än jag tänkt lägga blev det….gjorde det….men musik kan inte spelas på dvd…köpte cd-spelare…fan, det låter lite klent: in med skärmad kabel, Ply, sand i högtalarna…hmmm stärkaren…bytte den tilll NAD320BEE …vikken skillnad…..och igår var jag o titta på nya högtalare….fan, det var jobbigt att förklara hemma att de måste bytas….JAG ÄR FAST (Ok, har inte kommit upp i superdyra klassen ännu, men det dröjer nog inte länge….).
MEN LJUDET GÖR MIG LYCKLIG VID LYSSNANDE OCH ÖPPNAR FÖR MUSIK JAG ALDRIG TRODDE JAG SKULLE LYSSNA PÅ!!

Dreams never end!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000